خبرهای داغ:
تبریز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: اصلی‌ترین چالش تولید و مقدم بر آن سرمایه‌گذاری را در کل کشور فضای نامناسب کسب و کار می‌دانم.
کد خبر: ۹۳۶۱۸۸۴
|
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، داوود بهبودی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فضای کسب و کار عمدتا متاثر از بسترهای حقوقی و مقرراتی و تعامل اقتصاد داخل با اقتصاد بین‌الملل است.

وی با اشاره به وجود مسائلی مثل ریسک، نااطمینانی و عدم قطعیت در اقتصاد کشور توضیح داد: در جامعه ما عرصه‌هایی مثل تجارت بین‌الملل اعم از صادرات و واردات، بحث‌های تامین مالی مثل سیستم بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و نیروی انسانی و مباحث حقوقی مثل عقد قراردادها و میزان پایبندی به این قراردادها از شاخص‌های مدرن اقتصادی دنیا متفاوت هستند!

بهبودی متذکر شد: در واقع رتبه سه رقمی کشور در شاخص‌های فضای کسب و کار نشان می‌دهد، جایگاه ما نامناسب بوده و این فضای سنگین بر سرمایه‌گذاری و ادامه تولید، فشارها و ناملایماتی را تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: بخشی از این مسائل می‌تواند از طریق برقراری تعامل مناسب با فضای بین‌الملل حل شود، مربوط به افق‌های بلندمدت و کلان است؛ یک سری از مسائل هم مربوط به قوانین و مقررات داخلی و رویکردهای اجرایی مدیران و دستگاه‌های اجرایی است.

این اقتصاددان ابراز داشت: در برخی مواقع با قوانین سختگیرانه مواجهیم ولی در بسیاری مواقع قانون مناسب بوده ولی مجریان با رویکرد سختگیرانه قوانین را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی، یادآور شد: حدود 11 شاخص فضای کسب و کار اهم مسائل و مشکلات کشور را شکل می‌دهند و استان ما هم مجزا از کل کشور نیست و همین فضا در اینجا نیز حاکم است.

وی ادامه داد: البته بر اساس ارزشیابی‌هایی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انجام گرفته، رتبه کسب و کار آذربایجان‌شرقی تک رقمی بوده ولی به هر حال در کلان کشور وضعیت اصلا مطلوب نیست.

بهبودی تاکید کرد: باید با روان‌سازی قوانین و مقررات، تسهیل فضای سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات به تدریج و در قالب یک برنامه زمانبندی شده این رتبه سه رقمی کسب و کار کشور را به 2 رقمی و در افق میان‌مدت به زیر 50 برسانیم تا بدین ترتیب اتفاق ملموسی در فضای اقتصاد کشور بیفتد و جریان سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت تسهیل شده، در نهایت به رشد اقتصادی، اشتغال مولد و ارتقای بهره‌وری منجر شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها