نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین ابزار برای نظارت بر کار افراد است تا هیچ شروری در هیچ مسندی قرار نگیرد.
کد خبر: ۹۴۰۸۶۹۷
|
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در جلسه ویژه دبیران ستادهای امر به ‌معروف و نهی از منکر ادارات البرز که در دفتر وی برگزار شد، گفت: تلقی عمومی از امر به ‌معروف و نهی از منکر غالباً محدود به حوزه احکام و شریعت است.

امر به معروف و نهی از منکر، مهم‌ترین ابزار برای نظارت بر کار افراد است

وی افزود: عموم مردم فکر می‌کنند که امر به ‌معروف و نهی از منکر در عبادات و برخی مسائل اجتماعی است و زمانی که بسیار گسترده شود، به بحث عفاف و حجاب می‌رسد و در سایر مواقع توسعه نمی یابد درحالی‌که طبق آنچه از آیات و روایات به دست می آید و از دستوراتی که از معصومین (ع) رسیده، دایره امر به ‌معروف و نهی از منکر بسیار وسیع است.

امام جمعه کرج با تأکید بر اینکه همه خوبی‌ها و خیرها در معروفات و همه بدی‌ها و شرور در منکرات داخل می‌شود، اظهار کرد: از یک کار کوچک مثل اصلاح ذات البین و آشتی دادن دو نفر تا مسائل بازار و جهاد، در دایره امر به ‌معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد لذا این‌طور نیست که فکر کنید یک مسئله کوچک است.

وی با اشاره به تفاوت شیوه امر به ‌معروف و نهی از منکر در سیره اهل‌بیت (ع) و رساله علمیه، افزود: امام حسین (ع) می‌فرماید: «من اراده امر به ‌معروف و نهی از منکر کردم و در مسیر امر به ‌معروف و نهی از منکر باید جان داد» اما در رساله اشاره ‌شده است که اگر احتمال خطر می‌دهید نباید امر به ‌معروف کنید و چند شرط برای این کار تعیین می شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه در مباحث فقهی امر به ‌معروف و نهی از منکر جزو کتاب جهاد است، گفت: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود می‌فرماید: «همه نیکی‌ها و جهاد نسبت به امر به ‌معروف و نهی از منکر مثل آب دهان است به دریا.» و جهاد را هم بر خلاف کتب فقهی ما آن‌ طرف می‌برد لذا باید یک بازنگری جدی در مسئله محتوای امر به‌ معروف و نهی از منکر از نظر پژوهشی صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه امر به ‌معروف و نهی از منکر یعنی نسبت به حضور منکرات و عدم حضور واجبات در جامعه حساسیتی باید به وجود بیاید، عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در وصیت‌نامه‌اش به فرزندش توصیه می‌کند: «مبادا امر به ‌معروف و نهی از منکر را ترک کنید چون شرور بر شما چیره می‌شوند»

وی افزود: لذا نمی‌توانیم به این سادگی آن را ترک کنیم چراکه توسعه امر به ‌معروف و نهی از منکر در جامعه کارکردهایی دارد که یکی از آن‌ها هدایت و تأمین مصالح عامه است. مولای ما امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «خداوند امر به ‌معروف را برای اصلاح کار همگان و نهی از منکر را برای بازداشتن بی‌خردان وضع کرده است».

امام جمعه کرج بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین ابزار برای نظارت بر کار افراد است تا هیچ شروری در هیچ مسندی قرار نگیرد. چون قسمتی از کار امر به‌ معروف نظارتی است لذا همه در این زمینه وظیفه‌دارند. در امر به ‌معروف و نهی از منکر افراد آن‌قدر وظیفه‌دارند که می‌توانند از حاکم هم سؤال و مطالبه کنند.

آیت الله حسینی همدانی گفت: این مطالبه و سؤال کردن از حاکم یا اگر لازم شد امر و نهی کردن او وجه ممیزه نظام اسلامی با سایر نظامات عالم است چراکه در هیچ نظامی این را نداریم که شما مقابل حاکم به او بگویی این‌طور و آن‌طور؛ که ما در تاریخ‌ داریم که جلوی امیرالمؤمنین (ع) می‌ایستادند و این‌طور می‌گفتند و حرف می‌زدند؛ که راجع به خلفا هم داریم که جلوی آن‌ها می‌ایستادند و می‌گفتند پیغمبر گفته یا کذا.

رئیس شورای فرهنگی عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه هدف از امر به‌ معروف و نهی از منکر میراندن منکر و احیای معروف در سطح جامعه است، اذعان کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که ما بتوانیم همه مردم را پای ‌کار بیاوریم چراکه تا همه مردم حضور فعال نداشته باشند، به هدف نمی‌رسیم.

وی با تأکید بر اینکه حضور مردم در بحث امر به‌ معروف و نهی از منکر لازم است، تصریح کرد: به‌صورت دستگاهی باید قوانین را رعایت کرد اما غیر دستگاهی در بدنه مردم بخواهد کاری انجام شود همه مردمی که می‌خواهند این کار را انجام دهند باید حضور داشته باشند لذا دستگاه انتظامی و قوه قضائیه نباید حضوری داشته باشند مگر در یک الی دو درصدی که معاند هستند و باید برخورد جدی شود.

امام جمعه کرج با بیان اینکه یکی از شروط امر به‌ معروف تأثیرگذاری است، به تبیین این موضوع پرداخت و گفت: یک شخصی می‌گوید می‌خواهم به فلان آقا تذکر دهم ولی می‌دانم که تأثیری ندارد. درصورتی‌که ادله را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم اصلاً چنین چیزی نیست. حضرت امام (ره) در بحث شرط تأثیر می‌فرمایند اگر ظن نزدیک به ‌یقین باشد که شما اگر حرف بزنید تأثیر نمی‌گذارد، تکلیف امر به‌ معروف از شما ساقط نیست.

وی افزود: سپس ما از همین شرط تأثیر، تکلیف را از خودمان برمی‌داریم درصورتی‌که وقتی به ادله نگاه می‌کنیم شرط تأثیر را این‌طور معنا می‌کنند که اولاً امر به ‌معروف از شما ساقط نمی‌شود، ثانیاً در مقام امر به‌ معروف به گونه ای عمل کن که تأثیرگذار باشد، نه این‌که شرط تأثیر را از آن‌طرف ببینید؛ یعنی اگر می‌بینی این‌گونه گفتن تأثیر ندارد، طوری انجام بده که تأثیر داشته باشد لذا باید راهکارهایش را پیدا کنیم.

آیت الله حسینی همدانی با بیان اینکه ابهاماتی در مسئله امر به‌ معروف و نهی از منکر وجود دارد، به علت این موضوع پرداخت و مطرح کرد: در بحث‌های نظری و فکری این ابهامات موجب می‌شود که عده ای همین‌ها را بهانه کنند و اصلاً امر به ‌معروف را انجام ندهند یا بعضی ‌ها هم این ابهامات را مانع از انجام امر به ‌معروف و نهی از منکر بدانند درصورتی‌که در قسمت زیادی از مسائل اسلامی این ابهامات وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز ادامه داد: قسمت زیادی از آن ‌هم ریشه دارد از همان زمان صدر اسلام که خلفا و حکام سعی داشتند نگذارند یکسری از این امور توسعه پیدا کند چون مثلاً یکی از آن‌ها مبارزه با ظلم است و او خودش ظالم بود و نمی‌گذاشتند خصوصاً در مسائل اجتماعی آن‌ها توسعه پیدا کنند و مردم آگاه شوند.

وی با تأکید بر اینکه در بخش محتوایی، بخشی از کار دبیران تبیین این موضوع در اداره متبوعشان است، اظهار کرد: جامعه ما مبتلا به هجمه‌هاست؛ ‌اکنون یکی از معروفات توسعه جمعیت است که دشمنان در بحث فرزند آوری اولاً کاری می‌کنند که خانواده تشکیل نشود، ازدواج شکل نگیرد، ازدواج سفید باشد و بعد که خانواده تشکیل شد آن‌قدر بمباران می‌کنند که بچه‌دار نشوند.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها