ی اظهار داشت: این برنامه جامع به مدت پنج سال با رویکرد جهش تولید و به صورت روستا محور و محل محور در بیش از ۱۰ هزار روستای دهستان‌های با ضرایب ۶ تا ۹ و همچنین 1087 محله حاشیه شهر کشور توسط جهادگران بسیج سازندگی در حال اجراست.
کد خبر: ۹۳۳۳۸۰۴
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در ادامه فعالیت‌ها و اقدامات محرومیت‌زدایی سازمان بسیج سازندگی به منظور جهت دهی و هدفمند کردن امر محرومیت‌زدایی و همچنین هم افزایی توان دستگاه های اجرایی، نهادهای انقلابی و سایر ارگان‌های مربوطه، سازمان بسیج سازندگی به عنوان بازوی اجرایی محرومیت‌زدایی سازمان بسیج و سپاه نسبت به تهیه و تدوین "برنامه جامع محرومیت زدایی مردم پایه" به عنوان  یک برنامه بالادستی میان مدت محرومیت زدایی اقدام نموده است.

وی اظهار داشت: این برنامه جامع به مدت پنج سال با رویکرد جهش تولید و به صورت روستا محور و محل محور در بیش از ۱۰ هزار روستای دهستان‌های با ضرایب ۶ تا ۹ و همچنین 1087 محله حاشیه شهر کشور توسط جهادگران بسیج سازندگی در حال اجراست.

سردار زهرایی تصریح کرد: در همین راستا علاوه بر ابلاغ برنامه فوق توسط سردار فرمانده محترم کل سپاه،  رئیس محترم سازمان بسیج مستضعفین و معاون محترم عمرانی وزیر کشور به رده های استانی،  تفاهم نامه‌هایی نیز به منظور تسهیل امور و هماهنگی با دستگاه های اجرایی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی سازمان نوسازی مدارس، شرکت مهندسی آب و فاضلاب، شرکت بازآفرینی شهری ایران، کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه و سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی  منعقد شده است.

ایشان افزود: در راستای عملیاتی نمودن این برنامه، ابتدای سال ۱۳۹۹ و به عنوان سال اول اجرای طرح تعداد ۱۵ هزار و ۷۰۰ پروژه محرومیت‌زدایی کوچک و زود بازده توسط جهادگران بسیج سازندگی در اقصی نقاط محروم و روستایی کشور اجرا شده است که از این تعداد ۹۱۰۰ پروژه به صورت احداث، ۱۳۰۰ پروژه تکمیل و ۵۳۰۰ پروژه به صورت تعمیر و مرمت می باشد.

زهرایی گفت: در برنامه جامع محرومیت زدایی که به صورت محله محور و روستا محور تدوین و ابلاغ شده است بنا به شرایط کشور و لزوم کمک به رونق و جهش تولید و همچنین کمک به معیشت و اقتصاد خانوار چهار عرصه آب کشاورزی، آب شرب روستایی، مسکن محرومین و زیرساخت اشتغال به عنوان اولویت حوزه روستایی تعیین گردیدند. اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها با هدف مهاجرت معکوس و تثبیت جمعیت روستایی و در محلات حاشیه شهر با هدف کاهش آسیب های اجتماعی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ که اولین سال اجرای برنامه جامع محرومیت زدایی می باشد علاوه بر ۱۰۳۰۰ واحد مسکن محرومین،  ۱۵ درصد پروژه‌های زیرساختی مربوط به آب شرب روستایی، ۱۶ درصد آب کشاورزی، ۱۰ درصد راه روستایی، جاده بین مزارع و زیرساخت اشتغال، ۲۸ درصد پروژه های فرهنگیآموزشی، و مابقی سایر  پروژه های زیرساختی روستا و محلات هدف می باشد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور افزود: از اهداف برنامه جامع محرومیت زدایی مردم پایه سازمان بسیج سازندگی همان طور که از عنوان طرح مشخص است مردم پایه بودن و جلب مشارکت مردمی در اجرای طرح هاست.

دکتر زهرایی عنوان کرد: این جلب مشارکت مردمی در پروژه های جهادی بسیج سازندگی از تعریف و نیاز سنجی پروژه تا بخشی از تامین مالی و اجرای پروژه توسط ذینفعان و مردم روستا محله صورت می‌پذیرد.

ایشان اظهار داشت: بالا بردن حس رضایت مندی و هویت بخشی به پروژه از بارزترین نتایج مردمی کردن پروژه‌های محرومیت‌زدایی می باشد که همواره از موارد مورد توجه در اجرای پروژه‌ها توسط جهادگران می‌باشد.

سردار زهرایی گفت:همچنین در اولین سال اجرای برنامه جامع،  بیش از ۳۵۰۰ گروه جهادی نیز مشارکت داشتند که موجبات کاهش هزینه‌های اجرا را فراهم آورده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹  اعتبارات هزینه شده پروژه‌های محرومیت‌زدایی سازمان بسیج سازندگی  بالغ بر ۹۶۰ میلیارد تومان از  اعتبارات بسیج و سپاه، اعتبارات دولتی و عمومی، نهادهای انقلابی و مشارکت مردمی و خیرین می‌باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار