خبرهای داغ:
معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوی در دولت سیزدهم مسیر متفاوتی را برگزیده و تحقق مطالبات زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور مبنای ریل‌گذاری‌ها قرار گرفته است؛ مطالباتی با رنگ و بوی عدالت و نگاهی تحولی و تمدنی.
کد خبر: ۹۳۷۷۳۵۲
|
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج: آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی دهم شهریور ۱۴۰۰، طی حکمی دکتر انسیه خزعلی را به عنوان معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزید تا با درایت و آشنایی که در این حوزه دارد، تریبون مطالبات بانوانی باشد که صدایشان به جایی نمی رسد.

پس از گذشته سه هفته از این انتصاب و دیدارهای معاون جدید رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اقشار مختلف فعال در این حوزه از هر جناح و مسلکی، نور امیدی در دل بسیاری از دغدغه مندان امور زنان روشن کرده و خود را سوار بر قطاری می بینند که با ریل گذاری های مناسب به سمت رفع چالش ها و برآورده کردن مطالبات زنان پیش می رود.

محرومیت زدایی و اجرای عدالت فراگیر ایستگاه نخست قطار حوزه زنان

نخستین تلالو این نور تازه، یازدهم شهریور ماه و در مراسم معارفه معاون ریاست جمهوری نمایان شد و خزعلی در مراسم معارفه، با تاکید بر اینکه زنان باعث اعتبار جامعه هستند، مهمترین هدف کاری خود را محرومیت زدایی و اجرای عدالت فراگیر با نگاه به این که زنان هسته محوری خانواده هستند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سازندگی جامعه تاثیرگذار و باعث اعتبار آن هستند، قرار داد.

وی همچنین گفت: امیدواریم بحث محرومیت زدایی در بخش های مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و عدالت مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، پیوست کارها و برنامه های ما قرار گیرد. امیدواریم بتوانیم در کنار ارتقای سبک زندگی و فراهم کردن امکانات و شرایط مطلوب برای این گوهر ارزشمند که مورد عنایت ویژه خداوند است، بتوانیم تسهیلاتی برای رشد او و به تبع رشد خانواده و جامعه فراهم کنیم و با این کار قدم کوچکی را برداشته باشیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: تلاش می شود در بخش های مختلف اجتماعی، ورزشی، نخبگانی، محرومین و زنان سرپرست خانوار و برقراری بیمه هایی که دولت های مختلف وعده داده و متاسفانه هیچگاه عملی نشده است، قدم برداشته شود و در این مسیر از تجربیات گذشته و خانم دکتر ابتکار  بهره مند خواهیم شد.

وی ادامه داد: در این راه توکل ما بر خدا و همراهی و همکاری همه عزیزانی است که دستان و دوستان خداوند هستند تا بتوانیم شرایط مناسب تری برای زنان رقم بزنیم. آمده ایم تا با همکاری نیروهای جوان، انقلابی و جهادی وارد میدان شویم و در مسایل زنان و محرومیت زدایی حرکت آفرین باشیم.

خزعلی نخستین گام در جهت محرومیت زدایی از چهره زنان را سیزدهم شهریورماه در دیدار با زنان سرپرست خانوار و جویا شدن مشکلات و دغدغه های آنان برداشت و با تاکید بر اینکه اولویت دولت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از نظر اجتماعی، معنوی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی است، گفت: شنیدن مطالبات زنان سرپرست خانوار ما را در درک بیشتر مسوولیت سنگینی که بر عهده داریم یاری می کند و این موضوع دولت را موظف به پوشش نیازهای این زنان می کند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه وظیفه و اولویت دولت، تحت حمایت قرار دادن این بانوان از نظر اجتماعی، معنوی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی است، تصریح کرد: اگر شرایط مهیا باشد اما کاری برای تامین نیازهای زنان سرپرست خانوار صورت نگیرد آسیب پذیری آنان گسترش خواهد یافت.

وی به همه زنان سرپرست خانوار توصیه کرد،  رفع مشکلات فقط با یاری و مساعدت و هم افزایی رفع می شود و امیدواریم در کنار رفع نیازمندی های زنان سرپرست خانوار، با افزایش مهارت آموزی زمینه ی خودکفایی آنها در زندگی فراهم شود.

استمداد یاری معاونت امور زنان از فعالان اصلاح طلب و اصولگرا حوزه زنان

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده پس از دیدار با زنان سرپرست خانوار و سازمان های مردم نهاد مرتبط با این حوزه، بر شنونده بودن آرای تمامی فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه زنان برای برقراری عدالت فراگیر تاکید کرد و برای بیان استمداد یاری به دیدار با فعالان اصلاح طلب و اصول گرا پرداخت.

خزعلی، بیست و دوم شهریورماه در نشست و دیدار با زنان فعال اصلاح طلب در حوزه زنان و خانواده تاکید کرد: امیدواریم تجربیات همه فعالان این عرصه، بتواند راه را روشن تر و کمبودها و کاستی ها را بیشتر نشان دهد تا در مسیر برداشتن کاستی ها و افزایش نقاط قوت گام برداریم.

معاون رئیس جمهوری با بیان این که نگاه سیاسی در همه دوره ها به جایگاه زنان باعث شده که از کارایی و تاثیرگذاری اجتماعی آن در رفع محرومیت و حرکت به سمت عدالت  کاسته شود، یادآور شد: هدف ما این است که تا آنجا که ممکن است برای رفتن به سمت عدالت فراگیر در زمینه زنان و خانواده گام برداریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با همراهی، همکاری و مشارکت و هم افزایی جامعه زنان از هر قشر و گروهی که هستند و با این نگاه که همگی به دنبال اهداف مشترک هستیم از همه توانمندی ها استفاده کنیم.

خزعلی، بیست هفتم شهریورماه در نشست با فعالان و صاحب نظران اصولگرای حوزه زنان و خانواده هم یادآور شد: ضمن بررسی وضع موجود خواستار ارائه راهکار و نظرات مشورتی و کاربردی از طرف شما جهت بهبود وضعیت موجود هستیم. ما با همه گروه ها در چهارچوب ارزش های دینی و قانونی مایل به تعامل و همکاری هستیم.

وی افزود: در گام دوم انقلاب امیدواریم زنان اقدامات موثری را داشته باشند و سبک زندگی ایرانی اسلامی را در گام دوم پی بگیریم و برای اجرایی شدن آن از نظرات تمامی فعالان و متخصصان بهره می گیریم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: بحث فراقوه‌ای در خصوص زنان ابتر مانده و امیدواریم به نتیجه برسد. ما باید تربیت زنان هم تراز انقلاب اسلامی و پشتیبانی از زنان نخبه در هر عرصه ای را داشته آنها را به عنوان الگو به جهان معرفی کنیم. ظرفیت استخدامی ما مناسب نیست و بحث برون سپاری وجود دارد و استقبال می‌کنیم که برخی کارها را دوستان بر عهده گیرند.

دوچندان شدن بارقه های امید در نشست خبری معاون رئیس جمهوری

معاون رئیس جمهوری پس از دیدارهای مختلف در این سه هفته کاری خود و شنیدن دغدغه های بانوان کشور، بیست و نهم شهریورماه اقدام به برگزاری نشست خبری کرد که گفته های وی در این مراسم، بارقه های امید در راهگشایی چالش ها و معضلات زنان را دوچندان کرد.

وی همانگونه که در نخستین روزهای کاری خود بر محرومیت زدایی و اجرای عدالت فراگیر تاکید کرده بود در این نشست خبری هم بر پیگیری تصویب لوایح حمایتی از زنان تاکید کرد و گفت: این لایحه ارسالی به مجلس را پیگیری می کنیم و از مجلس می خواهیم به آن زودتر رسیدگی کند.

خزعلی در مورد بحث ازدواج و ترویج و تسهیل این امر، خاطرنشان کرد: از مسایل مهم جامعه چرایی کم شدن نرخ ازدواج است که در این خصوص تلاش می کنیم با ایجاد تسهیلات مادی و معنوی به ارتقای وضعیت ازدواج بپردازیم و راه را هموار کنیم.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: آنچه در مورد قانون های تسهیل امر ازدواج تصویب شده است کامل و بدون نقص است اما متاسفانه در پیگیری و اجرایی آن کاستی هایی وجود دارد که امیدواریم در هماهنگی هایی با ریاست جمهوری، این موارد مرتفع شود.  

