آئین سنتی گل هاکنی در مجن شاهرود مستند تلویزیونی شد

شاهرود_رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: آئین سنتی "گل هاکنی" در مجن شاهرود برای پخش در مستند تلویزیونی "ایران من" تصویربرداری شد.
کد خبر: ۹۳۹۲۰۷۱
|
۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳

آئین سنتی گل هاکنی در مجن شاهرود مستند تلویزیونی شدبه گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا حسنی افزود: با حضور عوامل برنامه تلویزیونی ایران من در شهر مجن، تصویربرداری ساخت مستند گل هاکنی برای پخش در رسانه ملی انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: همه‌ساله در اسفندماه بنا بر رسمی کهن، زنان شهر کوهپایه‌ای مجن با تهیه خاک سرخ و سفید از ارتفاعات البرز شرقی در اطراف شهر، اقدام به تجدید نمای خانه‌های گِلی خود کرده و بدین شکل به استقبال بهار می‌روند.
او افزود: گل هاکنی رسمی در استقبال از سال نو و بهار طبیعت و دیگر اعیاد مذهبی است که با انجام آن خانه‌های کاه‌گلی اهالی رنگ و نمایی تازه می‌گیرد، دیوار‌های بیرونی نیز برخی دو رنگ شامل بالا سفید و پایین قرمز و برخی نیز کاملاً با گل قرمز رنگ جلوه می‌گیرد.
حسنی ادامه داد: انجام این کار مستلزم تهیه گل گِلو (سفید) و گِل سرخو (سُرخ) از ارتفاعات اطراف شهر است و مجنی‌ها در اصطلاح محلی گِل مالیدن به دیوار خانه را " گِل هاکُنی" می‌گویند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: برای این منظور دوغابی ازگل قرمز تهیه کرده و با پارچه‌ای پشمی آن را بر روی دیوار، ایوان، اتاق و نمای بیرونی خانه‌های کاه‌گلی می‌مالند.
او با اشاره به اینکه قدمت این رسم کهن بنا به گفته اهالی بیش از چند قرن بیان می‌شود، اضافه کرد: در بافت پلکانی شهر مجن وجود نما‌های قرمز رنگ جلوه بیشتری به محله‌های تاریخی داده و توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.
حسنی افزود: همیاری زنان در انجام این کار از آداب نیک و معمول شهر مجن بوده و به دلیل اهمیت این آئین سنتی، در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ به شماره ۸۸۶ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.
منطقه نمونه گردشگری مجن و آبشار تنگه داستان، همه‌ساله مورد بازدید بسیاری از علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار