خبرهای داغ:
آیت الله رئیسی در اجلاسیه جامعه مدرسین با اشاره به تلاش دشمن در ناامید کردن مردم گفت: دولت با اجرای وظایف خود، مردم را امیدوار و دشمن را ناامید می کند.
کد خبر: ۹۴۰۷۲۷۲
|
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که به صورت زنده از هرمزگان در این جلسه سخنرانی کرد، گفت: دوست داشتم می توانستم در این جمع با شکوه در قم شرکت کنم؛ خدا رحمت کند آیت الله یزدی را که در جامعه مدرسین و حوزه های علمیه نقش آفرین بودند؛ چون تازه از پرواز پیاده شدم و آغاز سفر است چند دقیقه کوتاه برای عرض ادب و احترام مزاحم می شوم.

وی در ادامه افزود: امروز وظیفه همه شما علمای بلاد و بنده به عنوان یک طلبه وظیفه سنگینی است چون اقتضای انقلاب اسلامی، پیاده شدن دین در عرصه زندگی انسان است؛ رهنمودهای امام و رهبری این بوده که دین در عرصه زندگی انسان جاری شود و این امر می تواند نیازهای امروز جامعه را پاسخگو باشد و اجتهاد تمدن ساز با تکیه بر مبانی غنی ما می تواند مسائل جامعه را پاسخ دهد.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به حوزه های علمیه به عنوان به وجود آورنده نهضت و انقلاب و حامی آن، تصریح کرد: حوزه علمیه باید همواره دغدغه انقلاب و پیشرفت امور را داشته باشند و نمی تواند در تربیت و تدریس نفوس مستعده نسبت به دغدغه های جامعه بی تفاوت باشد؛ یک طلبه و عالم سیاسی یعنی کسی که نیاز جامعه را بداند و حاضر باشد در جامعه برای رفع این نیازها نقش آفرینی کند؛ علمای بزرگ ما مردم را خوب می شناختند و حاضر به نقش آفرینی بودند.

وی در ادامه با بیان ایثار علمایی که علم و آبروی خود را در میدان گذاشتند تا دین بماند، اظهار داشت: رهبر انقلاب کسی است که نسبت به نیازهای جامعه وقوف دارد؛ نیازهای جامعه اعم از نیازهای فرهنگی و اقتصادی است اما مهم ترین و محوری ترین نیاز جامعه اجرای عدالت است؛ علمای ما میثاق علم و میثاق عدل با خداوند داشتند و مبارزه با جهل و فساد دو مأموریت بزرگ علمای ما است.

آیت الله رئیسی با اشاره به حدیث عنوان بصری، بیان کرد: باید چراغ هدایت همواره در جامعه روشن باشد و امروز زمینه در جهان اسلامی و حتی خارج از آن با توجه به ظرفیت هایی که ایجاد شده است گرایش به معنویت و دین اسلام و به ویژه فرهنگ اهل بیت بیش از همه زمان ها وجود دارد.

وی با اشاره به نام گذاری سال 79 به نام امیر مؤمنان، گفت: گاهی بحث عدالت در عالم علم است که بسیار می توان کتاب نوشت و شعر گفت و این امر در سال «امیر المؤمنین» با هدایت مقتدای بصیرت آفرین ما انجام شد؛ صحبت امروز ما از عدالت اجرایی است که چگونه مردم می توانند طعم شیرین آن را بچشند و تمام سخن ما این است، در فضای اجرایی، عدالت صورت بگیرد.

آیت الله رئیسی با قرائت آیاتی از قرآن و تأکید بر بعثت انبیا در جهت اجرای عدالت و قسط افزود: در این چهل سالی که از انقلاب گذشته است کارهای خوبی صورت گرفته که باید قدردان بود اما عقب ماندگی های جدی به ویژه در حوزه اقتصاد در این خصوص داریم؛ اگر به سخنان امام و رهبری توجه می شد این همه مشکلات نداشتیم.

وی در ادامه تأکید کرد: در بستر گام دوم که واقعیت های جامعه تبیین شده و چشم انداز آتی روشن شده است از اعاظم علما و به ویژه جامعه مدرسین می خواهم در حرکت دولت سهیم باشند و رهنمودهای خود را ارائه دهند و مردم عزیز ما هم آمادگی دارند نقش ایفا کنند؛ دولت عزم دارد کارهای مهمی نسبت به گذشته انجام گیرد و عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم؛ به همه علما گفتم که حوزه های علمیه اتاق فکر دولت باشند و به نرم افزار دولت کمک کنند تا برای مردم و پیشبرد اهداف انقلاب کار شود.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کشور در هنگام تحویل ریاست جمهوری، گفت: از ابتدا در پیش روی دولت کارهای ضروری و قطعی داشتیم و اولیت مهم پیش روی ما کرونا بود که به لطف خداوند عدد فوتی ها و ابتلائات کرونایی در سطح بسیار پایینی است؛ همین سال جاری بیش از 700 خانواده داغدار می شدند که باید برای کاهش آن شکرگزار خداوند باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تأمین کالاهای اساسی ابراز کرد: ذخایر ما در کالاهای اساسی اطمینان بخش نبود اما باید شکرگزار باشیم که امروز ذخائر ما اطمینان بخش است؛ مسأله بودجه و اعتبارات کشور نیز مشکلی بود و بیش از زمان های گذشته صادرات را دنبال می کنیم و صادرات نفتی و غیر نفتی برای دولت که بسیار قابل توجه است و دیگر نگران نیستیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به نقش فعال دولت در دو جبهه خنثی کردن و رفع تحریم ها گفت: رفع تحریم ها را عزتمندانه دنبال می کنیم اما از خنثی سازی غافل نیستیم و با جدیت به دنبال آن هستیم؛ صادرات غیرنفتی 40درصد افزایش داشته و نسبت به قبل ذخایر ارزی مان افزایش داشته و نگران نیستیم؛ پول حاصل از صادرات هم در نفت و در صادرات غیرنفتی را نیز دریافت می کنیم.

وی در شمارش نیازها و اولویت های جامعه با یاد کردن از تورم، تصریح کرد: نگرانی مردم و علما مسأله تورم است که جزء اولویت ها است و طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، تورمی که امروز تجربه می کنیم در هفتاد سال گذشته بی بدیل بوده است و ابتدای دولت با آن مواجه بودیم؛ باید بگویم سیر نزولی تورم آغاز شده است و سیر صعود آن تبدیل به سیر نزولی می شود و اگر همه کمک کنند امکان پذیر است.

آیت الله رئیسی گفت: من و همکارانم برای تغییر شرایط بسیار امیدوارم هستیم و احساس ما این است زمینه برای کاستن مشکلات و بهبود زندگی مردم فراهم شده و امیدواری مردم ما بیشتر می شود چرا که دشمن امیدوار است با امپراتوری رسانه ای خود مردم را ناامید کند و ما امیدواریم با اجرای وظایف خود مردم را امیدوار کنیم.

وی در پایان با درخواست از علما در خصوص انتقال رهنمودهای خود، خاطرنشان کرد: تلاش داریم با علما ارتباط داشته باشیم و این امر توسط آقای سیدرضا تقوی با ائمه جمعه و آقای حاج ابوالقاسم دولابی در دفتر ارتباطات ریاست جمهوری انجام خواهد گرفت؛ همچنین عزیزان دیگر هم می توانند در سایر نقاط کشور فعال شوند؛ از آیت الله بوشهری و اعزه جامعه مدرسین تشکر دارم.

ارسال نظرات