مسلم ساقی، فرماندار شهرستان کاشمر:

کاشمر با داشتن دشت ممنوعه بحرانی، هنوز سند آمایش آب ندارد

مسلم ساقی، فرماندار شهرستان کاشمر:صرف ارائه و دریافت داده‌ها و اطلاعات کمکی در جلوگیری از بحران‌ها نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۳۸۲۳۵۱
|
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳

مسلم ساقی، فرماندار شهرستان کاشمر با اظهار نگرانی از وضعیت اسفبار منابع آبی، خشکسالی‌های متداول و کاهش جدی بارندگی‌ها، گفت: باوجود اینکه یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی کشور مربوط به کاشمر است اما هنوز سند آمایش آب نداریم.

مسلم ساقی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کاشمر با بیان اینکه در کاهش بلایای طبیعی و میزان خسارت‌ها باید از ظرفیت مرکز آموزش عالی و هواشناسی این شهر استفاده بهتری نمود، گفت: صرف ارائه و دریافت داده‌ها و اطلاعات کمکی در جلوگیری از بحران‌ها نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به تغییر اقلیمی که اتفاق افتاده باید در همه زمینه‌ها تغییر رویه دهیم، اگر دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری نتوانند تمهیدات لازم را اتخاذ کنند قطعأ بحران اتفاق خواهد افتاد و بعضأ خسارت‌های مالی و جانی برجای مانده غیر قابل جبران خواهند بود.

رئیس ستاد بحران شهرستان کاشمر بیان کرد: ضمن اینکه باید تعاملات مداوم و همکاری‌های همه جانبه با دانشگاه و هواشناسی داشته باشیم باید در برنامه‌ریزی‌ها از داده‌ها و اطلاعات استفاده بهتری کرد.

 

وی تهیه سند آمایش آب را نیاز جدی برای شهرستان کاشمر که دشت‌های آن ممنوعه بحرانی است دانست و گفت: سند آمایش آب با محوریت مدیر مرکز آموزش عالی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و در یک بازه زمانی مشخص باید مدون شود.

ساقی تصریح کرد: در سند آمایش آب باید چشم‌اندازی تعریف شود تا برای اقداماتی که بعدأ در حوزه‌های مختلف می‌خواهد انجام شود نقشه راه داشت، اگر فاز دوم شهرک صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و یا کارخانه‌های جدیدی بخواهند راه‌اندازی شوند باید بر اساس سند آمایش آب باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در آینده با مشکل آب شرب مواجه خواهیم بود باید از هم اکنون به فکر باشیم، همچنین در ذیل ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کمیته آموزش با محوریت هلال احمر باید تشکیل شود.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص پهنه‌های دشت کاشمر که فرونشست دارند، انجام شود به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه همیشه بخش کشاوزی دچار سرمازدگی، بارش تگرگ، طوفان و صدمات بسیاری می‌شود اما اعتبارات دولتی کفاف جبران آن‌ها را نمی‌کند.

 

وی تاکید کرد: باید سطح بیمه محصولات کشاورزی را افزایش داد تا اگر دچار خسارت شدند بتوانیم بخشی از آن را تامین کنیم، متاسفانه در حوزه بحران از بخش غیر دولتی و ظرفیت انجمن صنفی کشاورزی کمتر استفاده می‌کنیم.

ساقی افزود: ضمن تقویت تشکل‌های غیر دولتی باید از ظرفیت‌شان استفاده بیشتری نمود، بدون شک تشکل‌ها در اجرای بهتر برنامه‌ها کمک خواهند نمود.

وی گفت: تمامی شرکت‎های خدماتی از هم اکنون بازدیدهای خود را از تاسیسات انجام دهند، با توجه به موج سردی که در پیش داریم ضمن اینکه باید اطلاع رسانی‌های لازم به کشاورزان شود پیگیری هم باید داشت.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کاشمر با اشاره به اینکه تمامی ۲۵ روستای شهرستان کاشمر دارای اتاق بحران با امکانات مورد نیاز هستند، تصریح کرد: بخشداران باید دهیاران را مکلف به بازبینی تاسیسات و تجهیزات کنند.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه ممکن است به بستر رودخانه‌ها تعرض شود باید با بازگشایی مسیل‌ها از بروز سیلاب‌های ناگهانی که موجب خسارت‌هایی می‌شود جلوگیری نمود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار