خبرهای داغ:
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی:
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: خسارت‌های سیلاب در بارش‌های اخیر با کاهش 42 درصدی به نسبت بازندگی های مشابه مواجه بوده است.
کد خبر: ۹۴۰۸۳۳۹
|
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی؛ میرجلیلی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی، جزو معدود استان هایی است که دو دو موج بارشی سنگین اخیر، خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشته است.

وی آمادگی های لازم حوزه های متولی و تأمین زیرساخت های لازم را دلیل اصلی این اتفاق خواند و تصریح نمود: با توجه به اقداماتی که در مهر و آبان امسال صورت گرفت، با اعزام تیم هایی متشکل از نمایندگان مدیریت بحران استانداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت آب منطقه ای ، فرمانداری ها، بخشداری ها و شهرداری ها ، کلیه نقاط سیل خیز استان بررسی شد.

به گفته وی؛ در همین راستا تا 15 آذرماه اکثر نقاط سیل خیز، سیل بندها، دیوارهای حفاظتی،کانال های جمع آوری آب های سطحی، ابنیه فنی محورهای مواصلاتی، دهنه پل ها، آب نماها، خاکریزهای حفاظتی راه ها و ... به طور کامل کنترل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به این که تشکیل جلسات ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان ها به منظور تعیین تکلیف وظایف از دیگر اقداماتی بود که به شکل مستمر دنبال شد، گفت: طی سه ماه پاییز سال جاری، بازدیدهای منظمی نیز جهت به روزنمودن تجهیزات در اختیار دستگاه ها صورت گرفت.

میرجلیلی با اشاره به حجم بارندگی های استان در این دو موج گذشته، اظهار داشت: حجم بارش ها در همین دو موج که صرفاً در دی ماه اتفاق افتاد 55 میلی متر گزارش شده، از بارندگی های کل سال زراعی 99-1400 (مهر 99 تا مهر 1400) که 30 میلی متر بوده، بیشتر است .

وی متذکر شد: با تدابیر پیشگیرانه، جلسات مکرر ستاد بحران استان و شهرستان ها، آماده باش کامل دستگاه های امدادی و عملیاتی و از همه مهمتر اقدامات پیشگیرانه مردم با فرهنگ استان، خراسان جنوبی جزو معدود استان هایی بود که در این دو بارندگی سنگین، کمترین خسارت ها را داشتیم.

به گفته وی؛ در این دو بارندگی، هیچ موردی از تخریب واحد مسکونی در اثر سیلاب، نصب چادر، اسکان اضطراری و تلفات جانی گزارش نشد و خسارت مالی هم به نسبت موارد مشابه کمتر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تأکید کرد: با اقداماتی که صورت گرفت، خوشبختانه سیلاب در خارج شهرها و روستاها توسط سیل بندها مهار شد.

میرجلیلی با اشاره به گزارش هواشناسی گفت: حجم بارندگی ها در مناطقی از استان که صرفاً کویری بودند مثل نهبندان و سرایان، به اندازه 2-3 سال بود و از 120 میلی متر هم گذشت  اما خوشبختانه خسارت چندانی به همراه نداشت.

به گفته وی؛ بخش عمده ای از خسارت های ناشی از این بارندگی ها به شریان های حیاتی و شبکه های توزیع برق، آب، گاز و مخابرات، مستحدثات راه ها و در برخی حوزه ها هم به مزارع، باغات و واحدهای دامی وارد شد.

وی با تأکید بر این که هزار آبنما در سطح محورهای مواصلاتی استان داریم، ادامه داد: بخشی از خسارت های وارده به محورهای مواصلاتی مربوط به همین آبنماهاست که باید با احداث پل اصلاح شوند اما به جهت تعدد و حجم اعتباری که نیاز دارد، زمان بر می باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری از آماده باش 94 تیم امدادی برای مدیریت این بحران گفت و اظهار داشت: طی این بازه زمانی به 824 نفر خدمات ارائه شده که از این تعداد 28 نفر، از مرگ حتمی نجات پیدا کرده اند که نمونه ان، کارگران معدن بودند .

میرجلیلی با اشاره به این که طی این مدت 22 خودروی گرفتار در سیل هم رهاسازی شده، افزود: 83 نفر از افرادی که علیرغم همه هشدارها به جاده زده بودند نیز امداد رسانی شده  و در مکان های از پیش تعیین شده اسکان داده شدند.

وی، هشدارها را از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش اتفاقات عنوان کرد و تصریح نمود: طی این مدت 12 اخطاریه شامل 7 هشدار سطح نارنجی، 3 هشدار سطح زرد و 2 هشدار سطح قرمز صادر شده است.

به گفته وی؛ این هشدارها  از طرق مختلف از جمله  رسانه ها، شبکه های اجتماعی، فضاهای مجازی، پیامک، دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها و جهاد کشاورزی در حجم وسیع و حتی به صورت حضوری و طی دیدار با سران طوایف عشایری اطلاع رسانی شده است.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری با تأکید بر این که حجم خسارت های وارده بر قنوات هم به نسبت گذشته کاهشی بوده، گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه ای که طی 8 ماه گذشته در راستای ایمن سازی در بالادست قنوات صورت گرفت، خسارت های ناشی از این بارندگی به نسبت میزان مشابه در سنوات گذشته 80 درصد کمتر بوده است.

میرجلیلی متذکر شد: در شرایط مشابه در سنوات گذشته، تخریب 400- 500 رشته قنات در سطح استان گزارش می شد اما در این بارندگی حدود 15 رشته قنات سیل خورده و حجم خسارت های وارده به این قنوات 10 تا 30 درصد است.

وی درخصوص واحدهای دامداری و طیور و کوره آجر پزی آسیب دیده در این سیل هم گفت: دلیل اصلی و عمده بروز این خسارت، احداث این واحدهای بدون مجوز در حریم و بستر رودخانه می باشد که متأسفانه به تأکیدات فراوان فرمانداری و جهاد کشاورزی بی توجهی شده و چنین حوادثی را به همراه داشته است.

به گفته وی؛ احداث هر گونه واحد مسکونی، تجاری، دامداری و ... در بستر رودخانه، علاوه بر این که تجاوز به حریم رودخانه محسوب می شود، می تواند تهدیدی برای شهر یا روستای مجاور باشد، تبعات جبران ناپذیری را هم برای خود مالک به همراه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خاطرنشان کرد: مؤثرترین اقدامی که به طور ویژه در دستور کار این حوزه قرار دارد، آسیب شناسی بحران ها در سنوات گذشته می باشد .

میرجلیلی ادامه داد: مهمترین پیامد این آسیب شناسی ها، پیدا کردن نقاط ضعف، اقدام برای حذف آنها و ارتقاء شرایط موجود بود که در این بارندگی ها به خوبی نتیجه داد.

وی تأکید کرد: گواه این ادعا، مقایسه شرایط کریمو در سرایان با 99 میلی متر بارندگی با استان فارس است که در آنجا راه اندازی سایت اسکان را به همراه داشت و در کریمو خسارت قابل توجهی نداشتیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها