بیش از ۴۰۰ روستای استان اردبیل هم‌اکنون در بحران کم‌آبی و دسترسی به آب لوله کشی به سر می‌برند و چشم امید روستاییان تشنه این استان به همت آبرسانی دولت سیزدهم دوخته شده است.
کد خبر: ۹۳۸۳۹۴۹
|
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

چشم امید روستاییان تشنه استان اردبیل به همت آبرسانی دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری بسیج اردبیل، در حال حاضر ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند ولی از این تعداد، ۴۰۰ روستا با جمعیت ساکن بیش از ۳۰۰ هزار نفر با مشکل جدی کم آبی روبه‌رو هستند.

بنا به اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل، در تابستان امسال آبرسانی به این روستاها با استفاده از ۱۲ تانکر شرکت آب و فاضلاب، ۲ تانکر امور عشایری و چهار تانکر استیجاری انجام شد ولی این اقدامات چندان پاسخگوی نیاز مردم تشنه این روستاها نبود.

برای آبرسانی سریع به این روستاها، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است ولی به علت اختصاص کم منابع مالی با روند فعلی، تکمیل پروژه های آبرسانی به این روستاها با سرعت مطلوب مقدور نخواهد بود.

 

تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی نیاز اساسی استان اردبیل

حل مشکل جدی آب در سطح روستاهای استان اردبیل از طریق تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی از چند سال قبل شروع شده و تکمیل طرح های در دست اجرا از جمله نیازهای اساسی این استان در حوزه عمران روستایی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: طرح های با پیشرفت فیزیکی بالا و نیز با درصد پوشش جمعیتی بیشتر برای قرار گرفتن در اولویت مصوبات سفر ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا نعمت سلطانی اظهار کرد: در این زمینه ۹ مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان اردبیل برای آبرسانی به ۷۳۳ روستا با میزان اعتبار مورد نیاز ۱۴ هزار میلیارد ریال برای قرار گرفتن در قالب مصوبات سقر ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

وی بیان کرد: در جلسه هماهنگی سفر در تهران، بر اساس اولویت بندی استانی، جمعیت هدف تحت پوشش و نیز پیشرفت فیزیکی طرح، سه مجتمع برای تکمیل عملیات اجرایی انتخاب شد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل افزود: این سه مجتمع با جمعیت بالای تحت پوشش و نیز بهره برداری در سریعترین زمان انتخاب شده و مقرر شد که در عرض ۲ سال عملیات اجرایی این سه مجتمع تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: این سه مجتمع در مجموع ۲۳۰ روستا را تحت پوشش قرار می دهد که بزرگترین آن مجتمع سبلان با ۲۱۰ روستاست.

نعمت سلطانی، مجموع اعتبار مورد نیاز برای این سه مجتمع آبرسانی روستایی را سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این اعتبار در قالب اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری طی امسال و سال آینده برای تکمیل این سه مجتمع تخصیص می باید.

 

طرح‌های اولویت‌دار فاضلاب شهرهای استان اردبیل

به جز هشت شهر بزرگ استان اردبیل، ۲۲ شهر استان که اغلب جدید و کم جمعیت هستند، فاقد طرح های فاضلاب بوده و نیاز جدی برای احداث خط انتقال و تصفیه خانه فاضلاب دارند ولی به علت کمبود منابع مالی، اجرای طرح های فاضلاب اغلب این شهرها یا راکد بوده و یا فاقد طرح هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در خصوص برنامه سفر ریاست جمهوری در بخش فاضلاب گفت: درخواست استان تکمیل و احداث پروژه‌های خط انتقال و تصفیه خانه فاضلاب شهر اردبیل و پارس‌آباد و نیز اجرای تاسیسات فاضلاب برای شهرهای جعفرآباد، اصلاندوز و انگوت بود که به ستاد سفر ریاست جمهوری در تهران پیشنهاد شد.

وی اظهار کرد: از میان این طرح‌ها، تنها تکمیل تصفیه‌خانه و خط انتقال فاضلاب شهر اردبیل با اعتبار مورد نیاز ۲ هزار میلیارد ریال مصوب شد که عملیات اجرایی آن پس از تخصیص اعتبار در سال جاری آغاز می شود.

نعمت سلطانی بیان کرد: در قالب تفاهم‌نامه این سفر همچنین تکمیل عملیات احداث فاضلاب شهر پارس‌آباد تا پایان سال آینده و با اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری نهایی شد.

 

احداث مدول دوم تصفیه خانه آب اردبیل مهمترین نیاز مرکز استان

هر چند که بیشتر حجم آب شهر اردبیل از سد یامچی و نیز برخی منابع آب چاه اطراف شهر تامین می شود ولی به علت فرسوده بودن شبکه توزیع، نبود تصفیه خانه بزرگ و نیز افزایش میزان مصرف در فصل تابستان، شهر اردبیل همه ساله به خصوص در فصل تابستان با مشکل جدی تامین آب مواجه می شود.

امسال به علت کاهش ۴۰ درصدی منابع آب پشت سد یامچی نسبت به سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی میزان مصرف آب، مشکل جدی در تامین آب اردبیل به وجود آمد.

با توجه به افزایش مصرف سالانه به علت افزایش تعداد مشترکان، مشکلات آب شهری اردبیل در صورت حل نشدن سریع، در سال آینده به شکل جدی نمایان خواهد شد.

بنا به اعلام مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل در حال حاضر تصفیه خانه آب اردبیل به شکل صد درصد ظرفیت و به میزان یکهزار و ۵۵۰ لیتر در ثانیه فعال است و دیگر پاسخگوی نیاز مازاد مصرف شهروندان نیست.

نعمت سلطانی، اصلی ترین درخواست استان در جریان سفر این هفته رئیس جمهوری را احداث مدول دوم تصفیه خانه آب اردبیل اعلام کرد و افزود: هم اکنون تصفیه خانه آب شهری اردبیل با ظرفیت نهایی خود کار می کند و نیاز است که ظرفیت تصفیه خانه آب شهر اردبیل افزایش یابد.

 

وی با انتقاد از کم توجهی نسبت به اجرای مدول دوم تصفیه خانه آب شهر اردبیل متناسب با جمعیت در حال رشد شهر در سال‌های اخیر اظهار کرد: احداث مدول دوم تصفیه خانه آب اردبیل با توجه به این که طرح جدید محسوب می‌شود، نیاز به طی فرایند تامین اعتبار ملی دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: بر این اساس مقرر شد که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه بودجه کشور، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز در چارچوب مصوبات سفر تصویب و تامین شده و فرایند اجرایی آن نیز آغاز شود.

وی اضافه کرد: در جریان این سفر، اجرای پروژه‌های نیمه تمام و در حال تکمیل در اولویت پیشنهادی استان برای تصمیم گیری اختصاص اعتبار قرار گرفته و بر این اساس همه اقدامات استان معطوف به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خواهد بود.

نعمت سلطانی بیان کرد: در جریان سفر این هفته رئیس جمهوری به استان اردبیل، وزیر نیرو به عنوان وزیر معین به شهرستان کوثر و خلخال در جنوب استان اردبیل سفر کرده و از تصفیه خانه فاضلاب شهرستان کوثر و نیز از سد و طرح آبیاری پایاب سد کوثر بازدید خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تلاش می شود که در این سفر ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای تکمیل عملیات اجرایی طرح‌های بخش آب و فاضلاب شهرستان کوثر و خلخال از محل منابع وزارت نیرو اخذ شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و تنی چند از اعضای هیات دولت، روز پنجشنبه در هشتمین سفر استانی به استان اردبیل سفر خواهد کرد.

مردم استان اردبیل انتظار دارند که در جریان سفر یک روزه رئیس جمهوری به این استان، طرح های آبرسانی روستایی به عنوان اساس ترین نیاز ساکنان مناطق روستایی استان مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه پیشنهادهای اجرایی به تصویب برسد.

رئیس جمهوری و تنی چند از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه در هشتمین سفر استانی به استان اردبیل سفر خواهد کرد، این سفر یک روزه خواهد بود.

گزارش : حسن فاخری 

ارسال نظرات