خبرهای داغ:
رئیس دادگستری استان همدان خبر داد
همدان-رئیس دادگستری استان همدان گفت: در کمیته مصلحین تاکنون ۳۵ قتل عمد مصالحه شده و ۲۰ فقره قتل عمد هم در حال مذاکره هستیم که برخی تا ۹۰ درصد پیش رفته‌اند و در حال سازش هستند.
کد خبر: ۹۴۰۳۰۸۷
|
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا عدالتخواه امروز در آئین پرده‌برداری از سامانه ابتکاری وکلای مصلح ضمن گرامیداشت سالروز نهم دی ماه و شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: در حال حاضر در بخش‌های مختلف تعداد ۶۳۴ نفر عضو شورای حل اختلاف استان در ۶۳ شعبه حُکمی و ۵۵ شعبه سُلبی همکاری دارند و تعداد قاضی همدان ۷ نفر است.

وی با اشاره به عملکرد ۲۶ ماه گذشته و با بیان اینکه ۲۳۰ هزار فقره پرونده به شورای حل اختلاف وارد شده که ۲۳۲ هزار پرونده مختومه و ۷ هزار ۸۹۵ مورد باقی مانده است، ادامه داد: موجودی پرونده‌ها در شورای حل اختلاف ۱۱ هزار و ۱۱۸ فقره پرونده است که نزدیک به ۵ میلیون فقره پرونده در شورای حل اختلاف کشور رسیدگی شده که کار بزرگی بوده است.

رئیس دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه عملکرد تجمیعی شعب شورای حل اختلاف و اجرای احکام از ۲۸۱ هزار و ۶۳۷ فقره پرونده وارده ۲۹۰ هزار و ۴۳۰ فقره پرونده مختومه شده است و موجودی کل شعب علاوه بر اجرا ۱۹ هزار فقره پرونده است، گفت: بر اساس آمار معاونت راهبردی استان همدان با ۴۸ درصد مصالحه در پرونده‌ها رتبه دوم را در کشور کسب کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از پرونده‌های وارده به دادسراها و ۱۵ درصد پرونده‌های حقوقی با مصالحه مختومه شده است، ادامه داد: از ۱۳۷ هزار و ۳۶۰ فقره پرونده که حکم خورده ۱۰ هزار فقره پرونده وارده دادگاه تجدیدنظر شده که فقط ۷ درصد اعتراض صورت گرفته است.

عدالتخواه با بیان اینکه از ۱۰ هزار پرونده ۸۶۴ فقره پرونده معادل ۸.۶ درصد نقض شده است، عنوان کرد: در سال ۹۸ و ۹۷ درصد نقض آرا به ترتیب ۸.۴ و ۸.۸ درصد بوده که در ۹ ماهه سال جاری ۷.۴ درصد است.

وی افزود: میانگین میزان نقض آرا در سطح کشور ۲۰ درصد بوده که در استان همدان این میانگین کمتر از ۱۱ درصد است.

رئیس دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه ما هیچ تفاوتی بین کارکنان و نیروهای شورای حل اختلاف قائل نیستیم، گفت: در دوران کرونا سه نوبت اقلام بهداشتی در نهایت اکرام و احترام بین کارکنان توزیع شده و برای قدردانی کارکنان ۴۵۰ مورد تقدیرنامه و هدایا تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ جلسه کارگروه برای آموزش معترضین و مصلحین برگزار شده است، گفت: ۶ جلسه برای استماع مشکلات شوراهای اختلاف در سطح استان داشته‌ایم.

عدالتخواه با اشاره به اینکه در سال ۹۸ مبلغ ۷۷ میلیارد ریال سهم دادرسی بود که ۹۰ درصد با مبلغ ۶۹ میلیارد ریال محقق شد، بیان کرد: این میزان در سال ۹۹ مبلغ ۸۱ میلیارد ریال بود که ۸۵ درصد محقق شده و امسال ۸۷ میلیارد ریال بوده که ۵۴ میلیارد ریال سال جاری محقق شده است.

وی با بیان اینکه ۱۸ موسسه داوری داریم، ابراز کرد: ما به میانجیگری که در حال حاضر در قانون ذکر شده با آن سازوکار خوش‌بین نیستیم چرا که اشکالاتی به آن وارد است.

رئیس دادگستری استان همدان با بیان اینکه ستادهای صلح و ستادهای صبر استان فعال شده است، عنوان کرد: با دانشگاه فرهنگیان صحبت شده تا از ظرفیت ۲ هزار دانشجو این مجموعه در اجرای طرح داوطلبان صلح‌یار بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به فعالیت دو کمیته معتذرین و مصلحین با بیان اینکه کمیته معتذرین در سه بخش قضایی، ضابطین و زندان‌ها توفیقات خوبی داشته‌ایم، گفت: در کمیته مصلحین تاکنون ۳۵ قتل عمد مصالحه شده و ۲۰ فقره قتل عمد هم در حال مذاکره هستیم که برخی تا ۹۰ درصد پیش رفته‌اند و در حال سازش هستند.

عدالتخواه با اشاره به اینکه در کمیته معتذرین چاپ کتاب، آموزش قضات و ... مورد توجه بوده است، عنوان کرد: با فعال شدن کمیته معتذرین بیش از ۵۱ میلیارد تومان شکایت منجر به بخشش شد و ۲۰ میلیارد تومان جریمه وصول نشده است.

وی با بیان اینکه افراد ۳۸ هزار و ۴۳۹ ماه باید به زندان می‌رفتند که انجام نشده است، ادامه داد: نیروی انتظامی بیش از ۴ هزار و ۹۷۷ نفر را تشویق به عذرخواهی کرده و ۳ هزار ۳۱۹ نفر از آنها عذرخواهی کردند.

رئیس دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه بیش از یک هزار و ۳۱۳ نفر از محکومین زندان درخواست عذرخواهی داشتند، بیان کرد: از این تعداد بیش از ۶۳۰ نفر از زندان آزاد شدند.

وی با بیان اینکه کار مطالعاتی سامانه الکترونیکی وکلای مصلح انجام و راه‌اندازی شده است، گفت: طرح مصلحین کاملا داوطلبانه است و ۳۰۰ وکیل در سامانه ثبت‌نام کردند.

عدالتخواه با بیان اینکه پرونده‌هایی که از طریق سامانه الکترونیکی طراحی شده به شعب دادگاه و دادسرا و قضات ارجاع می‌شوند تا صبح امروز بیش از ۴۵۳ فقره پرونده به وکلای مصلح ارجاع شده است، خاطرنشان کرد: این طرح اگر در استان خوب اجرایی شود در کشور نیز قابل اجرا خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات