تعطیلی واحدهای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد که آمار بالای بیکاران آن باعث بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی شده است، بیش از هر زمان دیگری چشم انتظار تدابیر دولت سیزدهم است.
کد خبر: ۹۴۱۰۶۳۳
|
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با اولین لحظات سال 1400 همانند سال های گذشته یک عنوان و شعار را برای سال جدید مشخص کردند و در ادامه توجه ایشان به مسائل اقتصادی و تولید ؛ سال 1400 به عنوان " تولید ، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها " نام گذاری شد.

این نامگذاری در حالی صورت می گیرد که در وضعیت اقتصادی فعلی و فشارهای تحریمی که بر کشور وارد می شود رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تاکیدی که ایشان بر حوزه اقتصاد، رفاه، معیشت و اشتغال جوانان دارند نقطه امید ملت است تا مسئولان کشور و در رأس آن ها دولتمردان اولویت برنامه های خود بر مبنای شعار سال انتخاب کنند و در این راستا گام بردارند.

انتخاب شعار سال با محوریت مسائل اقتصادی از سوی رهبر انقلاب این بود که از نظر اقتصادی کشور به رونق و شرایط مطلوب اقتصادی نرسیده است و از جهت رونق تولید و اشتغال که بخش‌های مهمی از کلیت اقتصاد به شمار می‌روند احساس ثبات نسبی وجود نداشته است و نیاز به تاکید براولویت مسائل اقتصادی و تولید در سال جدید نیز وجود داشت لذا نام گذاری سال سال 1400 به نام " تولید ، پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها " نشان دهنده این است نشان می‌دهد منویات و نتایجی که رهبر انقلاب در حوزه اقتصادی و رونق تولید از سال‌های گذشته مورد نظر داشته اند به خوبی محقق نشده لذا رهبر معظم انقلاب بار دیگر بر موضوع تولید تاکید کردند تا مسئولین تلاش بیشتری برای جهش و رونق تولید در سال جدید از خود نشان دهند.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت های اقتصادی ویژه ای به خصوص در حوزه های نفت و گاز، کشاورزی، معادن، گیاهان دارویی و منابع آبی است که توجه ویژه به هر یک از آن ها می تواند تحول شگرفی در وضعیت اقتصادی استان ایجاد کند؛ به عنوان مثال بخش کشاورزی در استان می تواند در تولید اشتغال و امنیت غذایی کشور نقش مهمی داشته باشد و سالانه علاوه بر تامین نیاز های استان و کشور، ظرفیت ارزآوری به داخل را نیز داشته باشد .

راه اندازی و توسعه شهرک های صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد چند سالی است که آغاز شده است و برخی از آن ها فعال و تعدادی نیز به دلایل مختلف تعطیل شده اند؛ نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی مهرماه سال 99 در دیدار با معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه ۷۶ واحد صنعتی در شهرک‌های یاسوج تعطیل است، گفت: از این تعداد ۲۷ واحد قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارند.

"مهدی روشنفکر" در نشست با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: ۲۳۲ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی یاسوج، امیرآباد، مارگون و دلی بجک بهره برداری شده که از این تعداد ۷۶ واحد تعطیل است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شماره سه یاسوج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکلات و کمبودهای شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد هر چه سریعتر برطرف و زیرساخت ‌های مورد نیاز در آنها نیز فراهم شود.

کیامرث حاجی ‌زاده گفت: تمامی این موارد در بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و اعتبارات امسال کهگیلویه و بویراحمد لحاظ شده است.

به نظر می رسد این دیدارها و بازدیدها نتوانسته است دردی از مشکلات شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص شهر یاسوج دوا کند؛ موضوعی که نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج نیز به آن اشاره کرد و آن را ناشی از سوءمدیریت و سوءتدبیر دانست.

آیت الله سید نصیر حسینی اواخر دی ماه سال جاری در دیدار با مدیرعامل بنیاد برکت در یاسوج، اظهار داشت: وضعیت اشتغال با وجود تعدد این همه واحد تولیدی در شهرک ها مناسب نیست و آمار بیکاری بالاست.

وی افزود: تسهیلات بدون هیچ ارزیابی به افراد نا اهل سپرده شده و بدون تدبیر واحد های تولیدی ایجاد شدند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: واحدهای تولیدی که ۱۰ تا ۲۰ سال در حال کار باشند در استان، تعداد آنها به دو یا سه واحد تولیدی نمی‌رسد که دلیل آن سو مدیریت و سوء تدبیر است.

تعطیلی واحدهای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد که آمار بالای بیکاران آن باعث بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی شده است، بیش از هر زمان دیگری چشم انتظار تدابیر دولت سیزدهم و استاندار است تا با توجه جدی و ویژه به این بخش مهم، هم معضل بیکاری را تا حدودی سر و سامان دهند و و هم از تبعات اجتماعی آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات