در گفتگو با «بسیج» مطرح شد:

موافقت سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با گسترش مناطق آزاد

نماینده مجلس، لایحه افزایش مناطق آزاد را یک ظرفیت در کنار اقتصاد ملی کشور برشمرد و اما علی ایحال هم تاکید کرد، که باید در این زمینه اصلاحاتی نیز انجام شود.
کد خبر: ۹۳۸۲۶۱۰
|
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری بسیج: بحث لایحه افزایش مناطق آزاد در کشور، همواره موافقان و مخالفانی را در مجلس و خارج از مجلس به همراه داشته است.

اردیبهشت ماه سالجاری ، در نشستی که اعضای کمیسیون اقتصادی خانه ملت با نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کردند، ایجاد 13منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه ازاد تجاری به تصویب رسید،که پذیرش این لایحه موجب شد تا برخی از کارشناسان اقتصادی، چنین مصوبه ای را در راستای فرارهای مالیاتی و گسترش قاچاق عنوان کنند، مسئله ای که حتی برخی از موافقان این لایحه نیز، برحل و فصل اینگونه تخلفات تاکید دارند.

در همین راستا، "غلامرضا مرحبا"، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با اعلام موافقت از لایحه افزایش مناطق آزاد در کشور گفت: فلسفه ایجاد اینگونه مناطق، تشکیل یک پایگاه و دادن یک تسهیلاتی با مدتِ معین به آن است، که همزمان چند کاربرد اساسی برای کشور داشته باشد.

او در تکمیل گفته خود با اشاره به اینکه "نباید با دید منفی به این موضوع بنگریم" ،تصریح کرد: ساختن چنین پایگاهی در ورود تکنولوژی، جلب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، بستر صادارت و نهایت روزنه ای برای تنفس در اقتصاد کشور محسوب می شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه،" ایجاد مناطق آزاد تجاری، یک ابزار کار آمد برای اقتصاد کشور است"، خاطرنشان کرد: کشورهایی که حتی دارای اقتصاد بازار آزاد هستند، تعداد زیادی مناظق آزاد دارند، که با اینکار ظرفیتی در کنار ظرفیت اقتصاد ملی ایجاد می کنند.

نماینده مردم گیلان و آستارا ادامه داد: متاسفانه ما در تحقق این موضوع ناموفق عمل کردیم، که آنهم به قانون،عملکرد و نظارت سقیم ما و همچنین مکان یابی مناطق آزاد برمی گردد.

غلامرضا مرحبا در خاتمه این‌گفتگو و همسو با اظهارات برخی از مخالفان، مبنی بر وجود تخلف در مناطق آزاد تاکید کرد: یقیناً باید اصلاحاتی در قانون نظارتی انجام شود، تا از بروز جرائم غیر قانونی جلوگیری شود.

گفتنی است: در هفته ای که گذشت، این نماینده در صحن علنی مجلس از دیدار اعضای این کمیسیون با رییس قوه قضاییه خبر داد و گفته بود، که آقای اژه ای به ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت مجلس و نمایندگان در استان های مختلف تاکید داشت.

 

انتهای پیام//

ارسال نظرات