خبرهای داغ:
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح جوانی جمعیت به دولت، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط ابلاغ شده است، اما تاکنون ما نتیجه‌ای از اقدام عملی دولت مشاهده نکرده ایم.
کد خبر: ۹۴۰۰۷۶۷
|
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص افزایش میانگین سنی جمعیت و طرح مجلس برای جوان سازی جمعیت گفت: طرح جوانی جمعیت، تصویب و توسط شورای نگهبان تأیید شد و به ریاست محترم مجلس هم ابلاغ گردید و بلافاصله به دولت، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط ابلاغ شد. اما تاکنون ما نتیجه‌ای از اقدام عملی دولت مشاهده نکرده ایم، خب باید ببینیم مشکل کجاست؟

وی با بیان این که نمایندگان این موضوع را رها نکرده اند و مرتبا جلساتی تشکیل می‌دهند تا ساز و کار اجرایی این طرح در وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها هم تعریف شود، ادامه داد:  وقتی شما می‌گویید بابت فرزندان دوم متولد ۱۴۰۰، یک خودرو به قیمت کارخانه، به نام مادر و خارج از نوبت داده می‌شود، این مادر باید به کجا مراجعه کند؟ در قانون که نیامده است. این موضوع نیازمند یک آیین نامه اجرایی است. متاسفانه هنوز پیوست اجرای این قانون را از سوی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نداریم. حالا چه کسی باید این پیوست را ارائه دهد، متاسفانه این خلا قانونی وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد: پیشنهاد ما در کمیسیون فرهنگ این است که، چون هفتاد و چهار ماده در این خصوص وجود دارد و ممکن است سرو کارمان با ده وزارتخانه اعم از تامین اجتماعی، بهداشت و درمان، و شرکت های ایران خودرو و سایپا  باشند، این‌ها را دعوت کنیم و به هرکدام بگوییم شما ساز و کار این قانون را چگونه می‌توانید عملی کنید تا هر کدام راهکار خود را ارائه دهند. اگر آن‌ها راهکاری نداشتند ما خودمان راهکار ارائه دهیم. در هر صورت ما از هفته آینده به دنبال ارتباط گیری و اجرایی سازی این قانون هستیم.

جلالی تصریح کرد: قانون تصویب شده است، اما حقیقتا تنها با یک قانون نمی‌شود مسئله پیری جمعیت را حل کرد، بلکه در کنار این می‌بایست تدابیر دیگری اندیشیده شود. این طرح لازم است، اما کافی نیست. باید تلاش کنیم کشور را از مسئله خطرناک پیری جمعیت نجات دهیم. اگر جمعیت جوان نشود، ایران دچار مرگ تدریجی شده و به صورت خاموش رو به افول می‌رود.

وی با بیان اینکه دولت باید زمینه اجرایی سازی و عملیاتی کردن این طرح را فراهم کند، گفت: این طرح در قانون ابلاغ شده است، اما کیفیت و اجرای قانون شیوه نامه می‌خواهد. مثلا بند ماده ۱۵ به یک وزارتخانه مربوط می‌شود، پس دولت باید شیوه نامه را برای این وزارتخانه تعریف کند و یا اینکه خودشان شیوه نامه ارائه بدهند و از مردم بخواهند که مراجعه کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی در خصوص مشکل ناباروری و طرح مجلس برای این مسئله یادآور شد: ناباروری هزینه بسیار سنگینی در کشور داشت که این هزینه را در کشور رایگان کردیم، یعنی تمام هزینه‌های ناباروری به عهده مراکز خدماتی و بیمه تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: طرح مجلس برای حل مشکلات ناباروری ۷۴ ماده دارد و هرکس بخواهد جزئیاتش را ببیند، کافی ست طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را جستجو کند و یکی از مواد این طرح هم بحث ناباروری ست.

جلالی در خصوص اینکه آیا مشخص شده که در خصوص هزینه‌های ناباروری افراد باید به کجا مراجعه کنند؟ گفت: این مشمول تامین اجتماعی است و نیازی به شیوه نامه ندارد و اگر در اجرا مانعی پیش آمد باید برطرف شود.

ارسال نظرات