نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در نشست مجازی آموزه‌های نهضت عاشورا مطرح کرد:
نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با موضوع نهضت عاشورا و احیای امر به معروف و نهی از منکر با همکاری معاونت تربیت و آموزش بسیج برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۶۵۶۳۶
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با موضوع نهضت عاشورا و احیای امر به معروف و نهی از منکر با همکاری معاونت تربیت و آموزش بسیج برگزار شد.

هدف امام حسین (ع) از قیام امر به معروف و نهی از منکر بوده استدر ابتدای این مراسم نزهت مسوول تربیت و آموزش بسیج اساتید ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان گفت: اصول مکتب امام ما بر پایه فضایل اخلاقی، ارتقا و پرورش انسانی؛ استقامت؛ مقاومت و شهادت است.مکاتب خود ساخته بشری بر پایه غرایز نفسانی یا منافع گروه خاصی شکل گرفته است. مکتب امام به قدری غنی است که از مکاتب و مذاهب و ادیان دیگر در برابر آن سر تعظیم فرود آورده و امام را سنبل عدل و شهامت و استقامت می دانند.
وی ادامه داد:عاشورا آموزه‌های زیادی دارد امر به معروف و نهی از منکر یکی از این آموزهاست که از اصول عملی اسلام و از مهمترین واجبات دینی است و در تاریخ اسلام می‌بینیم که در فرهنگ و ادب ما نیز  با استناد به قرآن و گفته‌های معصومین اشعار بسیاری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مانند پرهیز از  خشم و خشونت و نفرت شده است یا امر شده  به اقامه حتمی نماز  (نماز ستون دین است)، امر به خردورزی می‌کنند یا خوشرویی و مردم داری . شاعران و هنرمندان جهان اسلام ادبیات غنی که برگرفته از این آموزه هاست به ارث گذاشته اند.
در ادامه  کیومرزی مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ارومیه گفت:وظیفه ما امام شناسی است. 

وی در پاسخ به چرایی اهمیت و لزوم شناخت امام زمان  سه علت را مطرح کرد: اول فرمایش پیامبر(ص) که می فرماید"هر کس از دنیا برود و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است". "دوم اینکه مهمترین وسیله جهت رسیدن به درگاه خداوند اهل بیت است  و توسل به  اهل بیت وسیله ای برای خدا شناسی و رسیدن به خدا هست". سومین دلیل حدیث متواتر ثقلین است که می فرماید "من در نزد شما  کتاب خدا و عترت را  می گذارم تا زمانی که متمسک به این دو باشید هیچ وقت گمراه نمی شوید".

وی افزود: با عمل به دستورات اهل بیت و عمل به دستورات خدا  راه صحیح را پیدا خواهیم نمود. ویژگی یاران امام حسین نیز تمسک به عترت و کتاب و امام شناسی بود یاران امام حسین بصیرت داشتند و دشمن را می شناختند.  به همین دلیل ادراک درستی از شرایط داشتند. برای رسیدن به مسیر درست  صرف ایمان داشتن کافی نیست حتما باید ویژگی واجتنبو طاغوت را نیز داشته باشیم
 وی اظهار داشت: پیامبر(ص) می فرماید:"انسان عاقل باید دشمنش را بشناسد و راه های مقابله با آن را شناسایی کند  در تاریخ یکی از مصادیق بصیرت داشتن و دشمن شناسی حضرت زینب (س) است که وقتی وارد کوفه شدند مردم کوفه و دشمن و ابزار و روشهایی که علیه اهل بیت  استفاده می کردند را  می شناخت. مردم کوفه نیز حضرت زینب (س) را می شناختند و با ایشان زندگی کرده بودند و بر پایه همین شناخت وقتی با صدا و لحنی که شبیه امیر المومنین بود گفت؛ گریه کنید اشک هایتان خشک نشود هیچ  می دانید چه چیزی برای آخرت فرستادید و چه جیگری از پیامبر سوزاندید و پاره تن پیامبر را کشید."
در ادامه این  نشست سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه اظهار داشت: مسئله امر به معروف و نهی از منکر از فروعات دین اسلام است. اگر فروع دین را رعایت کنیم مسلمان کامل خواهیم بود  حج ، جهاد، نماز ، روزه، خمس و زکات و  امر به معروف و نهی از منکر و تولی و  تبری از جمله فروعات دین اند. امام حسین (ع) می فرماید؛ قصد من از قیام و خروش اصلاح در امت جدم است و می خواهم روش پیامبر و علی را عمل کرده و در سیره آنها قدم بردارم پس هدف حضرت از قیام امر به معروف  و نهی از منکر بوده است. هر کس طاغوت و ظلم و بی عدالتی را ببیند و در برابر آن امر به معروف و نهی از منکر نکند به آموزه های دینی عمل نکرده است . خداوند تبارک و تعالی پیامبر را نیز آمر به معروف و نهی کننده از منکر معرفی می نماید.

وی افزود: پیامبر و امت اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر شناخته می شود  به همین دلیل این فریضه هم وظیفه آحاد جامعه است هم وظیفه حاکمان و حتی بایستی  یک عده ای باشند در جامعه که کارشان دعوت به خیر و معروف باشد و نهی از منکر کنند.اگر  اینها نباشند و  اشرار و بدی ها  بر جامعه حاکم می شوند و خوب ها  و مومنین هر چه دعا کنند اجابت  نمی شود همه کارهای خوب در برابر امر به معروف و نهی از منکر همانند قطره آب در مقابل دریای عمیق و مواج است.
امام جمعه ارومیه تاکید کرد: در زندگی ما اندیشه باید مشهود باشد که ما از اعمال بد بدمان می آید و خوبی ها را دوست داریم. ما با انتخاب اسم برای فرزندانمان مشخص می نماییم که چه کسانی را دوست داریم و آیا تولی و تبری در زندگی ماجاری هست یا خیر.دشمنان تلاششان در برچیدن امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری ازجانعه ما متمرکز شده است و سعی دارند به جای بیزاری از افراد بد و اعمال بد تبلیغ رفتار وارونه و معکوس نمایند.
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: در دعای زیارت عاشورا با دوستان و دشمنان اهل بیت (ع) تولی و تبری می کنیم. در همین راستا مقام معظم رهبری بارها گفته اند که به  کفار و آمریکا اعتماد نکنید و تولی و تبری و بصیرت داشته باشید خدا در قرآن می فرماید اگر مومن هستید با کسانی که دین شمارا تمسخر می کنند دوستی و همراهی نکنید ایمان و دوستی با دشمنان خدا در یک جا جمع نمی شوند. حتی اگر این دشمنان از اقوام نزدیک و حتی پدر و مادر شما باشند. ان شاالله در این ایام که ایام آقا اباعبدالله هست از ایشان الگو بگیریم و سیره ایشان را سرمشق زندگی فردی و اجتماعی قرار بدهیم.

انتهای پیام/

منبع: دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی

ارسال نظرات