رئيس پارلمان روسيه، آمريکا را به مشارکت مستقيم در جنگ اوکراين متهم کرد.
کد خبر: ۹۴۳۰۶۸۸
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

به گزارش­  خبرگزاری بسیج، ویاچسلاو ولودین، رئیس پارلمان روسیه (دوما)، واشنگتن را به هماهنگی عملیات نظامی در اوکراین متهم کرد که به گفته او، تا سطح دخالت مستقیم آمریکا در عملیات نظامی علیه روسیه ارتقا می‌یابد.

 

رئيس دوماي روسيه واشنگتن را به مشارکت مستقيم در جنگ اوکراين متهم کرد

ویاچسلاو ولودین، رئیس پارلمان روسیه (دوما)، واشنگتن را به هماهنگی عملیات نظامی در اوکراین متهم کرد که به گفته او، تا سطح دخالت مستقیم آمریکا در عملیات نظامی علیه روسیه ارتقا می‌یابد.
به گزارش «رویترز»، ولودین شنبه ۷ مه، در کانال تلگرامی خود گفت: «واشنگتن به شکلی بنیادین در حال هماهنگی و توسعه عملیات نظامی است و بنابراین مستقیماً در عملیات نظامی علیه کشور ما مشارکت دارد.»
این اظهارات مقام روسی پس از آن مطرح می‌شود که آمریکا و اعضای اروپایی «ناتو»، تسلیحات سنگین را در اختیار اوکراین برای کمک به مقاومت در برابر تهاجم ارتش روسیه گذاشتند که مناطق شرقی و جنوبی را اشغال کرده، اما موفق به تصرف کی یف نشده است.

 

سازمان جهانی بهداشت از روسیه خواست بیمارستان‌های اوکراین را بمباران نکند
تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، از روسیه خواست به تهاجم خود به اوکراین پایان دهد و به خصوص از بمباران مراکز بهداشتی و درمانی پرهیز کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کي یف، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت که از کیف دیدار می‌کرد، همچنین گفت: «پیام من به ملت اوکراین این است: سازمان جهانی بهداشت در کنار شماست».
همچنین مایک رایان، مدیر عملیات اضطراری سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری گفت این سازمان ۲۰۰ حمله به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی در اوکراین را ثبت کرده است.
وی اضافه نمود سازمان جهانی بهداشت مدارک جمع آوری شده را در اختیار گروه‌های تحقیق قرار خواهد داد. مسئولیت این گروه‌ها این است که تعیین کنند آیا در اوکراین جنایت جنگی روی داده است یا خیر.

 

انهدام یک فروند جنگنده اوکراینی 
به گزارش خبرگزاری ”رویترز“ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد موشک‌های با دقت بالا یک فروند جنگنده اوکراینی را در حریم هوایی مناطق آرتسیز‏, اودسا و وزنسنسک منهدم کردند.

اعتراض به محدودیت فروش روغن به خانوار‌های فرانسوی
گروه "لولیبر پانسور" با انتشار عکسی در حساب کاربری خود در توئیتر به کمبود روغن در فرانسه اشاره کرد و در اعتراض به محدودیت فروش ۳ بطری روغن به هر فرانسوی نوشت: مرسی مکرون. (شما) در رأس کشوری (قرار دارید) که قادر به تولید روغن نیست، اما برای (کمک نظامی) به اوکراین قادر است سه میلیارد (یورو) فراهم کند.

انهدام ۲۶ مرکز نظامی اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد جنگنده‌های روسیه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ مرکز نظامی و ۴۲ مقر استقرار نیرو‌ها و تجهیزات اوکراین را منهدم کردند.

 

سرنگونی دو جنگنده و سه بالگرد اوکراین در دریای سیاه 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو فروند جنگنده و سه بالگرد که مخصوص هلی برن نیرو‌های ارتش اوکراین بود، نزدیک یکی از جزایر تحت کنترل روسیه در دریای سیاه سرنگون شد.

همچنين وزارت دفاع روسیه از سرنگونی دو پهپاد بیرقدار ارتش اوکراین در جزیره ای در دریای سیاه خبر داد.

