خبرهای داغ:
نخبه بسیجی در حوزه هوافضا و شناورهای دریایی در گفتگو با بسیج قزوین؛
دارنده رتبه اول جشنواره اختراعات دفاعی ناهم تراز گفت: در دانشگاه صرفا دروس تئوری ارائه می‌شود که توانایی علمی کاربردی دانشجو را کاهش می دهد. دانشگاه ها پژوهش را کاربردی محور انجام دهند.
کد خبر: ۹۳۷۵۰۵۹
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ علم و دانش،‌ شاخص ترین وسیله‌ پیشرفت و قدرت یک کشور است. رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود می فرمایند؛ اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی در این‌ باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید.

ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ تمدن‌سازی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره می کنند و در واقع سند راهبردی ما برای نقش آفرینی در بعد علمی و پژوهشی و نوآوری است، همه ما را ملزم می کند تا در مسیری گام نهیم که عزت و پیشرفت و اقتدار میهن اسلامی را بیش از پیش به عرصه جهان نمایان سازیم.

وجود نخبگان علمی جوان بسیجی، نشان از این دارد که «بسیج» در طول سال های تشکیل خود، توانسته به آنچه که به عنوان ماموریت و رسالت برایش تعریف شده به خوبی جامه عمل بپوشاند و از دل این نهاد مردمی، همواره ستارگانی نام آور در عرصه های مختلف به ویژه علم و فناوری، رشد و نمو یافته اند که تفکر بسیجی و جهادی، مشق تلاش و فعالیت آنهاست.

به گزارش بسیج، محمد صادق فلاح، فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق کنترل یکی از نخبگان بسیجی استان قزوین است که توانسته در عرصه علم افتخارات بزرگی را کسب کند.

فعالیت در حوزه هوافضا و شناورهای دریایی

وی در گفتگو با خبرنگار بسیج قزوین می گوید: تحقیقات ما در حوزه هوافضا و شناورهای دریایی بوده که یکی از آن موارد پروژه شناور هوشمند بدون سرنشین بود که از بدنه کامپوزیت ساخته شده و رادارگریز بوده و قدرت تصمیم گیری در شرایط خاص را دارد و با استفاده از سیستم سنسورهای الکترونیکی مانند سنسورهای IR و سنسور التروسونیک و سنسورهای لیزری می تواند حرکت خود را در سطح آب انجام بدهد.

قابلیت ویژه دیگر این دستگاه، قابلیت شناسایی شناور های هوشمند با استفاده از الگوریتم های ترکینگ می باشد.

ساخت «موتور پالس جت» که در سطح دانشجویی یک کار ویژه بود

پروژه دیگر، پهپاد هوشمند است که در مرحله اول آن، طراحی مفهومی این پروژه با بدنه کامپوزیت و رادارگریز را داشتیم که در مواقع خاص و با استفاده از لندینگ و تیک آف ویژه در شرایط خاص عملکردی می تواند قابلیت های ویژه ای به ما بدهد.

این مخترع جوان ادامه داد: پروژه دیگر، ساخت موتور پالس جت است که در سطح دانشجویی یکی از کارهای ویژه ای بود که انجام شد. موتور پالس جت از دسته موتورهای فوق سبک است که در حوزه هوافضا و در وسایل پهپاد که در خارج از جو زمین پرواز می‌کنند کاربرد دارد.

کسب رتبه اول در جشنواره اختراعات دفاعی ناهم تراز

در جشنواره اختراعات دفاعی ناهم تراز در سال ۹۰_۹۱ رتبه اول را کسب کردیم. رتبه دوم بخش اختراع در گروه فنی مهندسی مقطع کارشناسی ارشد در هشتمین جشنواره دانشجویان ممتاز و مبتکر نوآور بسیجی در سال ۸۸ را کسب کردیم.

وی با اشاره به نحوه فعالیت خود افزود: طرح ها در قالب تیمی در مجموعه پژوهشکده ای که مشغول به فعالیت بودیم اجرا می‌شد. طرح ها هنوز به مرحله بین المللی راه نیافته است.البته شناور هوشمند در حد پروژه شناور هوشمند نیروهای دریایی کشورهای دیگر بود که ما نمونه آزمایشگاهی آن را با هزینه خیلی اندک ساختیم. در محافل علمی کشور این طرح را چند جا شرکت دادیم که در جشنواره دفاع نا هم تراز رتبه کسب کرد.

از سوی ارگان ها، حمایت کمی صورت می گرفت

فلاح با اشاره به حمایت های صورت گرفته از وی در مسیر ساخت و طراحی پروژه ها عنوان کرد: در زمینه حمایت ها از سوی ارگانها، این حمایت‌ها بسیار اندک بود. نمونه آن موتور جت بود که مورد حمایت مالی قرار گرفت. خروجی طرح را هم گرفتیم. تست آن در دانشگاه شریف انجام شد. هزینه های طرح برای شرکت کنندگان دیگر غیرقابل تصور بود.

پروژه دیگر، طراحی و ساخت تونل باد هوشمند مافوق صوت بود که برای طراحی سیستم های هوافضایی بود.
در حوزه پژوهشی، برگزاری مسابقات پرتاب موشک های آبی را داریم. همچنین برگزاری همایش ها و جشنواره های پژوهشی را داریم. همچنین در حوزه های لیزری و اوپتیک فعالیت می کنیم.

تحصیل در دانشگاه، فقط دروازه رسیدن به علم است

وی با اشاره به جوانان و علاقمندان حوزه علم و پژوهش اظهار کرد: فرقی نمی کند جوانان در چه حوزه ای ادامه تحصیل بدهند اما تحصیل در دانشگاه فقط دروازه رسیدن به آن علم محسوب می‌شود و مهارت هایی که فرد دانشجو به دست می‌آورد برایش راهگشا خواهد بود و ماندگار است. در دروس دانشگاهی صرفا دروس تئوری ارائه می‌شود توانایی علمی کاربردی دانشجویان را کاهش می دهد. لذا لازم است پژوهش را کاربردی محور انجام دهند.

به گزارش بسیج، مقام معظم رهبری، دهه چهارم انقلاب را دهه عدالت و پیشرفت معرفی کردند و در سخنرانی های متعدد خود تاکید ویژه بر فعالیت های علمی و حرکت های دانش بنیان دارند و به نوعی یکی از دغدغه های اصلی ایشان در دیدار با دولت مردان، اقشار نخبه جامعه و اساتید دانشگاه فراهم کردن زمینه های مساعد برای رشد جوانان ممتاز و برتر جامعه بوده است.

مفهوم سخنان مقام معظم رهبری «مدظله العالی» این است که ما در راستای جهاد علمی باید تدابیر جدیدی اتخاذ کنیم و فرصت های بیشتر و بهتری را در اختیار جوانانمان قرار دهیم. به عبارت دیگر در عصری که قرار داریم عرصه تقابل و تعارض و مواجهه فناوری ها است. هر کشوری از دانش و فناوری بالاتری برخوردار باشد می تواند به موفقیت بیشتری دست یابد.

به گزارش بسیج، امروز عرصه تلاش و پیشرفت است و نیروی جوان و انقلابی، بی شک می تواند با ارایه راهکارهای روز و اقدامات جهادی، پیشرفت را برای کشور رقم بزند و این باوری است که می تواند محقق شود.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها