خبرهای داغ:
۳۱ شهریور، یادآور شروع جنگی هشت ساله است که از قصرشیرین شروع شد و این شهرستان چند روز پس از آغاز جنگ به واسطه حملات ددمنشانه دشمن بعثی به تلی از خاک تبدیل شد تا مظلومیت این برای همیشه در تاریخ ثبت شود.
کد خبر: ۹۳۷۵۰۸۷
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

در ۳۱ مین روز از شهریور سال ۵۹ جنگ نحمیلی عراق بر کشور بطور رسمی آغاز شد و شهرستان مرزی قصرشیرین با ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق از چهار محور خسروی، نفت شهر، دشت‌ذهاب و قوره‌تو آماج حملات متعدد ارتش متجاوز رژیم بعث قرار گرفت و مرزنشینان با وجود مقاومت، صلابت و ایستادگی و تقدیم ۸۶۰ شهید سرافراز بواسطه ویرانی ها و حملات سخت دشمن مجبور به ترک شهر و دیار خود شدند تا این تکه از کشورمان به اشغال دشمن بعثی در آید.

هنوز هم جراحت و زخم‌های زمان جنگ تحمیلی بر پیکر شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی ترین نقطه ایران اسلامی و غرب استان کرمانشاه دیده می‌شود و هنوز هم نخل های سوخته و بی سر اما با صلابت این منطقه یادآور مظلومیت مردمان مرزنشین این خطه است که روزها و سال ها از شهر و دیار خود به دیگر نقاط کشور آواره شدند.

۳۱ شهریور ماه و جنگ تحمیلی یادآور روزهای تلخی است که مرور خاطرات آن دل هر قصری (قصرشیرینی) را می آزارد و هنوز هم که نام قصرشیرین می آید مردمان این خطه بر صدام و صدامیان لعنت می‌فرستند.

قصرشیرین که روزگاری مست از بوی لیمو و نارنج بود و کام مردمانش به شیرینی خرمای اشرسی و رطب بود و صلابت شان به ایستادگی نخل های سرافراز، آنها همواره میزبان قدوم مبارک زائران اباعبدالحسین (ع) به واسطه قدیمی ترین و اصلی ترین مرز برای تردد زوار «مرز خسروی» بودند و در واقع قصرشیرین دروازه ورود ایران به آسیا و اروپا محسوب می‌شد که در روزهای آغازین جنگ با خاک یکسان شد و مسجد مهدیه تنها ساختمانی بود که آن هم به واسطه حضور بعثی ها در آن از گزند حملات سالم ماند.

وجود بیمارستان مخروبه در مسیر قصرشیرین به خسروی که در جریان جنگ تحمیلی توسط دشمن ویران شد و اکنون به ساختمان حفظ آثار و محل بازدید کاروان راهیان نور تبدیل شده کینه توزی های دینای استکبار و بعثی ها و جنایات دشمنان این آب و خاک مقدس را به خوبی برای هر بیننده ای تشریح می‌کند و سند زنده و گویای مظلومیت این منطقه است.

هنوز هم در روستاهای مرزی این منطقه سربازان پنهان دشمن یا همان مین های خفته نهان شده در دل خاک هر از گاهی قربانی می گیرد و این بی رحمی و ضد بشری مدعیان و منادیان دفاع از حقوق بشر را می رساند و نشان می‌دهد که چه کسانی دشمن انسان و انسانیت هستند.

امروز قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده و ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان دارد که نقشی ملی و فراملی در تجارت و صادرات و مبادلات مرزی دارند و محور توسعه و رونق استان کرمانشاه هستند و زمین‌هایی آبی و آب هایی خروشان به زلالی الوند و باغ و نخیلاتی با شکوه و دل انگیز دارد که می تواند محوری برای گردشگری باشد اما اگر جنگی هشت ساله نبود شاید اکنون قصرشیرین شیرین تر از زمان کنونی بود و باغ هایش آباد تر.

اگر جنگی هشت ساله و روزهای آوارگی نبود شاید دردی که مردمان این منطقه سال هاست با خود در سینه دارند و بر دل هایشان سنگینی می کند نیز نبود دردی که به واسطه پر پر شدن عزیزانشان روی دستان خود کشیدند و رنجی که با چشم هایشان از جان باختن و خانه خراب شدنشان در سال های جنگ دیدند و صداهایی که هنوز هم در گوش آنها می پیچد، صدای توپ و تانک و خمپاره.

