خبرهای داغ:
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری:

اجرای طرح افزایش بهره وری دام سبک عشایر در استان چهارمحال و بختیاری

فرمانده ناحیه عشایری استان گفت: به منظور بهبود بهره وری دام سبک عشایر کشور این طرح در استان چهارمحال و بختیاری در حال اجرا می باشد.
کد خبر: ۹۳۷۴۴۷۰
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

سرهنگ ایزدی با بیان اینکه مرکز علم و فنآوری امنیت غذایی و کشاورزی دانشگاه جامع امام حسین (ع) به منظور بهبود بهره وری دام سبک عشایر کشور اقدام به راه اندازی یک مرکز بهبود نژاد و تولید رویان دام سبک کرده است تصریح کرد: این مرکز برای دستیابی به این هدف و همچنین نیاز به ارزیابی و بهینه کردن روشهای تولید آزمایشگاهی رویان دام سبک، با همکاری پژوهشکده فن آوری جنین دام دانشگاه شهرکرد یک پروژه در دست اقدام و اجرا دارد.

ایزدی افزود: در این پروژه تاکنون پس از انجام مراحل مختلف تولید آزمایشگاهی رویان، چند مرحله انتقال رویان به میش های پذیرنده انجام شده است. نتایج حاصله تاکنون، نشان دهنده نرخ تولید رویان با کیفیت و نرخ آبستنی موفق بالاتر از میزان معمول می باشد.

وی خاطر نشان کرد: پروژه مذکور با همراهی و همکاری  قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه (کوثر)، مرکزعلم و فنآوری امنیت غذایی و کشاورزی (غدیر) دانشگاه جامع امام حسین (ع)، بنیاد تعاون بسیج و پژوهشکده فنآوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در حال اجرا می باشد.

لازم به ذکر است که مسول محترم بسیج ناحیه عشایری استان جناب آقای سرهنگ ایزدی چندین مرتبه از محل اجرای پروژه بازدید نموده و چند مرتبه نیز تعدادی از دامداران پیشرو در استان ایشان را همراهی نموده اند. دامداران پیشروی استان ضمن بازدید از اجرای پروژه و آشنایی با مزایای تولید و انتقال رویان دام سبک، استقبال زیادی از انجام انتقال رویان تولید شده به روش آزمایشگاهی به این شیوه نموده به نحوی که مرحله آتی پروژه بر روی دام های تعیین شده این دامداران اجرا شود.

در ادامه این پروژه و طی بازدید حضوی و مذاکرات، مورخ  14/06/1400،  صورت گرفته توسط سپاه ناحیه عشایری استان چهارمحال و بختیاری و دامداران پیشرو عشایر این استان مقرر شد به منظور انجام  80 انتقال رویان به میش های منتخب  (40  رأس)، میش های مورد نیاز در اختیار پروژه قرار گیرد. برای این تعداد میش مراحل همزمان سازی فحلی و انتقال رویان توسط مجری پروژه صورت خواهد گرفت. پس از حدود چند ماه از انجام انتقال و تشخیص آبستی با انجام سونوگرافی، دام های آبستن در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات