خبرهای داغ:
سرلشکر فیروزآبادی، شاگرد اول کنکور در استان خراسان رضوی بود که با آغاز فعالیت‌های امام خمینی، وارد عرصه مبارزه با استکبار شد و تاآخرین لحظه، در این راه ثابت قدم ماند.
کد خبر: ۹۳۹۸۱۳۰
|
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، دکتر سید حسن اقایی فیروزآبادی در ۴ بهمن ماه سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در یک خانواده مذهبی اهل فیروز آباد میبد استان یزد، در شهر مقدس مشهد دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در مشهد ادامه داد و طی دوران تحصیل خود، یکی از برجسته ترین شاگردان کلاس و از هوش بالایی برخوردار بود. چنانچه به گفته یکی از دوستانش آنچنان درس را با کلیه جزئیات مطالعه و ارائه می داد که از طرف دبیر مربوطه چندین بار تشویق میشد.

وی در سال ۱۳۵۰ شاگرد اول کنکور در استان خراسان رضوی شد که در پی آن از خدمت سربازی معاف، و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد شد.

وی با معدل عالی در سال ۱۳۵۹ مدرک دکتری پزشکی را اخذ نموده و علی رغم اینکه چندین بار بورسیه کشور های خارجی شد، ترجیح داد در ایران بماند و به کشورش خدمت کنند.

یکی از دلایل طولانی شدن مدت تحصیل وی، دوران مبارزاتی بود که گاها از دانشگاه تعلیق میشد.

دکتر سید حسن اقایی فیروز آبادی در سال ۱۳۵۴ با خانم فاطمه مباشری ازدواج کرد که ماحصل این ازدواج، ۲ فرزند دختر و ۳ فرزند پسر است.

 مرحوم سرلشکر دکتر سید حسن اقایی فیروز آبادی در طول زندگی پربار و ارزشمند خود، خدمات ارزنده‌ای به نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد. زندگی پر افتخار وی به مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ختم نشد، وی بسیار دلسوزانه در جبهه علمی و دانشگاهی به ارائه خدمات به دانشجویان و جامعه پزشکی پرداخت.

مسئولیت پذیری، و قدرت مدیریتی بالای وی باعث شد تا سمت های مختلف به وی محول شود. همزمان با دستور امام خمینی(ره) مبنی بر تاسیس جهاد سازندگی، وی جهاد سازندگی خراسان را تاسیس کرد و در سال ۱۳۶۰ توسط شهید بزرگوار رجایی به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر، از زمستان سال ۱۳۶۲ پشتیبانی جنگ را به عهده داشت و در بخش اعظمی از دوران جنگ وظیفه هماهنگی بین فرماندهان ارتش و سپاه را به عهده دار بود؛ و از سال ۱۳۶۴ از سوی نخست وزير وقت، به سمت معاون امور دفاعی نخست وزير منصوب شد. در طول هشت سال دفاع مقدس، مسئولیت جانشینی نخست وزیر در قرارگاه خاتم(ص)، ستاد امداد و درمان جنگ کشور، امور پناهگاه ها و دفاع غیر عامل، پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، مهندسی صنعتی جنگ، کمیته ساخت موشک زمین به و...را به عهده گرفته و در بیش از ۵۰ ماموریت جبهه های نور، حدود ۳۰۰ روز در سراسر جبهه های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و جزایر میان رزمندگان اسلام گذراند و به مدت ۸۰ ماه مسئولیت مستقیم پشتیبانی از جبهه ها را به عهده داشت. در سال ۱۳۶۸ به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای عزیز، به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح کشور جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.

جستاری در زندگی سرلشکر دکتر سید حسن اقایی فیروزآبادی

وی در کنار مسئولیت سیاست گذاری و هدایت عمومی نیروهای مسلح، عضو شورای عالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو بسیج مستضعفین بود و در سال ۱۳۷۴ با ۹ سال ارشدیت به درجه سرلشکری نائل آمد.

 وی در سال ۱۳۷۹ به لحاظ نقش موثر در پشتیبانی از دفاع مقدس و اعتلای کلمه اسلام و پاسداری انقلاب و حفظ میهن اسلامی ایران، نشان درجه یک نصر را دریافت، و در سال ۱۳۸۷ بر اساس اصل۱۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به پاس قدردانی از لیاقت، شایستگی و استمام ارزنده اش در حفاظت از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی و حفظ کیان جمهوری اسلامی ایران، مفتخر به دریافت نشان عالی استقلال از سوی رئیس جمهور وقت شد.

وی در طول عمر با ارزش و پر برکت خود مفتخر به دریافت نشان درجه سه فتح هم شد. زهد و تقوای مثال زدنی این مجاهد فی سبیل الله بر هیچ کس پوشیده نبود و به خاطر ارادت خالصانه به ائمه اطهار(ع) و به خصوص امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع)، در سال ۱۳۸۱ مفتخر به دریافت حکم خادم افتخاری آستان قدس رضوی شد.

از دیگر افتخارات وی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم(ع)، و عضو هیئت تحریریه مجله علمی کوثر، رئیس هیئت امنای دانشگاه عالی دفاع ملی است و تا کنون مقالاتی از جمله جنبش نرم افزاری (نهضت تولید علم)، رسالت نیروهای مسلح از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) رهنامه(دکترین) مهدویت، استراتژی انتظار و تکلیف مسلمانان در زمینه سازی ظهور، اصالت روحانیت و حوزه علمیه در قرآن و در مکتب امام عصر(ع) و ده ها مقاله پژوهشی دیگر ارائه داد.

وی در زندگی پر بار و معنوی خویش از هیچگونه خدمت به هموطنان خویش دریغ نکردند هر جا که احساس میکرد نیاز به کمک و مساعدت است، به جد در امر خیریه ورود کرده و گره از کار نیازمندان می گشود. چنانچه پس از ازدواج با خانم فاطمه مباشری از ساکنان شهرستان نی‌ریز استان فارس، نيازهای این خطه را درک کرده و همواره در رفع مشکلات و کمک به بهبود شرایط زندگی مردم فهیم نیریز اهتمام داشت.

این استاد فرزانه و اندیشمند دانشگاه با توجه به شخصیت جهادی که داشت، با هماهنگی امام جمعه و هم فکری خیرین و همیاری ساکنین و پیگیری مسئولین خدمات ارزشمندی را برای مردم شهرستان نی‌ریز به یادگار گذاشت. از جمله: جذب خیر و حمایت مالی برای ساخت دارالقرآن حضرت زهرا و پیگیری ساخت تا زمان بهره برداری – مشاوره و توجیه وزیر وقت بهداشت بر لزوم تاسیس  بیمارستان، کمک مالی در احداث مصلای این شهرستان و حمایت معنوی مردم این خطه در مناسبات مختلف، بیانگر خدمت رسانی خالصانه این اسطوره خستگی ناپذیر در خدمت به مردم است. روحیه مجاهدت و ایثار در خدمت به  نظام و کشور از اوان جوانی تا آخرین لحظه چه در۲۷ سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و چه بعد از آن درسمت مشاورعالی نظامی فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، که به گفته رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا خدمت در راه انقلاب بازنشستگی ندارد، وی مصداق بارز همین جمله بود و هرگز صحنه را ترک نکرد و همواره همگام با نظام و انقلاب، چه با قلم چه با قدم  مسیر علمی، فرهنگی، سازندگی در کشور را طی نمود. ولایت مداری و بصیرت دینی مرحوم سرلشکرفیروزآبادی زبان زد بود و وی نیک می‌دانست که ولایت، از مهمترین و محوری ترین مسائل دینی و اعتقادی به ویژه درمکتب تشیع است؛ چنانچه رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا در مراسم چهلمین روز در گذشت آن بسیجی مجاهد فرمود: مهمترین و اخرین مرحله ولایت مداری که اوج ولایت مداری است، مرحله ای است که انسان سوالی از چرایی فرمان مطرح نمی‌کند و تمام وجود خود را برای اجرای امر ولی بکار میگیرد ، و نمونه آشکار انسانی که مصداق این بحث است، سپهبد شهید سلیمانی بود، لذا اوج ولایت مداری مرحله پنجم برای اجرای فرمان و دستور ولی است که در عصر غیبت انسان موظف و مکلف است آن چه را که ولی فقیه مطرح میکند انجام دهد؛ یکی از کسانی که این پنج مرحله را پشت سر گذاشت مرحوم سرلشکر بسیجی فیروزآبادی بود که از زمان دانشجویی تا رحلت که در مسیر انقلاب و ولایت بود.

جستاری در زندگی سرلشکر دکتر سید حسن اقایی فیروزآبادی

وی بر اثر عوارض روز های سخت جنگ و مبارزه، و بر اثر فشار کاری دوران مسئولیت هایش دچار بیماری شد و طی مدتی تحت درمان قرار گرفت که متاسفانه بر اثر پیشرفت بیماری و نارسایی قلبی و کلیوی، در تاریخ ۱۲ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ هجری شمسی صبح روز جمعه مصادف با شهادت امام زین العابدین(ع) به لقاءالله پیوست و روح بلندش آسمانی شد و به سوی بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) پرکشید و پیکر پاکش در جوار آن امام همام آرام گرفت.

 روحش شاد و یادش گرامی باد

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها