رئیس کل دادگستری لرستان گفت: فرهنگ صلح و سازش سبب اخوت و برادری شده و اتحاد، انسجام و تقویت مسلمانان و اسلام در جامعه، منطقه و در سطح بین الملل را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۸۲۰۳۱
|
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، محمد رزم امروز در مراسم صلح و سازش یک فقره پرونده قتل در روستای شرف بگ از توابع بخش بیرانوند، ابراز داشت: ایل بیرانوند یکی از ایلات بزرگ استان است که مردمانی با گذشت و با سخاوت دارد که تمرکز جمعیتی این ایل در بخش بیرانوند است و تعداد قابل توجهی از مردمان این ایل در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد،پلدختر و استان‌های ایلام و خوزستان ساکن هستند که جمعیت آنها نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ایل بیرانوند دارای مردمانی سنتی مذهبی، انقلابی و ولایتمدار است، گفت: این ایل در مبارزه با رژیم طاغوت و استبداد رضا شاه پیشتاز بوده و این موضوع در تاریخ هم ثبت شده است، ایلی که در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۶۰۰ شهید والا مقام به نظام مقدس جمهوری اسلامی در دفاع از تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشته و تعداد ۱۲۰ نفر از این شهدا  ساکن همین بخش بیرانوند بوده‌اند.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه این مراسم صلح و سازش در کمال صفا و صمیمیت برگزار شده است، از اولیای دم تشکر و قدردانی کرد و این کار اولیا دم را بزرگ و وصف ناشدنی دانست و گفت: گذشت و بخشش یکی از خصلت ها بزرگ ایل بیرانوند هست و این ایل به خصلت های حسنه گذشت و مردانگی و جوانمردی مشهور است.

رزم با تاکید بر اینکه گذشت و صلح و سازش در آموزه‌های دینی، آیات قرآنی و احادیث از قداست بالایی برخوردار است، افزود: قوه قضاییه و دادگستری لرستان به دنبال تبیین این موضوع و جایگاه آن به عنوان یکی از سیاست‌های محوری قوه قضاییه و سند تحول قضایی و فرهنگ سازی صلح و سازش در جامعه که به تایید مقام معظم رهبری رسیده، می‌باشد.

وی، گفت: فرهنگ صلح و سازش سبب اخوت و برادری شده و اتحاد، انسجام و تقویت مسلمانان و اسلام در جامعه، منطقه ودر سطح بین الملل بدنبال خواهد داشت.

نماینده عالی دستگاه قضایی در لرستان با بیان اینکه رضایت اولیای دم در این قبیل پرونده‌ها با شجاعت، بردباری و مناعت طبع یک موضوع مهم و ریشه‌دار در استان لرستان است، گفت: این جلسه یک آیین بومی، دینی و منطقه‌ای است و یک سنت دیرینه و حسنه است که ریشه در اعماق جان و دل مردم عزیز عشایر استان بخصوص ایل بیرانوند دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به روایت آمار بیشترین صلح و سازش در ایل بیرانوند اتفاق افتاده است، ابراز داشت: گذشت از حق و حقوق شرعی و قانونی کار افراد بزرگ و بزرگ اندیش است که هیچ وقت دنبال کینه و تفرقه و نفاق و به دنبال انتقام جویی شخصی نیستند.

رزم در ادامه با ذکر این نکته که از بین رفتن و قتل یک شخص مساوی با از بین رفتن بشریت تعبیر شده است، گفت: مردم ایل بیرانوند با خصلت‌ها و صفات برجسته‌ای که دارند، گذشت و اخوت و  برادری در میان آنها جریان دارد که بیشترین خون صلح استان در این ایل انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات