جوان کارآفرین ایلامی با احداث کارگاه بسته‌بندی حبوبات و خشکبار زمینه اشتغال خود و 6 نفر دیگر را فراهم کرده و توانسته با پشتکار خود ارزش افزوده محصولات کشاورزی را نیز افرایش دهد.
کد خبر: ۹۳۷۳۸۷۹
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری فارس ایلام، بسته بندی محصولات غذایی یکی از روش‌های مفید برای ایجاد ارزش افزوده است؛ آیا تا به حال به بسته بندی حبوبات، خشک‌بار یا سایر محصولات غذایی دقت کرده‌اید؟ هنگام مشاهده چه مواردی به ذهنتان می‌رسد؟ 

اغلب کارخانجات پیشرفته و دستگاه‌هایی تمام اتوماتیک، سالن‌هایی پر از کارگر را به خاطر می‌آوریم که با لباس‌های همرنگ و هم شکل در حال فعالیت هستند؛ اما حقیقت این است که در گوشه و کنار بسیاری از شهرها عده‌ای کارآفرین در کارگاه‌های کوچک خود مشغول به بسته بندی محصولات غذایی به منظور ایجاد ارزش افزوده هستند.

نبود صنایع تبدیلی و کم توجهی مسوولان برای ارائه راهکارهای مناسب در راستای ایجاد صنایع جانبی و تبدیلی حاصل دست رنج کشاورزان و باغداران را به نوعی به باد می‌دهد.

 

کارگاه‌های کوچک و زود بازدهی که نقش بزرگی را در شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد در کشورهای در حال توسعه بازی می‌کنند؛ اگر در واقعیت به بازدید یکی از این کارگاه‌ها بروید شاید لباس افرادی که در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند یکرنگ نباشد اما یکرنگی را می‌توان در رفتار و گفتارشان دید، افرادی زحمتکش با چشمانی خسته اما مهربان که تلاش می‌کنند حاصل زحمات کشاورزان را به بهترین شکل ممکن به دست مصرف کننده برسانند.

مردان و زنانی خستگی ناپذیر که می‌توان گفت به نوعی پیشگامان مبارزه‌ با خام فروشی هستند و می‌توانند نقش بسزایی را در رشد و شکوفایی اقتصاد مناطق مختلف کشور ایفا کنند.

اشتغالزایی برای ۶ نفر

رضایی، یکی از کارآفرینان ایلامی و مالک کارگاه بسته بندی حبوبات ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: ما در قالب اشتغال روستایی از سال ۱۳۹۸ و در زمینه‌ی بسته‌بندی حبوبات، ادویه جات، قند و شکر و خشک‌بار شروع به کار کردیم.

وی ادامه می‌دهد: ما تا امروز توانسته‌ایم برای ۶ نفر شغل ایجاد کنیم و این افراد به صورت مستقیم در کارگاه ما مشغول به کار هستند.

این کارآفرین ایلامی در ادامه از مشکلاتش اینگونه یاد می‌کند: مواد اولیه مورد نیاز کارگاه فعلا از سایر استان‌ها تأمین می‌شود و به ناچار مجبور هستیم از تولیدات سایر استان‌های همجوار که کیفیت مطلوب‌تری دارند استفاده کنیم که این امر خود موجب تحمیل هزینه‌های اضافی حمل و نقل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم به یاری خداوند و با تدبیر مسوولین مربوطه کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در استان ایلام به حدی برسد که بتوانیم مواد اولیه را از استان خودمان تهیه کنیم.

رضایی می‌گوید: به خاطر مسائل کرونایی ۱۸ ماه گذشته را برای فعالیت دچار مشکل بودیم و تورم و مشکلات بانکی هم از سایر مشکلاتی هستند که همانند اغلب تولید کنندگان پیش روی ما قرار دارند و در حال حاضر حقیقت این است که ما کارگاه را تعطیل کرده‌ایم؛ چرا که بانک با ما همکاری نمی‌کند و با وجود تعطیلی‌ها و افزایش کم سابقه قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته کماکان خواهان تسویه حساب کامل بدهی‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن است.

این کارآفرین ایلامی در پایان تاکید می‌کند: اگر بانک‌ها در ادامه هم به همین روند ادامه دهند ناچارخواهیم شد که وسایل کارگاه را بفروشیم تا از عهده‌ی تسویه حساب با بانک‌ها بر بیاییم وگرنه با شرایط فعلی قادر به اجرای خواسته‌های بانک نیستیم.

حمایت از طرح‌هایی با توجیه اقتصادی

باباخانی مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو در با خبرنگار فارس می‌گوید: امروزه سطح زیر کشت حبوبات در استان ایلام زیاد است و ما نیز بر اساس رسالت اصلی بخش مدیریت صنایع تبدیلی وظیفه داریم که به موازات تولید، و هنگامی که یک محصول به پیک تولید برسد به فکر ایجاد صنایع تبدیلی و در نهایت ارزش افزوده باشیم و در اینجا باید اعلام کنیم که ما در حال حاضر آمادگی داریم تا از هر طرح دارای توجیه اقتصادی در حوزه صنایع تبدیلی حمایت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر یک طرح بسته بندی حبوبات در شهرستان آبدانان، با اعتباری بالغ بر ۲ ‌و نیم میلیارد تومان ‌‌و با ظرفیت تقریبی ۲۰۰ تن در سال حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و دستگاه‌های مورد نیاز هم خریداری شده است و امید است در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

باباخانی در پایان می‌گوید:  امروزه چند کارگاه بسته بندی حبوبات در حال فعالیت هستند از جمله یک کارگاه که در شهر ایلام در حال فعالیت است که اشتغال‌زایی خوبی را هم در استان ایجاد کرده و از کارگاه‌های تولیدی موفق در استان است و ما نیز به این کارگاه پیشنهاد داده‌ایم که کار خود را گسترش بدهد و ظرفیت‌ را بالا ببرد و قطعا بخش مدیریت صنایع تبدیلی استان نیز در این زمینه به کارآفرینان عزیز کمک خواهد کرد.

حمایت از تولید و رونق تولید به دو کلید واژه اصلی در صحبت‌های مدیران تبدیل شده‌اند، تولیدکنندگان نیازمند دستانی هستند که گره‌ای از مشکلاتشان باز شود؛ مشکلاتی همچون سود بالای اقساط بانک و کوتاه بودن دوره تنفس، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و چندین و چند مشکل که لازم است به طور جد توسط متولیان امر برای آنها تمهیدات لازم اندیشیده شود.

ارسال نظرات