خبرهای داغ:
نخستین درس آموزش و پرورش آبادان در سال ۱۳۵۹ درس ایثار و شهادت بود.
کد خبر: ۹۳۷۶۰۵۳
|
۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
اواخر شهریور ماه سال ۱۳۵۹ بود همه مردم و بوِیژه دانش آموزان خود را برای بازگشایی مدارس آماده میکردند. مردم در صدد آماده کردن فرزندان خود برای ورود به سال تحصیلی جدید بودند و دانش آموزان نیز در شوروشوق حضور در مدرسه. اما در روز ۳۱ شهریورهمان سال مردم مرز نشین بندر آبادان که فقط به اندازه عرض یک رودخانه با خاک عراق فاصله داشتند مورد هجوم نیرو‌های ارتش حزب بعث قرار گرفتند. صدا‌های وحشتناک و پی در پی انفجار توپ و خمپاره و صدای بمباران هواپیما‌های بعثی مردم را به تکاپو انداخته بود تا اینکه رادیو آبادان رسما اعلام کرد که دشمن بعثی با کشورمان وارد جنگ شده و شرایط کاملا جنگی است.
در این بین همه ادارات شهرستان در سریعترین زمان ممکن سعی داشتند خود را برای شرایط جدید آماده کنند تا بتوانند با دشمن به مقابله برخیزند. یکی از این ادارات اداره آموزش و پرورش آبادان بود.
بدون شک وظیفه خطیر فرهنگیان این شهر در این شرایط بحرانی ایجاب میکرد که به سرعت وارد شور شوند و شرایط جنگی شهر را ارزیابی و تصمیم مقضی را اتخاذ کنند. اما در نخستین روز‌های جنگ تحمیلی، در ساعت ۱۱ و ۳۴ دقیقه پیش از ظهر دوم مهر ماه ۱۳۵۹، هواپیما‌های دشمن بعثی ساختمان آموزش و پرورش آبادان را بمباران کردند. خبر بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان همچون بمبی در شهر پیچید و جمع کثیری از مردم بویژه جوانان برای کمک به مصدومان به محل اداره‌ی ویران شده آموزش و پروش این شهر هجوم آوردند.
بمباران آموزش و پرورش آبادان درس ایثار و شهادتده‌ها تن از فرهنگیان شهر در آموزش و پروش جمع شده بودند تا با توجه به شرایط جدید جنگی، تصمیم مناسبی برای سال تحصیلی جدید اتخاذ کنند، اما این جلسه هیچگاه به پایان نرسید و مصوبه ان درس ایثار و شهادت برای همه دانش اموزان آبادانی شد.
یکی از فرهنگیان در این زمینه گفت: وقتی به اداره رسیدیم با تلی از خاک روبرور شدیم و از اداره قبلی چیزی باقی نمانده بود و همه زیر آوار بودند.
یکی دیگر از شاهدان عینی در این زمینه گفت: در فاصله چند صد متری اداره آموزش و پروش آبادان با دوچرخه در حال عبور بودم که صدای مهیبی شنیدم و انبوهی از دود و خاک از محل اداره به هوا برخاست.
وی افزود: وقتی که به نزدیک اداره رسیدم با ویرا نه‌های اداره آموزش و پرورش مواجه شدم و ساختمان این اداره بطور کامل ویران شده بود.
در این فاجعه ۲۵ تن از فرهنگیان شهرستان آبادان آخرین آموزه درسی خود را به دانش آموزان این شهر ارایه کردند و با نثار خون خود به دانش اموختگان این شهر درس مقاومت و پایداری آموختند. مقاومت و پایداری که یکسال در برابر محاصره دشمن سر تسلیم فرود نیاورد و با شکست حصر این شهر به بار نشست.
بمباران آموزش و پرورش آبادان درس ایثار و شهادتدر مهر ماه سال ۱۳۵۹ دانش آموزان آبادانی اولین پیام آن سال را دریافتند و این پیام "مقاومت تا آخرین نفس" بود. همین پیام بود که خیل عظیم داش آموزان آبادانی را به جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی کشاند و ۴۰۰ شهید دانش آموز آبادانی راه معلمان خویش را ادامه دادند تا به معلمان خود نشان دهند که دانش آموزان خوبی برای درس ایثار و از خود گذشتگی بودند.
سرهنگ چنعانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: اداره آموزش و پرورش آبادان نخستین مرکز علمی و فرهنگی در کشور و نیز اولین اداره‌ای بود که مورد هجوم دشمن بعثی قرار گرفت؛ که این خود نشان دهنده این است که دشمنان ما با فرهنگ و اعتقادات ما مشکل دارند و به همین دلیل هم نخستین اداره‌ای که دشمن بعثی بمباران کرد همین اداره بود.
وی افزود:آن‌ها شروع سال تحصیلی را در آبادان با شهادت فرهنگیان این شهر شروع کردند و ۲۵ نفر از بهترین فرهنگیان این شهر را به خاک و خون کشیدند.