قصرشیرین نقطه آغاز جنگ تحمیلی

قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی از نیمه دوم تیرماه سال ۵۹، شهرستان مرزی قصرشیرین هدف خمپاره های ارتش متجاوز دشمن بعثی قرار داشت و این حملات یک ماه بعد در مرداد به طور وسیعی آغاز و پایگاه های گروهان خان لیلی و چاه های نفت، نفت شهر، تنگ هوان و پایگاه های تیله کوه و باویسی و گرده نو از توابع این شهرستان را مورد تهاجم سنگین توپخانه قرار داد.

۲۰ روز قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و در ۱۱ شهریور ماه سال ۵۹، مناطق مسکونی قصرشیرین و پاسگاه های مرزی این منطقه مورد حملات دشمن قرار گرفتند و دشمن بر مناطقی از" «آق داغ» مسلط شدو ده ها واحد مسکونی شامل خانه های سازمانی ۴۰ دستگاه و پایگاه های مرزی از ازگله تا نفت شهر و سومار منهدم و زیرساخت های شهری و آب و برق نیز خسارت فراوانی دیدند.

شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ سال ۵۹ از شهرستان مرزی قصرشیرین                                                                      

در ۳۱ شهریورماه سال ۵۹ تاریخ رسمی شروع جنگی نابرابر و هشت ساله از شهرستان مرزی قصرشیرین علیه کشورمان رقم خورد و در این روز بود که متجاوزین بعثی با گلوله باران قصرشیرین مردم مظلوم این منطقه را هدف قرار دادند که در نتیجه این حملات شماری از مردم شهید و بسیاری مجروح شدند.

در همین روز مناطق مختلف این منطقه از باباهادی و قلعه سفید تا آق داغ و دربندجوق و خان لیلی مورد پیشروی و حمله دشمن بعثی قرار گرفت و با وجود مقاومت مدافعان مرزی و انهدام چندین دستگاه تانک و خودروی دشمن، مردم کم کمک مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

اشغال قصرشیرین در سوم مهر سال ۵۹                      

سوم مهرسال ۵۹ بود که قصرشیرین از چهار محور خسروی، نفت شهر، دشت ذهاب و  قوره تو هدف حملات گسترده صدها تانک دشمن قرار گرفت و شهر به اشغال نیروهای متجاوز بعثی درآمد.

شهرستان قصرشیرین که روزگاری نام آشنای مردمان غرب کشور بود و لیمو شیرین و نارنج و خرمایش زبانزد عام و خاص بود و بازار چینی فروش‌ها محل خرید مسافران،  اینگونه به ویرانه ای تبدیل شد و رودخروشان الوندش که دل هر رهگذری را سیقل می داد به جویی از خون تبدیل شد.

این شهرستان مرزی در هشت سال دفاع مقدس ۲ بار هدف حملات دشمن قرار گرفت یک بار شروع رسمی جنگ در سال ۵۹ از این نقطه بود که به تصرف دشمن درآمد که در نهایت با تلاش و صبوری مردم و مدافعان و رزمندگان اسلام در سال ۶۱ آزاد شد و در مرحله دوم اواخر جنگ منافقان کور دل با پشتیبانی رژیم بعث بار دیگر پنجم مرداد سال ۶۷ از مرز خسروی وارد کشور شدند ولی با ایستادگی مردم در تنگه مرصاد زمین گیر شده و شکست سختی خوردند.

تقدیم ۸۶۰ شهید 

مرزداران راسخ قصرشیرین که همیشه حافظان و مرزبانان شرف و غیرت این آب و خاک مقدسند و در جریان جنگ تحمیلی، صلابت و استقامتشان برای همگان روشن است و کارنامه درخشانی از جانفشانی و ایثارگی به یادگار گذاشتند ۸۶۰ شهید سرافراز تقدیم این نظام سرافراز و این کیان اسلامی کردند که قبور مطهر بسیاری از این شهدا در دیگر نقاط کشورمان است. 

رویدادهای مهم جنگ تحمیلی در قصرشیرین 

مهمترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین را می توان اشغال شهر توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی دراز در شرق قصرشیرین، عملیات مطلع الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال ۶۷ و عملیات آزادسازی مجدد قصرشیرین بعد از پذیرش قطعنامه نام برد.

 

ارسال نظرات