از ورزش بانوان در بخش قهرمانی و همگانی حمایت می کنیم

خزعلی در بخشی دیگر از سخنان خود به ورزش زنان و ضرورت ایجاد فضا برای ورزش همگانی آنان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه ورزش بانوان استعدادهای خیلی خوبی داریم که باید از سن کودکی و نوجوانی شناسایی شوند تا در عرصه های بین المللی با حفظ ارزش‌ها و جنبه های مختلفی که یک زن باید داشته باشد حضور پیدا کند و الگو شود.

وی تصریح کرد: ورزش بانوان از جمله موضوعاتی است که علاوه بر سلامت و بهداشت فردی زن و مادر، سلامت سایر اعضای خانواده را دربرخواهد گرفت به همین دلیل باید به آن توجه شود و برای ورزش همگانی فراگیر تدارکات لازم از جمله ایجاد پارک بانوان و فضای مناسب جهت ورزش آنان دیده شود.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: معاونت امور زنان به جد از ورزش بانوان حمایت می کند و به دنبال در اولویت قرار دادن ورزش بانوان در استان ها هستیم. ضمن اینکه در برخی استان های محروم با کار فرهنگی می توان این وضعیت را ارتقا داد.

به دنبال کاهش هزینه درمان ناباروری هستیم 

معاون رئیس جمهوری در خصوص سیاست های این معاونت درباره سیاست های جمعیتی توضیح داد: جمعیت یعنی قدرت و داشتن جمعیت جوان یعنی گسترش قدرت بیشتر جامعه که این مربوط به زن و مرد است و نیاز به حرکت استراتژیک دارد تا تسهیل ازدواج هم برای مردان و هم زنان ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ تجرد قطعی یعنی لطمه به جمعیت افزود: امکان ازدواج در سن باروری باید فراهم شود چرا که نقش زنان در باروری برجسته است. ضمن اینکه باید درصدی از هزینه های ناباروری توسط بیمه ها پوشش داده شود که ما به دنبال کاهش هزینه ناباروری هستیم.

خزعلی تاکید کرد: تقویت فرزندآوری نیاز به فرهنگ سازی و کارهای تبلیغاتی دارد تا سوق به فرزندآوری در میان زوج ها دوچندان شود.  

مخالف ازدواج زیر سن قانونی هستیم

معاون رئیس جمهوری درباره کودک همسری هم تاکید کرد: مخالف هر نوع ظلمی که به زنان شود هستیم و با ازدواج قبل از بلوغ هم که این ظلم را دوچندان می کند مخالف هستیم چه این ازدواج در قالب غیر مستند باشد چه مستند.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با کودک همسری هم نیاز به قانون و هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، خاطرنشان کرد: این کار نیاز به کار فرهنگی دارد و قانون تنها راهکار نیست. باید در مناطقی که این امر رواج دارد اغنا سازی صورت گیرد و لازم است کار فرهنگی و قانونی همزمان داشته باشیم.

وی با اشاره به ازدواج خود در سن ۱۶ سالگی و اینکه فقط مرز سنی قرار دادن برای ازدواج مهم نیست، تاکید کرد: بلوغ جسمی، فکری، اقتصادی، تحصیل و داشتن فعالیت اجتماعی از جمله شروط برای ازدواج است که هر دختری باید آن را داشته باشد تا مهیای ازدواج شود.

خزعلی با استقبال از دیدگاه جدید رییس قوه قضاییه در خصوص تغییر قوانین به نفع زنان، یادآور شد: دیدگاه تازه و خوبی بود که ما را به سمت عدالت فراگیر سوق می دهد. تلاش داریم با تشکیل کارگروه های مختلف پیگیر و به دنبال حقوق زنان برای حضور زنان در ورزشگاه و حق موتورسواری باشیم.  

حال که قطار معاونت امور زنان و خانواده به سکانداری دکتر انسیه خزعلی به حرکت افتاده است امید می رود با ریل گذاری های مناسب به تمامی اهداف خود برسد و مطالبات زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در ایستگاه های مختلف جا نماند و به هدف غایی خود برسد.

ارسال نظرات