خبرهای داغ:

جشنواره رسانه‌ای پرواز ققنوس در اصفهان برگزار می‌شود

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره رسانه‌ای پرواز ققنوس گفت: این جشنواره با هدف به نمایش گذاشتن استعدادهای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۰۸۶۳۴
|
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، حسین رجب‌پور، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری رسانه‌ای «پرواز ققنوس» اظهار کرد: بسیج دانش‌آموزی بزرگترین تشکل دانش‌آموزی است که در ۴ هزار واحد آموزشی در استان اصفهان مشغول فعالیت است و جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد؛ نگاه ما این است که همه دانش‌آموزان جامعه هدف باشند، نه کسانی که صرفاً عضو بسیج دانش‌آموزی هستند.

وی با اشاره به فراگیر بودن بعضی از کارهای بسیج دانش‌آموزی بیان کرد: به عنوان نمونه برنامه فرهنگی راهیان نور کاری عمومی است که توانستیم امسال در آبان‌ماه از بیست و چهارم تا سی‌ام مرحله اول این اردوها را برگزار کنیم که عمده آن هم به صورت غیرحضوری بود؛ در برنامه غیرحضوری و آنلاین ۴۰ هزار نفر و به صورت آفلاین، بالغ بر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر دانش‌آموز در این برنامه شرکت کردند؛ مرحله دوم این برنامه هم در بهمن ماه از روز جمعه شروع می‌شود که در آن نیز ۴۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در سطح استان به صورت آنلاین شرکت خواهند کرد.

رجب‌پور افزود: برنامه‌ای هم برای خود اعضای بسیج دانش‌آموزی در قالب طرح‌های ولایت هر ساله در تابستان داشتیم که هدف آن آموزش دانش‌آموزان متوسطه‌ای بود که قرار است فرمانده پایگاه بسیج مدرسه خودشان باشند که البته به خاطر کرونا در این ۲ سال به تعویق افتاد.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اصفهان اضافه کرد: اما با مشورت با دانش‌آموزان در هیأت‌های اندیشه‌ورز متشکل از خود دانش‌آموزان توانستیم جمعیت بسیج دانش‌آموزی را به ۳ برابر افزایش دهیم و یک لشکر سایبری به نام لشکر سایبری ققنوس راه‌اندازی کنیم که اولین رخداد تشکیلاتی سایبری در کشور بود.

وی بیان کرد: الآن با توجه به سازماندهی این دانش‌آموزان ۲ تیپ سایبری دختر و یک تیپ سایبری پسر داریم که در موضوعات مختلف فرهنگی و تربیتی در حال فعالیت هستند؛ در این لشکر سایبری ما متوجه استعدادهای ویژه‌ای شدیم که کسی از آن‌ها خبر نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم بستری را برای دیده شدن دانش‌آموزان فراهم کنیم، ما باید ببینیم نیاز دانش‌آموز و مخاطب ما چیست.

رجب‌پور تصریح کرد: امروزه یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان دیده شدن است، اگر این بستر را ما برای به نمایش گذاشتن استعدادهای دانش‌آموزان فراهم کنیم، قطعاً می‌تواند برای فضای فرهنگی کشور مفید باشد، بنابراین این جشنواره با همین هدف برگزار می‌شود تا بتوانیم گامی در جهت رشد و بالنده کردن استعدادهای دانش‌آموزان برداریم، این جشنواره از امروز شروع می‌شود، در دهه فجر فراخوان آن داده می‌شود و بعد به مرحله داوری می‌رود تا در تیرماه جشنواره اصلی برگزار و برترین آثار به نمایش گذاشته شود.

زیست مجازی فرزندان ما باید در خدمت زیست حقیقی آن‌ها باشد

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان هم در این نشست بیان کرد: آنچه برای ما در مجموعه مدیریت شهری اهمیت دارد این است که در سال‌های اخیر، بخشی از شهروندان یعنی کودکان و نوجوانان را نمی‌دیدیم و این مهم است که این قشر سنی شهر را چگونه می بینند، این افراد باید در مدیریت شهری و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت داشته باشند و مهارت‌های زندگی در شهر را فرا بگیرند که این برای آینده شهر خوب است، اگر مهارت رسانه‌ای در فرزندان شهر شکل بگیرد و بتوانند از این مهارت برای بیان زیبایی‌ها و نازیبایی‌ها استفاده کنند، می‌توانند با انعکاس آنها شهر خود را بسازند.

وی ادامه داد: نکته بعدی اهمیت رسانه است، افراد امروز در ۲ فضا زندگی می‌کنند، فضای حقیقی و فضای مجازی و زیست مجازی بخش مهمی از زیست حقیقی آنها محسوب می‌شود؛ هرچه قدر ما تلاش کنیم زیست مجازی فرزندان‌مان سالم‌تر و کاربردی‌تر و در خدمت زیست حقیقی باشد، برای ما و شهر ما سودمند است.

شاهمرادی افزود: مفهوم زندگی و بهتر زندگی کردن یکی از چالش‌های اساسی زندگی ماست و این برای فرزندان ما قطعاً چالش بزرگتری محسوب می‌شود و اگر شهر ما شهر زندگی باشد چالش‌های پیش روی زندگی ما و فرزندان ما کمتر خواهد شد؛ ما امیدواریم با برپایی این جشنواره فرزندان اصفهان، استفاده از فضای مجازی را یاد بگیرند و زیست مجازی در خدمت زیست حقیقی باشد و بتوانند شهر خود را بسازند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در پایان با اشاره به اهمیت رسانه‌ها تصریح کرد: ما از رسانه می‌خواهیم در برگزاری جشنواره و اطلاع‌رسانی آن کمک کنند تا فراخوان این جشنواره به دست مخاطب حقیقی آن برسد و امیدواریم با تلاش رسانه‌ها کاستی‌های این جشنواره‌ها کم شود و ما بتوانیم هر ساله این جشنواره را داشته باشیم.

در ایام کرونا کودکان و نوجوانان وارد فضای جدیدی شدند که برای آن آماده نبودند

مهدی اسماعیلی، معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این نشست بیان کرد: بعد از بروز کرونا در اسفند ۹۸ شرایط جامعه تغییر کرد و آموزش و پرورش هم وارد فضایی شد که اصلاً فکر آن را نمی‌کرد، اما از این منظر که توانستیم برنامه‌های آموزش و پرورش را از طریق فضای مجازی پوشش دهیم، خوب بود؛ اما کودکان و نوجوانان وارد فضای جدیدی شدند که برای آن آماده نبودند.

وی افزود: ما باید به دانش‌آموزان آموزش دهیم که از فضای مجازی و رسانه استفاده کنند و همچنین باید این کار را نیز بکنیم که هر دانش‌آموز با هر سلیقه‌ای که دارد در برنامه‌های آموزشی وارد شود و رشد کند.

اسماعیلی ادامه داد: کار دانش‌آموزی کاملاً متفاوت از سایر کارهای فرهنگی است و راه این است که خود دانش‌آموز مستقیماً درگیر شود و این تأثیری که از این فضا می‌پذیرد و بعداً تأثیرگذاری که خواهد داشت، اصلاً با کار روش‌های دیگر قابل مقایسه نیست.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: بنابراین دانش‌آموز خود مستقیماً وارد این مقولات می‌شود و در گام دوم دیگران را نیز درگیر می‌کند، شناختی که برای دانش‌آموزان در زمینه فضای مجازی در این جشنواره‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند عبور ما از دوران گذار را تسهیل کند و دانش‌آموزان می‌توانند با تولید محتوا در این فضا و قرار دادن در معرض دید دیگران، شناخت بیشتری نسبت به این فضا به دست بیاورند.

ارسال نظرات