سرهنگ چنعانی با بیان اینکه این واقعه شوک بزرگی برای مردم آبادان بود گفت: این فاجعه، مردم و بوِیژه جوانان را در دفاع از شهرشان مصمم‌تر کرد و شهادت ۴۰۰ دانش اموز آبادانی و نیز ده‌ها معلم این شهر سندی بر این امر است.
مدیر آموزش و پرورش آبادان هم در این زمینه گفت: با آغاز جنگ تحمیلی فرهنگیان اداری به همراه شهید صمد صالحی ریاست اداره آموزش و پرورش آن وقت آبادان تشکیل جلسه داده بودند تا تصمیم مناسبی برای سال تحصیلی جدید اتخاذ کنند، اما این جلسه هیچگاه به پایان نرسید و مصوبه آن درس ایثار و شهادت برای همه دانش آموزان شد.
حبیب اله رمضانی آفزود: با به شهادت رسیدن ۲۴ نفر از فرهنگیان حاضر در جلسه و ریاست اداره آموزش و پرورش آبادان، کلاس‌های درس تعطیل شد، اما دانش آموزان با گرفتن اسلحه به جای قلم از سرزمین مادری خود دفاع کردند.
وی افزود: حالا آنچه از آن روز‌های سخت باقی مانده درس شهاد ت و ایثار و از خود گذشتگی است که در چنین آیین‌هایی در سراسر کشور، برای نسل‌های آینده به ویژه نسل‌های سوم، چهارم و پنجم انقلاب به ارمغان می‌آوریم.
صمد صالحی رییس وقت آموزش و پرورش آبادان و ۲۴ تن دیگر از فرهنگیان این شهر تا آخرین لحظه عمرشان دغدغه‌ی دانش آموزان این شهر را داشتند. اما دشمن بعثی مجال را از آنان گرفت و دغدغه‌ها و دل نگرانی هایشان را با آتش کین جواب داد تا شاید با قتل و کشتار معلمان، دانش آموزان را بهراساند. اما این فرهنگیان شهید درس پایداری را مدت‌ها پیش از این برای دانش آموزان خود شروع کرده بودند و در دوم مهر ماه سال ۱۳۵۹ آخرین برگ از این دفتر ورق خورد و معلمان شهید با خون خود درس ظلم ستیزی را برای دانش آموزان خود به پایان رساندند.
بمباران آموزش و پرورش آبادان درس ایثار و شهادتحالا در محل آن اداره‌ی بمباران شده، مدرسه دخترانه شاهد خدیجه کبری ساخته شده است. مدرسه‌ای که دانش آموزانش قدر معلمان شهیدشان را میدانند، و میدانند که در چه جایگاه رفیعی پای نهاده اند.
خانم سلطانی مدیرمدرسه دخترانه شاهد خدیجه کبری در آبادان گفت: من و دانش آموزانم هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که در دوم مهرماه سال ۵۹ در این مکان چه عزیزانی به شهادت رسیدند و این امر قطعا مسئولیت ما مسئولان و دانش آموزان این مدرسه را در پیروی از راه این شهیدان سنگین‌تر میکند.
وی افزود: یاد شهیدان در این مکان روح وروان مان را متبرک کرده است؛ و در این مقطع کنونی وظیفه ما کارکنان، حفظ ارزش‌ها و فرهنگ شهدا وترویج یاد وخاطره آنهاست.
وی افزود: همین امر سبب شده که دانش آموزان این مدرسه در تعلیم وتربیت وپرورش خود با برنامه ریزی مدون همراه باتعهد ومسولیت پذیر‌ی نهایت تلاش خود را بکار گیرند تا در این مسئولیت خطیر در برابر شهدا سربلند باشند.
خانم سلطانی همچنین گفت: هنوز روح شهدادر این مکان احساس می‌شود و همین امر زمینه را برای پرورش وپویایی استعداد‌های نوجوانان موفق در زمینه‌های مختلف اماده میکند و دانش اموزانی مومن، با اخلاق، ولایت مدار، مسولیت پذیر، باگذشت و ایثار گر، همراه با تفکر خلاق می‌پروراند.
بمباران آموزش و پرورش آبادان درس ایثار و شهادتدوم مهر ماه روز همه دانش آموزان و معلمان کشورمان است. روزی که هیچگاه از یاد‌ها نخواهد رفت. روزی که موجب شد دانش آموزان کشورمان در برابر هجوم همه جانبه دشمن بعثی مسئولیت پذیر و متعهد باشند و سنگر دفاع از کشور را تا آخرین لحظه خالی نگذارند
درس بزرگ دوم مهر ماه را همه دانش آموزان کشورمان بخوبی درک کردند و با درک این درس بزرگ بود که دانش آموزان این سرزمین ۳۶ هزار دانش آموز شهید را در جبهه‌های نبرد تقدیم به این آب و خاک کردند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها