مسئولین و عقلای عراقی میتوانند با رویکرد جوان گرایی از توان و خلاقیت نهفته در نسل جوان کشور به نفع بهبود وضعیت آینده عراق به مثابه یک فرصت استفاده کنند.
کد خبر: ۹۳۶۱۵۸۳
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد مهدی ملکی، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در شرایط امروز کشور عراق در ابعاد مختلف داخلی (سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و دیگر حوزه ها) و البته بُعد خارجی‌ آن (تاثیر گذاری برخی بازیگران منطقه ای و بین المللی بر روند تحولات عراق) نیاز به یک تحول اساسی در ساختار اجرایی وجود دارد که این نیز نیازمند تفکری جدید و تازه در کالبد بدنه مدیریتی و نیروهای اجرایی در دستگاه ها است.
عراق امروز دیگر نمی تواند با ابزار، روش ها و سبک های مدیریتی اجرایی گذشته اداره شود چرا که جهانِ امروز دیگر این اجازه را نه به عراق و نه به هیچ کشور دیگری نمی دهد.
جهان امروز عصر تکنولوژی و ارتباطات مجازی است، جهان امروز در اختیار جوانانی است که با استفاده از تاکتیک ها و ابزار نوین که در اختیارشان (فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند) قرار دارد می‌توانند تاثیرگذاری به مراتب بیشتری نسبت به بکارگیری ابزارها و روش‌های فعلی و جاری در کشور عراق داشته باشند.
نسل جوان و رشد این نسل از جمعیت، در هر کشوری می‌تواند به مثابه یک مولفه قدرت برای آن کشور به حساب آید.
امروز دیگر ارتش ها و توانمندی های نظامی صرفا نشاندهنده قدرت نیستند، بلکه جعیت یک کشور و البته درصد جمعیت جوانان می‌تواند مولفه‌ای تاثیر گذار برای اقتدار هر کشوری به حساب آید که به پشتوانه آن پیشرفت خود را در زمینه های مختلف تضمین کنند.
جمعیت جوان رو به رشدی که در عراق وجود دارد می‌تواند و باید به عنوان فرصتی مدنظر مسئولین و مدیران عراقی قرار داشته باشد و البته که اگر به درستی مدیریت و هدایت نشود در آینده ای نزدیک می تواند تهدید به حساب آید.
مسئولین عراقی باید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه را جهت روی کار آمدن نیروهای جوان، آموزش آنها و بهره مند شدن از ظرفیت و توان فکری، جسمی و خلاقیت بی انتهای آن ها داشته باشند و آینده کشور را از امروز تضمین کنند.
نخبگان کشورعراق حتماً باید با دقت بسیاری نسبت به استعدادیابی، آموزش و بکارگیری هوشمندانه از جوانان در حوزه های مختلف اجرایی گام بردارند که این موضوع در راستای تأمین حداکثری منافع ملی عراق هم به حساب می آید.
استفاده از توان و ظرفیت مردم و جوانان عراقی و به کارگیری آنها در مناصب و جایگاه های متناسب با شرایط روحی، فکری، تحصیلی و توانمندی‌های آنها حتماً یکی از خواسته‌های عقلا و مسئولین دلسوز عراقی و البته شخص مرجعیت عالی شیعیان عراق آیت الله سیستانی هست.
البته که در این میان هستند گروه‌ها و جریاناتی که از هم اکنون و در گذشته به چنین فکری بوده و اقداماتی عملیاتی را به منظور کادرسازی، آموزش و تربیت جوانان و البته استفاده از آنها در موقعیت های مناسب در آینده کشور انجام داد‌ه‌اند.
«جریان حکمت ملی عراق» به رهبری سید عمار حکیم از جمله این گروه‌ها و جریانات آینده‌نگر عراقی است که تلاش کرد در راستای تامین حداکثری منافع ملی گام بردارد و بدین منظور جوانگرایی را در دستور کار خود قرار داده است.
امیدواریم سایر گروه‌ها، جریانات و اشخاص تأثیرگذار کشور عراق نیز با بهره مندی از تجارب جریان حکمت ملی در مسیر آینده سازی برای کشور گام های عملیاتی و مثبت برداشته و اجازه دهند تا جوانان فرصت آزمون و خطا، کسب آموزش و استفاده از هوش، خلاقیت و ابزارهای نوین در اختیارشان را داشته باشند.
در خاتمه این گفتار باید به این نکته هم اشاره کرد که عراق میتواند با استفاده از این فرصت طلایی به نفع خود بهره گیرد و مشکلات متعدد جاری در کشور به خصوص در امور اجرایی را گام به گام حل و فصل کند و بهتر است بیش از پیش متوجه این موضوع هم باشند که رشد نسل جوان هرچندسال یکبار اتفاق می افتاد که این مهم به معنای سرعت عمل در برنامه ریزی مناسب جهت استفاده از جوانان است.

ارسال نظرات