خبرهای داغ:
نوش آبادی با تاکید بر اینکه روند کنونی مذاکرات می‌تواند ما را به نتیجه برساند گفت: مذاکرات باید منتج به لغو تحریم‌ها شود و آنچه برای ملت ما اهمیت دارد نتیجه عینی و عملی یعنی برطرف شدن تحریم‌هاست.
کد خبر: ۹۳۹۷۸۹۸
|
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶

حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در گفتگو با خبرنگار بسیج، عملکرد تیم مذاکره کننده در دور جدید مذاکرات را خوب ارزیابی کرد و افزود: در این مذاکرات ابتکار عمل در دست دیپلمات‌های ایرانی بود و با یک طرح و ابتکار عمل خوب طرف‌های مقابل را از آن رفتار‌های گذشته و زیاده خواهی ‌هایی که داشتند فاصله دادند و الان این ما هستیم که پیشنهاد روی میز طرف‌های مذاکره کننده گذاشته و محور‌های گفتگو و مذاکرات را مشخص کرده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دیپلمات‌های ایرانی ابتکار عمل را در دست گرفته و محور‌های مذاکرات را مشخص کرده اند طبیعی است که طرف مقابل باید روی این محور‌ها بحث و گفتگو کند ، اما در گذشته آن‌ها بودند که طرح می‌دادند و پیشنهاد آن‌ها روی میز مذاکرات بود و ما می‌بایست حول آن موضوعات بحث و چانه زنی می‌کردیم، اما خوشبختانه در دور جدید آن‌ها هستند که باید چانه‌زنی کنند و ابتکار عمل در دست دیپلمات‌های ایرانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس وجود ابتکار عمل در دست مذاکره کننده گان ایران را نکته قابل توجه و مثبتی ارزیابی کرد و گفت: روند تیم مذاکره‌کننده به نظر ، ما را به نتیجه نزدیک می‌کند و آنچه ملت ما می خواهد یعنی مذاکرات نتیجه محور، برای لغو تحریم‌ها در حال افتادن است.


نوش آبادی در ادامه تصریح کرد: اگر طرف‌های مقابل در گفتگو‌های خود منصف و صادق باشند این مذاکرات می‌تواند به یک نتیجه مثبت برسد و از مذاکرات فرسایشی گذشته فاصله بگیریم.


وی با تاکید بر اینکه روند کنونی مذاکرات می‌تواند ما را به نتیجه برساند گفت: مذاکرات باید منتج به لغو تحریم‌ها شود و آنچه برای ملت ما اهمیت دارد نتیجه عینی و عملی یعنی برطرف شدن تحریم‌هاست. انتظار ملت ما از تیم مذاکره کننده نیز این است که با یک منطق قوی و با بهره گیری از حکمت بتوانند این تحریم‌ها را بردارند، تا ضمن حفظ عزت و توان هسته‌ای تحریم‌ها نیز رفع شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دستیابی به غنی‌سازی ۶۰ درصد را نشانه رشد و توان علمی کشورمان دانست و افزود: اگر دشمنان بخواهند ما را از حقوق هسته‌ای خود محروم کنند ما نیز روش و مسیر خودمان را دنبال می‌کنیم.


نوش آبادی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تضمینی باید از طرف‌های مذاکره کننده غربی برای پایبندی آن‌ها به تعهداتشان بگیریم، گفت: تضمین توافق احتمالی این است که دولت‌ ما با مذاکره کنندگان هماهنگ باشد و از طرف دیگر تعهدات آن‌ها را راستی‌آزمایی کند، یعنی فقط در حد یک امضا و مذاکره نبوده و طرف‌های مقابل به صورت عینی و عملیاتی وارد مذاکرات شوند همانطور که در ایران اتفاق افتاد و مجلس نیز برجام را مورد بررسی و تایید قرار دهد. حاکمیت آن کشور‌ها نیز باید این توافقات را بپذیرند، نه اینکه معاون وزیر خارجه آن ها قول می‌دهد ولی در نهایت به آن‌ها عمل نمی‌شود.


وی ادامه داد: مذاکرات برای اینکه نتیجه داشته باشد باید با تایید دولت‌ها و نظام‌های حاکمیتی طرف مقابل ایران باشد و به تایید آن‌ها برسد تا آن‌ها ملزم به رعایت توافق نامه شوند و الزام بین المللی نیز بر این تعهد و توافق وجود داشته باشد.

ارسال نظرات