در قالب برنامۀ سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی؛
۱۲۰ برگ سند قدیمی و هزار و ۲۰۰ سند دیجیتال مربوط به شهید آیت‌الله مدرس در قالب برگزاری برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی انجام به موزه آرامگاه آن شهید تحویل گردید.
کد خبر: ۹۳۹۶۷۰۹
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان رضوی  از کاشمر رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی با اشاره به اهمیت و جایگاه شخصیت شهید مدرس در تاریخ معاصر ایران گفت: این شهید بزرگوار، نماینده‌ای اثرگذار در دوران فعالیت خود بود هرچند همه ما او را به دلیل فعالیت‌هایش در مخالفت با تفکر دیکتاتور مابانه رضاخان می‌شناسیم اما ایشان پیش از آن‌هم در مجلس فعال بودند.

مخالفت شهید مدرس با لوایح ضد ایرانی و ضد اسلامی

دکتر الهه محبوب با مرور نقش شهید مدرس در جریان جنگ جهانی و مخالفت وی با قرارداد ۱۹۱۹ افزود: شهید مدرس همواره در مجلس با لوایح ضد ایران و ضد اسلام مخالفت داشت و با رفتار ریاضت مابانه خود همواره درراستای دفاع از وطن نقش‌آفرینی کرد و در همین رابطه کتاب‌هایی هم نوشته‌شده است.

وی ادامه داد: اگرچه موفق شده‌ایم قدیمی‌ترین اسناد و آثار مرتبط با شهید آیت‌الله مدرس را شناسایی کنیم و در حال حاضر این اسناد مربوط به سال ۱۳۴۴ هجری قمری در خصوص موضع شهید مدرس در لایحه راه سیستان و طرح راه‌آهن آن است اما هنوز باید تلاش کنیم تا شخصیت ایشان در وجوه مختلف شناخته شود و همه بخش‌های زندگی ایشان ازجمله دست‌نوشته‌ها و اسناد روشن‌بخش برش‌هایی از زندگی پربرکت ایشان باشد.

رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که برای حفظ آبادانی ایران شهید مدرس با لوایح مختلفی موافقت می‌کرده است تصریح کرد: در حال حاضر در مرکز اسناد آستان قدس رضوی ۱۵۰ عکس فاخر در خصوص مقبره ایشان موجود است و یکی از قدیمی‌ترین اسناد مربوط به مقبره ایشان که امروز رونمایی شد سند مربوط به درخواست فرماندار وقت کاشمر  برای مرمت مقبره این شهید بزرگوار در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی است.

پایگاه جامع اطلاع‌رسانی درباره مدرس نداریم

محبوب با تأکید بر لزوم توسعه مطالعات درباره اسناد مربوط به شهید مدرس خاطرنشان: هم‌اکنون پایگاه جامع اطلاع‌رسانی درباره مدرس نداریم و پراکندگی‌هایی  در این زمینه هست که باید این مشکل برطرف شود.

در ادامه مدیر موسسه بقاع متبرکه آستانه حسین بن موسی الکاظم طبس و زیارتگاه شهید مدرس نیز طی سخنانی گفت: اگرچه ۸۴ سال از شهادت این شهید بزرگوار می‌گذرد اما بنا به گفته امام خمینی «مدرس زنده است؛ تا تاریخ زنده است».

علی‌اصغر عطاران طوسی افزود: بعد از گذشت سال‌ها به یادبود شخصیتی باارزش که اسطوره علمی فرهنگی است شاهد برگزاری مراسم مختلفی در جوار زیارتگاهش هستیم.

وی با اشاره به جایگاه علمی شهید مدرس که ۱۸ سال و پنج دوره نماینده مجلس بوده است ادامه داد: او دارای شخصیت علمی و سیاسی و به‌عنوان یک مجاهد، قابل‌احترام است.

مدیر زیارتگاه شهید مدرس با تأکید بر این‌که فرصت‌هایی نیاز است تا شخصیت مدرس را تبیین کنیم تصریح کرد: او شجاع بود و ترس و طمع نداشت ازاین‌رو باصلابت تن به برخی خواهش‌های سیاسیون وقت نمی‌داد و اسیر خواسته‌های آن‌ها نمی‌شد.

عطاران طوسی افزود: اگر بخواهیم مدرس را الگو قرار دهیم باید یاد بگیریم او با عناوین و القاب و کاخ زندگی نکرد بلکه در خانه‌ای ساده در برابر استکبار ایستاد و این‌گونه جایگاه او به‌عنوان یک الگوی تمام‌عیار برای ما مشخص است.

زیارتگاه مدرس باید به قطب علمی فرهنگی تبدیل شود

وی با اشاره به این‌که شهید مدرس ۲۴ عنوان کتاب تألیف کرده است گفت: مفتخریم که با چنین الگویی زندگی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم مرقد ایشان را زیارتگاه و به قطب علمی فرهنگی تبدیل کنیم.

امام‌جمعه کاشمر نیز گفت: جامعه اسلامی در دامن خود الگوهایی نظیر شهید مدرس دارد که به‌تنهایی الگویی قابل‌عرضه برای محققان، سیاسیون و فقهاست.

حجت‌الاسلام جواد طاهری افزود:شهید مدرس به‌جای این‌که رساله عملیه بدهد در مقابل رضاخان ایستاد و در مجلس شورای ملی مسائل روز را تبیین کرد و راه را نشان داد.

وی ادامه داد: مدرس دل‌بسته دنیا و مسئولیت‌ها نشد و در این زمینه مسئولان نیاز دارند همچون مدرس زندگی کنند حال‌آنکه گاه  مسئول وابسته به دنیاست و با ترس از دست رفتن طعمه مسئولیت‌ها به زندگی خود سرگرم می‌شود و فرصت رسیدگی به کار مردم را ندارد لذا کسی به درد مردم می‌خورد که خودش همچون مدرس سبک‌بال باشد.

گفتنی است: هم‌زمان با هشتاد و چهارمین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید مدرس دهها برنامه فرهنگی در جوار زیارتگاه این بزرگ‌مرد عالم سیاست و دیانت در کاشمر برنامه‌ریزی‌شده که رونمایی از۱۲۰ برگ سند قدیمی و هزار و ۲۰۰ سند دیجیتال مربوط به آن شهید بخشی از سلسله برنامه‌های گرامیداشت است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها