محمد مهدی ملکی کارشناس مسائل بین الملل:

وضعیت اسف‌بار زندان‌های آمریکا نقض کننده حقوق‌ بشر است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مواردی از جمله خشونت های رفتاری با زندانیان، جمعیت زیاد زنان در زندان ها، انجام آزمایشات پزشکی بر روی افراد زندانی و دیگر اقدمات صورت گرفته نشان از وضعیت اسف بار زندان های آمریکا دارد که همگی مصادیق نقض حقوق بشر به حساب می آیند.
کد خبر: ۹۳۹۳۶۲۵
|
۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد مهدی ملکی کارشناس مسائل بین الملل در یک برنامه تلویزیونی درخصوص وضعیت حقوق بشر آمریکا و به طور خاص وضعیت نامناسب زندان های آمریکا، اظهار داشت: بر اساس آمار ۲۲ درصد از زندانیان کل دنیا در آمریکا هستند که در این خصوص نسبت سیاه پوستان به نحوی است که از هر ۱۰۰ هزار نفری که در آمریکا زندگی می کنند ۱۵۰۰ نفر از آنها در زندان های آمریکا به سر می برند.

وضعیت اسف‌بار زندان‌های آمریکا نقض کننده حقوق‌ بشر است

وی گفت: همچنین ما شاهد رفتارهای خشونت آمیز در زندان‌های آمریکا هستیم که این موضوع در رسانه‌های این کشور و دیگر رسانه های غربی و بعضا منطقه ای هم بازخورد داشته است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: خیلی از افراد از این رفتارهای بسیار زننده و شکنجه های غیر انسانی در زندان های آمریکا گله مند بوده و هستند.

ملکی تصریح کرد: علاوه بر این، شاهد این موضوع هم هستیم که کسانی مدت های طولانی در زندان های آمریکا بدون اینکه جرمشان ثابت شده باشد و دادگاهی برای آنها برگزارشده باشد، به سر می برند.

وی بیان کرد: جمعیت بسیار زیاد زنانی‌ که در زندان‌های آمریکا هستند از دیگر موارد نقض حقوق بشر در زندان های آن کشور است و بر اساس برخی آمار و گزارشاتی که همین رسانه های غربی منتشر کردند، گفته می شود جمعیت زنان به دوبرابر مردان در زندان های آمریکا رسیده است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: تجاوزاتی که در زندان های آمریکا به زنان می شود از دیگر مواردی است که می توان وضعیت حقوق بشر در آمریکا را با آن سنجید، در این خصوص «جنبش می تو» ایجاد شد و شاهد بودیم که در این جنبش بسیاری از زنان معترض بودند که از ابتدای ورودشان به زندان که بازرسی بدنی صورت می‌گیرد آنها مورد تجاوز و آزار جنسی از طرف ماموران و نگهبانان زندان قرار می‌گرفتند.

ملکی افزود: آزمایش‌های پزشکی که به اشکال پیدا و پنهان و بیشتر بر روی زندانیانی که حکم ابد دارند یا دیگر کسی پیگیر وضعیت و سرنوشت آنها نیست، اجرایی می شود از دیگر اقدامات غیر انسان دوستانه در زندان های آمریکا است.

وی گفت: آزمایشات پزشکی یا به زعم آنها علمی که بر روی زندانیان انجام می گیرد یک عمل کاملاً غیر انسانی و ناقض حقوق بشری است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: همه اینها موضوعاتی است که در زندان های آشکار سیستم قضایی آمریکا صورت می گیرد و بعضا وزارت دادگستری آمریکا هم نسبت به آن اقدامات معترض است که این نکته جالب و قابل تأملی است.

ملکی عنوان کرد: موارد مطرح شده صرفا موضوعاتی است که در زندان های آشکار آمریکا اتفاق افتاده اند و رسانه ای شدند، دیگر ببینید چه رفتارهایی در زندان های پنهان آنها از جمله گوانتانامو، ابوغریب، بگرام و امثال آنها صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال ها درخصوص شیوه های سخت و طاقت فرسای بازجویی ها و شکنجه هایی که در زندان های مخفی آمریکا بر روی زندانیان انجام می گرفته مواردی مطرح شد که بخشی از آن ها رسانه ای شد و مورد اعتراض شدید جامعه جهانی و کسانی که مدافع حقوق بشر هستند هم قرار گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار