حجت الاسلام تویسرکانی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج:
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت: اربعین یک حرکت تمدن ساز و یک حرکت زمینه ساز برای ظهور حضرت مهدی (عج) محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۳۷۷۸۴۸
|
۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی بسیج، با اشاره به اهمیت و توجه ویژه اربعین حسینی در آموزه‌های دینی شیعیان، گفت: زیارت قبر امام حسین (ع) توسط جابر در روز اربعین در سرزمین کربلا باعث شد تا روزی تاثیر گذار در تاریخ شیعه رقم بخورد.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون از زیارت جابربن عبدالله انصاری در روز اربعین به عنوان نوعی عرض ارادت یاد کرد که در طول تاریخ اسلام نقش بسزایی در فرهنگ سازی زیارت امام حسین (ع)  داشته است.

اربعین ابتکار یک دانشمند و صحابه شیعی به نام جابر بود

وی خاطر نشان کرد: جابربن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر (ص) بود که و دوران بسیاری از ائمه اطهار از جمله امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) را درک کرده است. در حقیقت این صحابی رسول خدا به توصیه پیامبر (ص) مامور براین بود که سلام آن حضرت را به امام باقر (ع) برساند.

مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین افزود: زیارت قبور اولیای الهی از نگاه اسلام و شیعه ثواب خاصی دارد از این رو جابربن انصاری با توجه به وضعیت جسمانی (نابینا بودن) بخاطر پیروی و علاقه مندی نسبت به اهل بیت (ع) این تصمیم را می‌گیرد که به زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) مشرف شود چراکه موفق نشده بود قبل شهادت ایشان را زیارت کند از این رو خواست تکلیف و وظیفه اش را نسبت به آن حضرت ادا کند.

حجت الاسلام تویسرکانی ادامه داد: جابر که دسترسی به امام معصوم نداشت و امام معصوم در آن زمان در اسارت به سر می‌برد، ولی به صورت آتش به اختیار زیارت اربعین را محقق کرد و یک حرکت فرهنگساز و انسان ساز و تمدن ساز را پایه ریزی کرد.

وی گفت: حضور جابر در اربعین اول قطعی بوده، ولی حضور اهل بیت در اربعین اول قطعی نیست لذا بنیان گذار اربعین یا فقط جابر بن عبدلله انصاری است یا جابر هم جزو بنیان گذاران اربعین است.

مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: به همین دلیل همیشه اربعین را اختصاصا برای سیدالشهدا مطرح می‌کنند و برای هیچ امام و اولیاء خدا موضوع اربعین را مطرح نیست.

وی نقاط عطفی که در اربعین موج می‌زد را به چند بخش تقسیم کرد و افزود: اولین پیام اربعین این است که سازش پذیری با ظالم و ظالمان تا روز قیامت توسط شیعیان ممنوع است و دوم مودت و محبت با خاندان عصمت و طهارت و سومین نکته بحث پذیرش ولایت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و چهارمین موضوع یک پیوند عمیق و پیوستگی امت اسلام با محوریت سیدالشهد (ع) در اربعین بوده و هر انچیزی را که یک جامعه‌ی اسلامی با شاخص ولایی مورد نیاز دارد در اربعین قابل مشاهده است.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون افزود: اربعین یک حرکت تمدن ساز و یک حرکت زمینه ساز برای ظهور حضرت مهدی (عج) محسوب شده همانگونه که امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏».

وی با بیان اینکه مؤمن پنج نشانه دارد، افزود: اقامه ۵۰ رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن و امام حسن عسگری (ع) با این تاکیدشان میخواستند اهمیت اربعین را به شیعیان گوشزد کنند تا از این طریق برای ظهور حضرت، ولی عصر (عج) آماده شوند.
 
ارسال نظرات