خبرهای داغ:
مدیرکل بهزیستی استان قزوین؛

فعالیت ۸ مرکز مراقبتی شبانه روزی ویژه سالمندان در قزوین

وارثی گفت: ۸ مرکز مراقبتی شبانه روزی و ۴ مرکز روزانه در استان فعالیت می کنند.
کد خبر: ۹۳۸۳۵۵۲
|
۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در شورای ملی سالمندان که به ریاست هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد با اشاره به شورای ملی سالمندان (شورای ساماندهی سالمندان) بیان کرد: این شورا در سطح کشور در سال ۹۹ مصوب شد که ریاست این شورا با استاندار هر استان و با دبیری بهزیستی می باشد.

وی گفت: در پژوهش سال ۹۸ جمعیت سالمند حدود ۱۰.۲ دهم درصد بود که تا سال ۱۴۲۱ این میزان به ۲۰ درصد و تا سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندان به ۳۵ درصد افزایش می یابد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در استان قزوین ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر از سالمندان بالای ۶۰ سال تحت پوشش اداره کل بهزیستی قرار دارند که به تفکیک ۷ هزار و ۷۴۳ نفر خانم و ۶ هزار و ۷۶۲ نفر آقا هستند و از این تعداد ۲ هزار نفر از سالمندان به طور ماهیانه از طریق بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

وارثی با اشاره به معلولیت بخشی از جامعه سالمند استان قزوین عنوان کرد: حدود ۳ هزار و ۵۲۵ نفر از این سالمندان که شامل یک چهارم جمعیت سالمند استان است دارای معلولیت های غالب هستند و حداقل دارای دو تا سه معلولیت می باشند. ضمن اینکه در جامعه آماری بیشترین میزان سالمندان مربوط به شهرستان قزوین و کمترین تعداد مربوط به شهرستان آوج است.

وی افزود: رسالت سازمان حفظ و نگهداری سالمندان برای خانواده است. طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده در سال ۷۶ در قزوین آغاز شد و تمام نقاط استان شامل این قانون می باشد. در ماده دو شورای ملی سالمندان ساماندهی و بهبود روش زندگی دارای پنج سیاست است که بنا داریم خدمات بهداشتی و روانی و توانبخشی را توسعه دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: دومین خدمت مبتنی بر مراکز توانبخشی و خانه های کوچک برای سالمندان است که در این راستا ۱۴ مرکز با ۶۷۰ نفر ظرفیت برای کسانی است که امکان مراقبت در منزل از آنها وجود ندارد. در همین زمینه ۸ مرکز شبانه روزی و ۴ مرکز روزانه در استان فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۷ مورد سالمند آزاری در استان اعلام شد که ۱۲ مورد آزار جسمی، ۱۳ مورد آزار عاطفی و روانی و ۳۲ مورد غفلت از سالمندان بود که با تلاش تیم‌های ما ۱۳ نفر به خانواده بازگشتند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار