لزوم استفاده دانشگاه آزاد از ظرفیت بوشهر برای داروسازی دریایی

آیت الله صفایی بوشهری با احمد حیدری سخنگو و معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در صبح روز شنبه با یکدیگر دیدار کردند
کد خبر: ۹۳۹۷۴۲۴
|
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵

دانشگاه آزاد از ظرفیت استان بوشهر برای شهرک داروسازی دریایی استفاده کند

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، آیت الله صفایی بوشهری صبح روز شنبه در دیدار با احمد حیدری سخنگو و معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی کشور، افزود: برخورداری دانشگاه آزاد بوشهر از زیرساخت های عمرانی گسترده، زمینه را برای احداث شهرک داروسازی دریایی و راه اندازی رشته های مرتبط فراهم کرده است.

دانشگاه آزاد از ظرفیت استان بوشهر برای شهرک داروسازی دریایی استفاده کند

وی بیان کرد: در اقتصاد دریا پایه باید رشته‌ها و علوم میان رشته شناسایی شود که در این بخش تمرکز به حوزه فناورانه مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: در حوزه مهندسی دریا و بویژه رشته‌‏های تولید ثروت از محصولات دریایی مانند رشته داروسازی دریاپایه باید به صورت ویژه کار شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهرگفت: باتوجه به ظرفیت‎ های موجود در این استان ساحلی، دانشگاه آزاد برای احداث شهرک داروسازی دریایی در بوشهر برنامه داشته شود.

دانشگاه آزاد از ظرفیت استان بوشهر برای شهرک داروسازی دریایی استفاده کند

وی گفت: کشاورزی استان بوشهر ظرفیت بالایی برای کشت گیاهان شور پسند و خرما دارد.

دانشگاه آزاد از ظرفیت استان بوشهر برای شهرک داروسازی دریایی استفاده کند

صفایی بوشهری ادامه داد: استان بوشهر از مجموع ۴۰۰ رقم خرما در ایران یکصد رقم را در اختیار دارد که تحقیقات ژنتیک، رشد در عرصه تولید و صادرات این محصول باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند بخش علمی این پروژه را مدیریت کند و عرصه علم و فناوری تولید و تبدیل های آن را کار کند.
آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: بوشهر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از پنج منطقه ویژه علم و فناوری کشور انتخاب شده که با توجه به تاسیس شهرک منطقه ویژه علم و فناوری در آینده نزدیک، دانشگاه آزاد بوشهر می‌تواند به عنوان مرکز هدایت علمی آن فعالیت کند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر یادآورشد: درعرصه مدیریت علم یک مبنای اساسی با عنوان دیپلماسی عمومی علم و دیپلماسی تخصصی علم و فناوری مطرح است که دیپلماسی عمومی علم شامل توسعه زیرساختی علم در تمامی لایحه‌ها و نهادینه کردن فرهنگ تحصیل و ایجاد امکانات برای رشد عمومی جامعه دانش آموز و دانشجو است.
وی عنوان کرد: چنانچه کشوری داری این نوع نگرش نباشد به طور قطع در عرصه‌های خودکفایی علمی و توسعه زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای علمی موفق نخواهد بود و به تبع حوزه مدیریت تخصصی علم نیز دچار مشکل می‌شود چون پایه‌های تحصیل دچار بحران است.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: باید نظام ساختاری و حوزه نظام مدیریت کلان کشور برپایه علم، دانش و فناوری طراحی شود و چنانچه کشوری و جامعه‌ای پایه آن براساس علم و دانش طراحی نشد فی مابین دانش و جهل فاصله‎ ای نخواهد بود.
وی گفت: پایه‌ریزی نظام‌واره پیشرفت کشور بر پایه فرهنگ و علم است که در این بین علم جایگاه خاصی دارد و دیپلماسی عمومی مدیریت علم از پیش دبستانی تا دانشگاه باید به طور کامل دارای سیاست ‎های صحیح باشد تا علاوه بر رشد علمی مقدمه پایه‌های علمی معماری و مهندسی شود.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: حوزه علم باید متناسب با جغرافیای آمایش سرزمینی باشد تا فرد دانش آموخته برای ورود به جامه توانمندی و تخصص لازم را داشته باشد.
وی افزود: در عرصه دیپلماسی مدیریت تخصصی علم باید علوم متناسب با علوم پایه و متناسب با نیازهای ملی و فراملی فضاسازی لازم برای خودکفایی، تولید و مرجعیت علمی صورت گیرد.
امام جمعه بوشهر ادامه داد: در این رابطه باید با سیاستی واحد وارد صحنه شد تا با یک برنامه‌ریزی دقیق دسترسی به خودکفایی علمی و سپس تولید و مرجعیت محقق شود که با توجه ضریب بالای هوش و علم و فناوری در ایران این مهم قابل تحقق است.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه افزود: در این زمینه با هدایت‎ های مقام معظم رهبری کارهای خوبی صورت گرفته اما چند سال این روند کند شد که انتظار می‌رود با حمایت دولت جدید این حرکت شتابان شود تا تولید علم در علوم موردنیاز محقق شود.
وی بیان کرد: مرجعیت علم، مرجعیت اقتدار و قدرت است و هر کشوری که دارای منابع سرزمینی فراوان اما فاقد علم باشد وجود منابع برای آن کشور فاقد اهمیت خواهد بود.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: با توجه به کاهش ورود دانشجو به دانشگاه‎ها به دلیل سن جمعیت و تکثر مرکزهای آموزش عالی باید در حوزه‏‎ های دبستان و دبیرستان توجه و تمرکز بیشتری صورت گیرد.
وی گفت: بخش دبستان و دبیرستان نقش فوق العاده‎ای در رشد دیپلماسی عمومی و تخصصی علم دارد.
آیت الله صفایی بوشهری افزود: در رابطه با محتواهای آموزشی در متدولوژی آموزشی اشکال‎ هایی وجود دارد که دانشگاه آزاد می تواند نسبت به تحول در این حوزه اقدام کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار