به بهانه سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به یزد؛
رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: یکی از بزرگترین چالش هایی که پارک علم و فناوری یزد همیشه با ان رو برو بوده کمبود فضای استقرار شرکت ها است.
کد خبر: ۹۳۸۹۱۴۰
|
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، محمد مهدی لطفی رئیس پارک علم و فناوری یزد در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به تفاوت شرکت های دانش بنیان و شرکت های فناور اظهار کرد: اصطلاح شرکت های دانش بنیان در حقیقت محصول دانش بنیان است که شرکت های تولیدکننده این محصولات را در اصطلاح شرکت های دانش بنیان یاد می کنند.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی می شود و در نهایت اگر محصول ویژگی های تجاری سازی را داشته باشد با عنوان محصول دانش بنیان به تولید می رسد که ممکن یک شرکت چند محصول مختلف دانش بنیان را تولید کند.

لطفی با بیان اینکه در پارک علم و فناوری، شرکت ها به عنوان شرکت های فناور شناخته می شوند ادامه داد: در شرکت های دانش بنیان، در محصول لزوما از فناوری و نوآوری پیچیده ای بهره نمی برد و ممکن فرد با یک کار خیلی ساده مشکلی را حل کند و مشتری خوبی هم داشته باشد اما شرکت های فناور در ارائه محصول عموما از فناوری خاصی استفاده می کنند که همین تفاوت بین شرکت های دانش بنیان و فناور را نمایان تر می کند.

*پایان نامه های دانشگاهی که تجاری سازی می شوند

رئیس پارک علم و فناوری یزد افزود: در خصوص شرکت های فناور "سطح آمادگی فناوری" بین یک تا نه سنجیده می شود که تقریبا بیشتر طرح ها که در دانشگاه ها و ازطریق پایان نامه های دانشجویی ارائه می شود در سطح آمادگی فناوری پایینی قرار دارد که پارک ها، فناوری‌هایی که با "سطح آمادگی فناوری" چهار یا پنج هستند را پذیرش می کنند و با تجاری سازی این سطح را به ۹ ارتقا می دهند تا محصول بتواند وارد بازار شود.

وی با اشاره به ایجاد شرکت های خلاق در پارک علم و فناوری گفت: این شرکت ها نیز بیشتر در حوزه علوم انسانی و هنر فعالیت دارند که مجوزشان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت می کنند و محصولاتشان در حوزه خود ارائه می دهند.

*ارائه هزار محصول دانش بنیان با فعالیت ۳۳۰ شرکت در یزد

لطفی عنوان کرد: در پارک علم و فناوری یزد۱۵ شرکت خلاق، ۵۰ شرکت دانش بنیان و مابقی شرکت های فناور هستند که مجموع همه این شرکت ها در حوزه های مختلف به ۳۳۰ شرکت می رسد.

وی افزود: شرکت های موجود در پارک علم و فناوری یزد در رشته های ای تی، سلامت و زیست فناوری، سیستم های مهندسی، علوم انسانی و هنر، کشاورزی، انرژی و آب، مهندسی ساختمان و معدن فعال هستند و اخیرا با توجه به ظرفیت فارغ التحصیلان یزدی در حوزه هوا فضا، در این رشته هم تعدادی شرکت های فناور پذیرفته شده اند.

لطفی گفت: شرکت های حاضر در مجموعه پارک علم و فناوری استان یزد تعداد محصولات متفاوتی را عرضه می کنند که با احتساب همه محصولات تاکنون قریب هزار محصول از پارک علم وفناوری یزد عرضه بازار می شود.

*تحریم؛ نقطه مثبت برای کالاهای فناورانه

وی بیان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی شاید اولین چیزی که با کاهش روبرو باشد "تقاضای فناوری" است چراکه در کشور از فناوری به عنوان یک کالای ضروری یاد نمی شود البته ناگفته نماند که مسائلی چون تحریم ها برای بسیاری از شرکت های دانش بنیان و فناور نقطه مثبت است و می تواند بازار برخی کالاهای فناورانه را بیشتر کند.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به برخی مشکلات و موانع پارک یزد تصریح کرد: یکی از بزرگترین چالش هایی که پارک علم و فناوری یزد همیشه با ان رو برو بوده کمبود فضای استقرار شرکت ها است چراکه این موضوع جلو رشد را می گیرد.

*کمبود فضا و بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان یزد در صف استقرار

وی ادامه داد: پارک هایی چون شهرک علمی تحقیقات اصفهان و پارک پردیس به واسطه اینکه از اول، زیرساخت های آن ها تامین شده، توانسته اند رشد خوبی را داشته باشند اما یزد همیشه در این خصوص دچار چالش بوده به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت به دلیل کمبود فضا در صف استقرار مانده اند.

لطفی تصریح کرد: هر چند با صبر و طی گذشت زمان اندک اندک برای این مشکل راهکار پیدا کردیم اما حقیقت آن است که این معضل نیازمند یک راهکار اساسی است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور مسائل مربوط به زمین طرح جامع پارک علم و فناوری حل شود.

*سه چالش اساسی طرح جامع پارک علم وفناوری یزد

رئیس پارک علم و فناوری یزد اذعان کرد: اصلاح مصوبه هیئت دولت برای خارج شدن منطقه طرح جامع از منطقه منفصله اقتصادی، مسئله پروانه ساختمانی که شهرداری باید انجام دهد، مالکیتی که باید از سمت مسکن به پارک داده شود از جمله مسائلی است که اگر رفع شود بسیاری از گرفتاری ها این مجموعه تمام می شود.

وی تاکید کرد: در طرح جامع پارک علم و فناوری یزد دولت به هر میزان که سرمایه گذاری کند بخش خصوصی می تواند تا چهار برابر در آنجا سرمایه گذاری کند که این عدد خیلی خوبی است و بنا هم بر این است که با مشارکت بخش خصوصی این کار انجام شود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد بیان کرد: علاوه بر شرکت های در انتظار استقرار، در حال حاضر تعدادی از شرکت های پارک یزد به رشد بسیار خوبی رسیده اند و با جذب نیروی کار زیاد و محصولات متعدد، به فروش چند ده میلیاری رسیده اند که این فضای استیجاری مرکز اقبال برای ان ها کفایت نمی کند ونیاز است به عنوان یک شرکت توسعه یافته، زمین طرح جامع را دریافت کنند و برای رفع کمبود مکانشان ساخت و ساز کنند.

*طرح جامع پارک علم و فناوری؛ آبرو استان

لطفی افزود: هر چند با مسائل پیچیده ای برخی قطعات زمین طرح جامع به تعدادی شرکت ها واگذار شده است اما مسائل که مطرح شد مانع ساخت و ساز آن ها شده و اگر این موانع برای طرح جامع حل شود این شرکت ها آمادگی ساخت و ساز را دارند.

وی طرح جامع پارک علم و فناوری را آبرو استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به یزد با عنایتی که استاندار یزد از این مجموعه بازدید صورت گیرد و اقداماتی که صورت گرفته را از نزدیک مشاهده کنند که اگر ردیف بودجه ملی برای این طرح در نظر گرفته شود بسیاری از مشکلات زیرساختی آن هم حل می شود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های پارک علم و فناوری یزد، مرکز نوآوری درخشان به عنوان دومین پروژه بعد از مرکز اقبال است که از یک سو این مجموعه راکد که درحال تخریب بود به یک مرکز فناوری و نوآوری بدل می شود و از سویی با راه اندازی آن فارغ التحصیلان یزدی در حوزه نوآوری و استارت آپ ها به کارگیری شوند.

*تکمیل واگذاری و تامین اعتبار مرکز درخشان یزد؛ فصل رویش استارت‌آپ‌ها

لطفی با بیان اینکه مرکز درخشان هم با مشکلاتی مواجه است ابراز کرد: اول اینکه تنها ۱۸ هزار متر از این مجموعه ۴۳ هزارمتر مربعی به پارک واگذار شده که مابقی آن ممکن است به کارایی غیر از پارک بدل شود که درخواست داریم مابقی این مجموعه هم به پارک واگذار شود.

وی افزود: دوم هم تامین اعتبار برای مجموعه درخشان است چرا که به هر حال این پروژه نیازمند اعتباراتی است که تکمیل شود و در چند ماه آینده فاز اول آن به بهره برداری برسد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد مشکلات مرکز اقبال را سومین چالش پارک علم و فناوری یزد دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۲ قرار بوده کل مجموعه۴۲ هزار مترمربعی اقبال طی تفاهم نامه‌ی استاندار وقت با وزرای وقت مسکن و علوم به پارک علم و فناوری واگذار شد اما طی مراحل اداری که ما هم بی اطلاع هستیم دو بخش مجموعه اقبال یکی به مساحت ۱۰ هزار متر_پارکینگ کنونی پارک_ و یکی هم به مساحت ۶ هزار متر در ضلع دیگر مجموعه در اختیار مالکیت پارک قرار نگرفته است.

*گره مرکز اقبال با یک دستور رئیس جمهور باز می شود

لطفی ادامه داد: از بخش ۶ هزار متری، ۲ هزار متر آن در توافقی تحت اختیار پارک قرار گرفت که مجموعه فناوری معدن با همکاری بخش خصوصی در حال احداث است، ولی اگر دستوری صادر شود که دو مجموعه ۱۰ و ۶ هزار متر توسط سازمان ملی زمین و مسکن به پارک علم و فناوری واگذار شود بخش عظیمی از مشکلات مرکز اقبال حل خواهد شد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد خاطرنشان کرد: البته طی نامه ای از سازمان ملی زمین و مسکن، به اداره راه و شهرسازی ابلاغ شده این دو مجموعه با قیمت تمام شده به پارک علم و فناوری داده شود اما در پیچ و خم اداری مانده و نیازمند یک دستور اساسی است.

وی اذعان کرد: یکی از راهکارهای کشورها برای گسترش و ارتقا شرکت های نوآور و فناور ایجاد نواحی نوآوری شهری است که شرکت ها از محدوده چهار دیوار پارک خارج می شوند در محدود اطراف اقدام به فعالیت می کنند که استان یزد برای اولین بار پیشنهاد طرح ایجاد ۳۰۰ هکتار نواحی نوآوری شهری را به شورای علوم تحقیقات و فناوری بود و توانستیم مجوز ایجاد این نواحی را دریافت کنیم.

این مسئول ابراز کرد: اجرایی شدن این طرح هم نیازمند مصوبه ای در کمیسیون ماده ۵ شهرداری است که با کمک مشاورین تغییرات بر اساس خواسته های شهرداری اعمال شده که در مسئله تغییر دولت این مسئله هم روی زمین مانده است.

ارسال نظرات