 

خروج همه زنان، کودکان و افراد سالخورده از آزوفستال 
معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد تمامی زنان‏, کودکان و افراد سالخورده از کارخانه فولاد در ماریوپل خارج شده اند.
به گزارش ”آسوشیتدپرس“ ”ایرینا وروشچوک“ معاون نخست وزیر اوکراین شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی زنان‏, کودکان و افراد سالخورده از کارخانه فولاد آزوفستال خارج شدند. این بخش از عملیات انسانی در شهر بندری ماریوپل تکمیل شد.
وی توضیحات بیشتری درباره خارج شدن زنان، کودکان و افراد سالخورده از کارخانه فولاد اعلام نکرد. خبرگزاری روسی زبان تاس اعلام کرد روز شنبه ۵۰ نفر از شهروندان اوکراینی از کارخانه آزوفستال خارج شده اند. همچنین همین تعداد روز جمعه از این کارخانه خارج شده بودند. شهروندانی که در این کارخانه نگهداری می‌شدند به همراه مبارزان اوکراینی قصد داشتند از سقوط کامل شهر ماریوپل جلوگیری کنند.

 

جنگ در اوکراین و هشدار طوفان برای سبد نان جهان
روزنامه فرانسوی زبان لوموند در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین و پیامد‌های آن از جمله افزایش شدید قیمت گندم در بسیاری از کشور‌های جهان، نوشت: محاصره دریای سیاه امنیت غذایی بسیاری از کشور‌هایی را که گندم، ذرت، کلزا، آفتابگردان و جو را از کی یف خریداری می‌کنند، تهدید می‌کند.
در ادامه این مطلب آمده است: قیمت گندم دو برابر شده است. باید این موضوع را درک کرد؛ چرا که افزایش شدید بهای گندم برای فقیرترین مردم جهان موضوعی غم انگیز خواهد بود.

 

برگزاری نمایشگاه «ظلم ناتو» در مسکو
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، مسکو، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به عنوان دشمن دیرینه خود از زمان جنگ سرد، تهدیدی اساسی می‌داند و عملیات خود در اوکراین را با جاه طلبی‌های کی یف برای پیوستن به ناتو و حمایت سیاسی و نظامی غرب از این همسایه روسیه توجیه می‌کند. درست پیش از رژه بزرگ سالانه نهم ماه مه به مناسبت پیروزی روسیه بر آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ میلادی، نمایشگاه «ظلم ناتو» برگزار شده است. بازدید از این نمایشگاه رایگان است. پیام اصلی این نمایشگاه، آن است که ناتو متجاوز است. بر روی دیوار‌های این نمایشگاه، تصاویری از تظاهرات ضد اتحادیه اروپا و همچنین تصاویری از کودکان مجروح یا خندان در میان آوار‌های مناطق درگیری دیده می‌شود. یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه می‌گوید: نمایشگاه در کمتر از چند هفته آماده شده است و تاکنون پذیرای ۱۴ هزار بازدید کننده بوده است. در این نمایشگاه، یک پرتاب کننده موشک ضد تانک تولید شده در انگلیس به نمایش درآمده است که در حال حاضر توسط نیرو‌های ارتش اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تاکید بایدن و ترودو بر تداوم مجازات و تحریم‌های روسیه به سبب جنگ اوکراین
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و تاکید دو طرف بر ضرورت پایبندی دو کشور به ادامه مجازات روسیه به خاطر اقدامات وحشیانه اش در اوکراین تاکید کردند.
در همین ارتباط نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این سوال را مطرح کرد که اگر روسیه در فهرست کشور‌های حامی تروریسم قرار نگیرد باید این فهرست را پاره کرد.
از مهمترین تحولات سیاسی جنگ اوکراین همچنین باید به دور جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین اشاره کرد که طبق بیانیه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ارزش این کمک‌ها حدود یکصد و پنجاه میلیون دلار بوده است که از سهم کمک‌های پنتاگون برای اوکراین اختصاص یافته است.

 

درخواست از کارکنان سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای سکوت درباره نقششان در اوکراین
به گزارش روزنامه گاردین، افسران سابق اطلاعاتی ایالات متحده امریکا به جانشینان خود که در حال حاضر در قدرت هستند توصیه می‌کنند که دهان خود را ببندند و از لاف زدن در مورد نقش خود در موفقیت‌های نظامی اوکراین دست بردارند.
دو خبر در طی همین چند روز در این هفته، در مطبوعات آمریکا منتشر شد که به نقل از مقامات ناشناس گفتند سرویس اطلاعاتی آمریکا در هدف قرار دادن ژنرال‌های روسی در میدان نبرد و غرق شدن رزمناو مسکوا در دریای سیاه نقش داشته است.
به عنوان یک قاعده کلی، جاسوسی به صورت مخفیانه انجام می‌شود، اما سازمان‌های اطلاعاتی غربی در چند ماه گذشته با افشای اطلاعات درباره تدارکات روسیه برای تهاجم و سپس با گزارش‌های روزانه در میدان جنگ و از پشت خطوط روسیه، این قانون را تغییر داده‌اند.

ارسال نظرات