شاهرود_فرماندار شاهرود گفت: استانداردسازی فرآیند‌های آموزش تا تولید و فروش محصولات صنایع دستی شاهرود و معرفی شایستگی‌های صنعتگران شهرستان مورد توجه متولیان این حوزه قرار گیرد.
کد خبر: ۹۳۹۰۴۱۷
|
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

توجه به آموزش، تولید و فروش محصولات صنایع دستی شاهرود و معرفی شایستگی‌های صنعتگرانبه گزارش خبرگزاری بسیج، ابوطالب جلالی در نشست هم اندیشی توسعه پایدار حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود که با حضور جمعی از فعالان این عرصه برگزار شد، ابراز کرد: فعالیت در زمینه صنایع دستی دارای فرآیندی چندمرحله‌ای شامل توانمندسازی، تولید، بازاریابی، برندسازی و فروش است.
او با بیان اینکه فعالان صنایع دستی تاکنون همه این فرآیند‌ها را خودشان انجام می‌دادند، افزود: این در حالی است که باید فقط تولید با آنان باشد و توانمندسازی را دستگاه‌های متولی برعهده بگیرند تا علاوه بر افزایش سرعت در آموزش، انتقال اطلاعات هم با کیفیت بیشتر و با استفاده از روش‌های به روز‌تر انجام شود.
فرماندار شاهرود با بیان اینکه فعالان صنایع دستی با وجود عشق و علاقه اگر کار برایشان توجیه اقتصادی نداشته باشد، دلسرد می‌شوند، تصریح کرد: صنعتگران شهرستان نیز با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر ریل گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها را انجام ندادیم، دستکم برایشان مانع تراشی نکنیم.
جلالی بر ضرورت توجه به جذب هنرمندان بیشتر برای فعالیت در حوزه صنایع دستی تاکید کرد و گفت: در حوزه فروش محصولات نیز باید تلاش کرد این کار را هم راستا با برندسازی به پیش برد.
او با بیان اینکه سه مولفه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هم تنیده اند، افزود: در جایی که ظرفیت‌های گردشگری وجود نداشته باشد تولیدات صنایع دستی نیز به راحتی قابل فروش نیست.
باید برای گردشگری شاهرود فکر اساسی کرد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: حوزه آموزش را باید برعهده بخش خصوصی گذاشت تا در قالب انجمن‌های تخصصی این کار انجام شود و دولت به آن‌ها کمک مالی کند.
حمیدرضا دوست محمدی همچنین با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی در توسعه گردشگری نقش اساسی دارد، افزود: فرهنگ گردشگری در شاهرود در حال شکل گرفتن است و در بسیاری از روستا‌های این شهرستان مردم تاثیر گردشگری بر توسعه را متوجه شدند و این فرهنگ باید در شهر نیز تسری پیدا کند.
او ادامه داد: گردشگری نباید فقط یک اسم باشد و بازی با آن با اهداف دیگر پسندیده نیست و باید برای گردشگری شهر شاهرود فکری اساسی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با تاکید بر لزوم حفظ بافت تاریخی شاهرود اضافه کرد: بازآفرینی‌ها باید با نگاه حفظ دانه بندی بافت تاریخی و ارزش‌های معماری ما شکل بگیرد و نه معماری مدرنی که مدنظر افرادی است که در حوزه بازآفرینی سیاست گذاری می‌کنند.
در این نشست برخی از فعالان حوزه‌های میراث فرهنگی، گدشگری و صنایع ستی نیز به بیان نظرات خود پیرامون حفظ و ارتقاء وضعیت گردشگری در شاهرود پرداختند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها