خبرهای داغ:

مادرانه‌های یک خبرنگار از نهادینه کردن فرهنگ دینی در خانواده / دخترانم عاشق حجاب هستند

برای او اهمیت مادر بودن فراتر از هر دغدغه دیگری است؛ حتی خبرنگاری که پیش از ازدواج و بچه‌دار شدن به آن علاقه‌مند شده بود. زهره سادات کاظمی نزدیک به دو دهه است با رسانه‌های اصفهانی همکاری دارد و نوشتن درباره معضلات اجتماعی او را به خبرنگار مطرحی در این عرصه تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۳۸۴۵۵۰
|
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

مادر کوثر 12 ساله و محدثه 10ساله معتقد است اگر فلسفه حجاب و پوشش به خوبی برای دختران در سن کم تبیین شود، به خاطر فطرت پاکشان، آنرا می پذیرند:« نوع رفتاری که بزرگ تر ها نسبت به حجاب دارند، باعث می شود فرزندانشان نسبت به آن واکنش نشان بدهند. دخترها تا زمانی که کوچک هستند ذاتا به پوشش علاقه دارند و نوع پوشش مادر و خانواده و دیدگاه دیگران نسبت به این پوشش برایشان اهمیت زیادی دارد. کوثر از کودکی وقتی می دید، من روسری ام را به گونه‌ای خاص می بندم خیلی دوست داشت مثل من روسری سر کند یا مثل من لباس بپوشد و من هم تلاش می کردم با خرید روسری های زیبا و ساق های جذاب او را تشویق کنم.»

این خبرنگار تاکید دارد که مادرها در مقوله حجاب و پوشش اسلامی نباید به گونه‌ای رفتار کنند که برای فرزندشان دوگانگی ایجاد شود:« حجاب اینگونه نیست که در جایی رعایت شود و در جای دیگر نه زیرا نامحرم در خانه و بیرون یکی هست و این موضوع در تبیین حجاب اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینکه تلاش می کردم با حفظ حجاب دخترهایم را به این سمت و سو تشویق کنم، از هر فرصتی برای تبیین حجاب و چرایی واجب بودن آن برایشان صحبت می کردم. کوثر زمانی که کوچک بود، در کوچه و خیابان با دیدن خانم‌های که حجاب را رعایت نمی کردند، کنجکاو شده و از من دراین باره می پرسید و تلاش می کردم به زبان ساده برایش از فلسفه حجاب صحبت کنم.»

او که برخلاف بسیاری از خبرنگارها که ضدیت با دین را روشنفکری می دانند و در تلاشند از مظاهر مذهبی دوری کنند، تلاش کرده بستر معنویت را در خانواده فراهم کند:« از سن کم کوثر و بعدها محدثه را به جلسات قرآنی و محافل مذهبی می بردم که این موضوع در تشویقشان نسبت به پوشش موثر بود، زیرا در این جلسات و محافل با دیگر کودکانی آشنا می شوند که آن‌ها نیز دارای پوشش اسلامی هستند و قرار گرفتن در چنین جمع‌هایی کمک زیادی به نهادینه کردن مفهوم حجاب برای دختران دارد، البته من و پدرش هیچ گاه اجباری برای این که از حجاب برتر یعنی چادر استفاده کنند، نداشتیم اما با زبان شیرین و کودکانه آنها را تشویق می کردیم و علاقه‌مند شدند تا اینکه کلاس هفتم بود که در کلاس‌های مجموعه فانوس و دوره‌های حجه الاسلام داستان پور شرکت کرد و به دلیل اینکه همه دخترانی که در این مجموعه حضور دارند، چادری هستند، کوثر هم حجاب چادر را انتخاب کرد. »

به نظر کاظمی، مجموعه‌های فرهنگی چون فانوس نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی و شعائر مذهبی دارند:«حضور کودکان در محافل مذهبی به مسیری که برای زندگی شان انتخاب می کنند، واقعا کمک می کند و در ثابت قدم شدن آن ها در این مسیر تاثیر گذار است. همچنان که رفت و آمد با خانواده هایی که نسبت به حجاب بی تفاوت نبوده و برای پوشش اهمیت قائل هستند، روی پوشش و حجاب بچه ها بسیار موثر است، گاهی دیده می‌شود مادری با حجاب است اما دختر او پوشش مناسبی ندارد که به این دلیل است که خانواده به ویژه مادر نتوانسته اند فرهنگ مذهبی را برای فرزندانشان به درستی جا بیندازند و آن‌ها را با مفاهیم دینی آشنا کنند. مادران نباید نسبت به وضعیت پوششی دخترانشان بی‌تفاوت باشند و نیاز است در جای مناسب و با زبان خوش، تذکر های لازم در این زمینه را بدهند.»

کاظمی روش تربیتی که برای دختر بزرگ تر به کار گرفته و نتیجه آنرا دیده است، برای دختر کوچک‌تر به کار گرفته است:« محدثه با توجه به اینکه حجاب من و خواهرش را می‌بیند، به این پوشش علاقه‌مند شده و حتی پیش از رسیدن به سن تکلیف تمایل داشت از لباس‌های پوشیده استفاده کند و در مواجهه با مردان نامحرم حتما روسری می پوشید و حساسیت زیادی داشت که مبادا موهای سرش پیدا شود، حتی علاقه مند به استفاده از ساق دست شده است.»

این مادر خبرنگار همراهی پدر در کنار التزام مادر به پوشش اسلامی را عامل مهمی در گرایش دخترهایش به حجاب می داند:«واکنش‌هایی که پدر و مادر نسبت به پوشش دخترانشان، دارند، به آن ها یاد می دهد که در هر محلی باید پوشش مناسب آنجا را انتخاب کنند و متوجه شوند هر لباسی را نمی توان هر جایی پوشید. بی توجهی فعلی به حجاب در جامعه کنونی به خاطر این هست که خانواده ها دقتی روی این موضوع ندارند و نوع پوشش بچه ها برایشان مهم نیست. این عدم توجه باعث می شود که دختران از سن کم دچار ولنگاری پوشش شوند و قاعدتا همین گونه هم رشد می کند. وقتی دختران مادران خود را می بینند، از آن‌ها الگو می گیرند، همچنان که محدثه با دیدن من و خواهرش، عمیقا به حجاب علاقه‌مند شده است اما نمی توان از یک مادر بی حجاب توقع داشت، دخترش مقید به رعایت پوشش اسلامی باشد.»

او تاکید دارد که باید از اهرم‌های مختلف برای علاقه مندن کردن دختران کم سن و سال به حجاب استفاده کرد:« باید برای دختران کم سن و سال روسری‌های رنگی و شاد و مقنعه‌های متفاوت خریداری کرد، تا جایی که در توان مالی خانواده‌هاست، باید در زمینه حجاب هزینه کنند زیرا دخترها عاشق زیبایی و دیده شدن هستند و با پوشش جذاب و متنوع نسبت به حجاب علاقه‌مند می شوند و با اشتیاق آنرا انتخاب می کنند.»

ارسال نظرات