خبرهای داغ:
مدیر کل امور بانوان و خانواده استان قم در گفتگو با بسیج:
مدیرکل زنان و امور بانوان استانداری قم اظهار کرد: بانوان با حفظ وظایف اختصاصی خود همچون همسرداری و تربیت فرزند، در صحنه‌های مختلف فرهنگی سیاسی و اجتماعی انقلاب نقش بسزایی داشته اند که این به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی است.
کد خبر: ۹۴۰۹۷۲۸
|
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

صدیقه صدیق مدیر کل زنان و امور بانوان استانداری قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  خبرگزاری بسیج در قم بیان کرد: نگاه دین مقدس اسلام به جایگاه زن نگاهی کاملا متعالی‌ست و انقلاب اسلامی و حکومت دینی متوجه ارزش‌ها و حقوق زنان در جامعه است؛ اما تبلیغاتی ضد زن، علیه اسلام و آموزه‌های دینی وجود دارد که بیانگر عدم توجه به آزادی‌های زن و حقوق آن‌ها در جامعه‌اند.

وی با اشاره به اینکه نفوذ فمنیستی غرب دلیل ایجاد نگاه تساوی گرایانه بین زن و مرد است، تصریح کرد: در ارزش‌های دینی هیچ گاه بحث تساوی در تکالیف مرد و زن مطرح نیست؛ بلکه تکالیف اختصاصی زن و مرد به طور جداگانه وجود دارد و به دنبال جایگزینی زن و مرد نیست. دین اسلام به زن و مرد اصلا نگاه جنسیتی ندارد و ما در سیره پیامبر و اهل بیت (ع) متوجه جایگاه ویژه و الگوی معنوی زنان هستیم.

صدیق انقلاب اسلامی و مکتب امام راحل را عامل حضور فعال اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زن در جامعه و انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: زن مسلمان به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی توانست علاوه بر حفظ سنگر خانه و خانواده، در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی از روز‌های اول پیروزی انقلاب حضور داشته باشد و نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه وجود نگاه مرد محوری بین مردم حاکم هست و ما هنوز به طور کامل نتوانسته ایم گفتمان انقلاب اسلامی را در خصوص زن در جامعه پیاده کنیم تاکید کرد: خیلی از بانوان ما آگاهی نسبت به الگو‌های دینی ندارند؛ مسئولین و نهاد‌های مربوطه باید الگو‌های دینی و اهمیت این جایگاه را تبیین کنند؛ چرا که به فرموده مقام معظم رهبری جهاد تبیین نقش کلیدی و قابل توجهی دارد.

مدیر کل زنان و امور بانوان استانداری قم ادامه داد: حضرت زهرا (س) در نحوه تعامل با همسر و فرزندان، در دفاع از امیرالمومنین علی (ع) و ولایت و مبارزات سیاسی، در میدان‌های جنگ، در وظایف خانه‌داری و وظایف مادری الگویی کامل هستند که باید با توجه به آن، این جایگاه تبیین شود.

وی درباره تاثیر فضای مجازی بر امور بانوان گفت: حضور زنان در شبکه‌های اجتماعی باعث تاثیرگذاری بر رفتار و تفکر همگان شده که زنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما فضای مجازی خیلی از بانوان را کمک کرده تا ارتقاء تحصیلی و شغلی خصوصا کار در منزل داشته باشند. اشتراک گذاری تصاویر خصوصی توسط برخی کاربران زن در فضای مجازی، استفاده بیش از اندازه مادران از این فضا، تاثیرات مخربی بر ارزش‌های مهم زنان و تربیت فرزندان داشته است.

صدیق با بیان اینکه وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شهر قم از فرصت‌های بزرگ در فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: حرم بانوی کرامت باعث شده که همواره محور فعالیت‌های فرهنگی استان را در این حرم قرار دهیم و دستگاه‌های مختلف فرهنگی باید از این امتیاز برجسته نهایت استفاده را ببرند.

وی همچنین سیره زندگانی حضرت معصومه (س) را به عنوان یک زن عالمه، مجاهد، مبارز و فعال اجتماعی از جمله الگو‌های تمام عیار برای دختران و زنان جوان دانست.

مدیر کل زنان و امور بانوان استانداری در خصوص حضور فعال زنان در زمینه‌های مختلف استان قم اعلام کرد: اداره حدود ۲۰۰ مسجد در کل استان، ۱۱۳ ناشر کتاب، مدیریت ۲۵ موسسه، مدیریت ۴۰ کانون مد لباس، مدیریت ۲۳ تعاونی، وجود ۶۷ صندوق همیار اشتغال بانوان و... از جمله فعالیت‌های گوناگون اجتماعی بانوان قمی است.

"صدیق" در حوزه توانمند سازی بانوان خصوصا در بحث مشاغل خرد و خانگی وعزم جدی دولت برای حمایت از این مقوله مهم افزود: وجود تسهیلات و اعتبارات قابل توجه، مهارت افزایی بانوان خانه، تبدیل ایده به بازار کار، ایجاد درامد ثابت با برپایی نمایشگا‌های داءمی، عقد قرار داد با نهاد‌های مردمی مانند جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای را از جمله کار‌های صورت گرفته در این حوزه دانست و اظهار کرد: مشاغل خانگی یک الگوی سازگار و متناسب با وظایف خانواد و نقش محوری زن و مادر هست و میتواند یک راهکار بسیار مثبت برای تامین معشیت باشد که منافاتی با کانون گرم خانواده ندارد.

وی در پایان این گفتگو پیرامون بحث افزایش جمعیت به بیان نکاتی پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم برای بحث جوانی جمعیت فعالیت کنیم، بیش از مشکلات اقتصادی، خلأ‌های فرهنگی وجود دارد که باید با گفتمان سازی و ترویج اهمیت فرزندآوری آن‌ها را برطرف کنیم که در اینجا نقش آموزش پرورش و صداوسیما بسیار مورد تاکید است.

گزارش از: محبوبه حقیقت


انتهای پیام/

ارسال نظرات