زنجان _تهیه‌کننده و خواننده قطعه موسیقی «کربلا اسم تموم قصه‌هاست» گفت: این قطعه آیینی با موضوع ناب در مورد محرم در زنجان پخش می‌شود.
کد خبر: ۹۳۶۵۵۰۵
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
علیرضا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ اظهار داشت: تمام واژه‌های موسیقایی و تمام انگاره‌ها و جمله‌های موسیقی دستگاهی، اصالت ایرانی دارد و هیچگونه قرابت و نزدیکی با فرهنگ‌های دیگر ندارد.

وی با بیان اینکه موسیقی دستگاهی، گویی نوعی موسیقی خاص ایرانیان است، خاطرنشان کرد: در اینجاست که تاثیرگذاری چنین هنر و موسیقی بر روی مردم خیلی زیاد است.

نوری تصریح کرد:زمانی که خواندن مرحوم اردبیلی را با دیگران مقایسه می‌کنم، می‌بینم تاثیرش بر روی مردم، فوق‌العاده بیشتر است پس در مراسمی که آهنگ دارد (حال چه مراسم وقایع کربلا و نوحه‌خوانی باشد چه چاووش‌خوانی و چه موسیقی‌های دیگر) اگر از موسیقی اصیل ایرانی استفاده شود، مثل زبان فارسی، تاثیر آن بر روی مردم، خیلی زیاد خواهد بود.

خواننده قطعه موسیقی کربلا اسم تموم قصه‌هاست، گفت: چند پیمانه از یک دریای بیکران برداشته و با ارائه طرحی، توجه بیش از پیش به ایام محرم حسینی و اجتماع بزرگ و شکوهمندانه حسینیه و زینبیه اعظم زنجان موضوع تولید قطعه موسیقی عاشورایی را که برای اولین بار و به شکل جدید در دستور تولید قرار گرفت را با همکاران هنرمندم در میان گذاشتم.

وی افزود: همکارانم پِرافتخارم در این قطعه از جمله استاد عبدالجبار کاکایی (از ترانه‌سُرایان برجسته و مطرح کشوری) و با همراهی دکتر محمدرضا چراغعلی (آهنگساز و تنظیم‌کننده نام‌آشنای موسیقی کشور)، هستند که با همکاری مشترکی که صورت گرفت، قطعه موسیقی «کربلا اسم تموم قصه‌هاست» تولید شد و افتخار اجرای آن بر عهده اینجانب است.

نوری بیان کرد: این قطعه تولیدشده، موفق به کسب درجه کیفی «الف» از دفتر شعر و موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و در سال‌های اخیر در ایام محرم به‌ویژه همزمان با برگزاری اجتماع بزرگ عاشوراییان زنجان در حسینیه و زینبیه اعظم از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با تولید و اجرای این کار، توانسته باشم دِین خود به سید و سالار شهیدان را ادا کنم.

تهیه‌کننده و خواننده قطعه موسیقی کربلا اسم تموم قصه‌هاست گفت: درست است که کار‌های زیادی تا امروز بر اساس تِم عاشورا صورت گرفته، اما این کافی نیست.

وی ابراز کرد: این حیطه مانند دریای بیکرانی است که ما در این سال‌ها فقط چند پیمانه آب از آن برداشته‌ایم و هنوز ظرفیت گسترده‌ای برای فعالیت دارد و به هر تقدیر، نقش و جایگاه موسیقی در ایام سوگواری همواره پررنگ و حائز اهمیت است.

نوری با بیان اینکه اگرچه در سال‌های اخیر شاهد تنوع موسیقی عاشورایی بوده‌ایم و به این نکته رسیده‌ایم که جنبه‌های مختلف موسیقی عاشورایی توانسته تاثیر زیادی بر مخاطبان داشته باشد، تصریح کرد: با این حال از آنجایی که امروز جوانان جامعه، طالب نوآوری هستند، تصور می‌کنم باید در زمینه سرودن شعر‌های عاشورایی و آهنگین کردن این آثار نیز به شکل هنرمندانه قدم برداشت تا هم جوانان بیش از پیش جذب این آثار شوند و از طرفی، شان موسیقی اصیل عاشورایی حفظ شود.

تهیه‌کننده و خواننده قطعه موسیقی کربلا اسم تموم قصه‌هاست گفت: این قطعه آیینی با موضوع ناب در مورد محرم در زنجان است و با درجه کیفی سه ستاره از دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما موفق به پخش از شبکه‌های بین‌المللی، ملی و استانی شده است.

نوری، نام اثر را «کربلا اسم تموم قصه‌هاست» بیان کرد و اظهار داشت: شاعر این اثر، استاد عبدالجبار کاکایی و آهنگساز و تنظیم دکتر محمدرضا چراغعلی بوده و اینجانب (علیرضا نوری) نیز تهیه‌کننده و خواننده قطعه موسیقی هستم. 
ارسال نظرات