استاندار سیستان و بلوچستان در ستاد مدیریت بحران استان:

سایر دستگاه‌ها با مجموعه سپاه همکاری کنند

زاهدان/ حسین مدرس خیابانی گفت: مسئولیت شناسایی و توزیع لوازم خانگی، ایزوگام و خاکریزی منازل مسکونی کنارک و دیگر مناطق آسیب دیده در شهرهای جنوبی استان با محوریت سپاه پاسداران انجام شود.
کد خبر: ۹۴۰۷۵۲۴
|
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان؛ در نشست بررسی آخرین وضعیت شهرستان کنارک پس از سیلاب اخیر به ریاست استاندار و با حضور مدیران دستگاههای مربوطه در استانداری برگزار شد.

در این نشست مباحثی از جمله آخرین وضعیت شهرستان کنارک پس از سیلاب، طرح موقت جمع آوری آب های سطحی و ایجاد پایگاه بحران در جنوب استان رایزنی و پیگیری شد.

 استاندار سیستان و بلوچستان  پس از استماع گزارش مسئولین مربوطه در خصوص آخرین وضعیت شهرستان کنارک اظهار داشت: سیلاب شهرستان کنارک برگ زرینی از افتخار برای همه مجموعه هایی بود که در این بحران نقش آفرینی کردند.

مدرس خیابانی گفت: مقایسه آمار بارندگی اخیر نسبت به سیل سال ۹۸ در شهر کنارک نشان می دهد که میزان این بارندگی دو برابر سال ۹۸ بود اما سرعت تخلیه آب گرفتگی ها در زمان بسیار کوتاه در مقایسه با سال ۹۸ نشان دهنده این است که همه پای کار بودند و همه متعهدانه کار کرده‌اند.

وی ادامه داد: شرایطی که در زمان بارندگی‌های اخیر در جنوب استان پیش آمد نشان داد که علیرقم تجربیات موفق در این بحران، نقاط ضعفی هم وجود دارد و در ادوار گذشته هم وجود داشته و از کنار آن عبور کرده‌ایم.

استاندار بیان داشت: بعد از بحران باید چک لیستی از تجربیات موفق و همچنین نقاط ضعف تعریف شود.

وی گفت : یکی از نقاط ضعفی که در جریان سیلاب کنارک داشتیم،نبود ساز و کار و طرحی جامع برای توزیع اقلام امدادی و کمک رسانی به مردم بود.

این مقام تصریح کرد: علی‌رغم تجربه موفقی که در تخلیه آبگرفتگی معابر و منازل داشتیم اما شبکه توزیع اقلام دارای نقاط ضعفی بود که باید این نقاط ضعف آسیب شناسی شود و طرح جامعی برای چگونگی توزیع، چگونگی سرشماری خانوارهای آسیب دیده ،چگونگی بررسی اقلام مورد نیاز مردم ، چگونگی نظارت بر توزیع اقلام امدادی تدوین شود که در زمان بحران بر اساس این طرح جامع امدادرسانی در کوتاهترین زمان و با رضایتمندی مردم انجام شود.

وی تاکید کرد: طرح جامع توزیع کمک های امدادی و شبکه توزیع با استفاده از تجربیات بحران های گذشته و با کمک سایر دستگاه‌های عضو ستاد بحران، توسط مدیریت بحران استان تدوین شود.

مدرس خیابانی گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان برای توزیع لوازم خانگی در بین خانواده های آسیب دیده اعلام آمادگی کرده اند که باید پیگیری لازم برای چگونگی توزیع این اقلام در بین خانوارها انجام شود.

استاندار گفت: نباید مردم شهرستان کنارک را فراموش کنیم و کمک رسانی و امداد رسانی به این مردم آسیب دیده همچنان باید ادامه داشته باشد و در این راستا باید شماره حساب متمرکزی برای جمع‌آوری کمک‌های خیرین اطلاع رسانی شود و نهضتی برای جمع آوری کمک ها به مردم محروم و آسیب دیده راه اندازی شود.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد در راستای اجرای طرح موقت تخلیه آبهای سطحی در شهرستان کنارک،لایروبی کانالهای ضلع شرقی بلوار خاتم این شهرستان لایروبی انجام شود و با ارائه موافقتنامه از سوی شهرداری اعتبار مورد نیاز از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختصاص یابد و شهرداری ظرف بازه زمانی یک ماهه این لایروبی را انجام دهد.

همچنین مقرر شد سازمان بنادر و کشتیرانی ۱۵۰۰ متر لوله با قطر مورد نیاز به شهرداری تحویل دهند تا لوله گذاری در ضلع غربی بلوار خاتم برای انتقال و هدایت آبها به سمت دریا انجام شود و این پروژه نیز ظرف بازه زمانی یک ماه انجام شود.

بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن نیز نحوه پرداخت تسهیلات برای ساخت دو هزار و صد واحد مسکونی آسیب دیده از سیل را اینگونه عنوان کرد و اظهار داشت: ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۵ درصد و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی برای ۲ هزار و ۱۰۰ خانوار ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو تیم در شهرستان‌های کنارک و چابهار مشغول تشکیل پرونده هستند.

ارسال نظرات