وحدت مهم ترین عامل برای بقای یک جامعه است، کمال، ترقی و پیشرفت جوامع، جز در پرتو وحدت کلمه و برادری، همکاری و هماهنگی میسر نمی شود.
کد خبر: ۹۳۸۴۲۹۷
|
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، رحمت نژاد خبرنگار بسیجی در یادداشتی آورده است:پیامبر گرامی اسلام علاوه بر آن که معمارِ وحدت اسلامی و از عوامل مهم پیشرفت ها و پیروزی های پی در پی اسلام بوده است، از عوامل و محور های وحدت مسلمین هم نیز هست. حضرت رسول(ص) همواره در طولِ حیاتِ خود در ایجادِ روحیه ی برادری میان مسلمانان کوشش می کرد و برخی از اقدامات آن حضرت برای ایجاد وحدت و پرهیز از تفرقه عبارت بود از: ایجاد برادری میان مهاجرین و انصار، تاسیس مسجد به عنوان محل اجتماع مسلمانان، تشکیل حکومت و امت واحده، تاکید بر اخوت اسلامی به ویژه در روز فتح مکه، ازدواج با اقوام گوناگون جهت تقویت مودت میان مسلمانان، تخریب مسجد ضرار و دفع مزاحمت های دشمنان اسلام و ... همچنین آن حضرت در سخنان بسیاری مسلمانان را به اتحاد و پرهیز از پراکندگی سفارش می کرد؛ چنان چه در حجه الوداع فرمود:" بدانید هر مسلمانی برادر مسلمان دیگر است و مسلمانان با یکدیگر برادرند." در میان اندیشمندانی که اندیشه ی وحدت را در میان جامعه ی اسلامی مطرح کرده اند، امام خمینی(ره) وحدت را ضامن بقای نظام اسلامی و مسلمانان دانسته است.

وحدت مهم ترین عامل برای بقای یک جامعه است

به همین علت با ابتکار بنیانگذار جمهوری اسلامی، فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی، در جهت تقویت و استحکام وحدت امت اسلامی هفته وحدت نامگذاری شد. طبق روایات اهل سنت، روز میلاد پیامبر اعظم ۱۲ ربیع الاول است، در حالیکه شیعیان معتقدند ایشان ۱۷ ربیع الاول پا به جهان گذارده اند. این هفت روز، هفته ی وحدت نامگذاری شده است. این گام مثبت ارائه الگو و نمونه ی عملی برای این بود که مسلمانان در عمده مسائل اختلافی بیندیشند و راه های وحدت و اتفاق را جستجو کنند نه اینکه بکوشند تا نقاط اختلاف را از لا به لای کتاب ها و از گذشته ی تاریخ متلاطم که حاوی برخوردها و تضادها است بیرون بکشند و هر مساله جزیی را بزرگ نمایی کنند، زیرا که این راه امت اسلامی را متفرق تر و در برابر دشمنان ناتوان تر می کند. امام خمینی(ره) که از روز نخست پایه ی دعوت و نهضت خود را بر وحدت ملت ایران و امت اسلام بنا نهاد و همواره در پی یافتن راه های وحدت بود. بااین ابتکار به همگان درس داد تا ما از او تعلیم بگیریم. امام خمینی(ره) درباره شکوه این روز مبارک در سایه وحدت می فرماید:" این عید بزرگ، سر منشا تمام برکات در عالم و مرکز وحدت مسلمین در جهان است."

پیام هفته ی وحدت این است که با دست اتحاد و ذهن هوشیار، در سایه ی دستورات قرآن کریم، پیامبر(ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنی بیگانگان بگیریم و وحدت و یکرنگی خود را حفظ کنیم.

جا دارد به بهانه ی هفته وحدت، همه ی امت اسلامی، هر یک به تناسب درک و معرفت خود، ویژگی های پیامبر اعظم را که در قرآن کریم و سنت قطعی آمده است، سرلوحه ی زندگی خود قرار دهند و جان های تشنه را سیراب سازند.

انتهای پیام/ف

ارسال نظرات