خبرهای داغ:
کاهش جمعیت یکی از چالش های اصلی کشور است این امر در دهۀ اخیر بیش از پیش خودنمایی می کند در حال حاضر قریب به 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و تقریباً تا سه دهۀ آینده این میزان به30 درصد خواهد رسید یعنی 30 درصد جمعیت کشور در بازۀ سالمندی بالای 60 سال قرار خواهند گرفت و مفهوم آن بحران جمعیت در آینده نزدیک است.
کد خبر: ۹۴۳۲۷۵۳
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج- مینا بیابانی مسئول بسیج جامعه زنان کشوردر گفت گو با خبرگزاری بسیج در خصوص بحران جمعیت گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت چیزی نزدیک به 6/0 درصد می باشد و این کمترین میزان رشد جمعیت در تاریخ کشور است که ثبت شده است و اعلام خطری است به ویژه برای مسئولین کشور که نسبت به اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اقدام عاجل و جدی نمایند. چرا که فرصت جبران پیری جمعیت در کشور ما بسیار کم است.

کاهش رشد جمعیت یک موضوع جهانی است و عوامل متعددی باعث به وجود آمدن این امر است از جمله مهم ترین عوامل سیاست های غلط جمعیتی، بالا رفتن سن ازدواج، مضیقه های معشیتی و اقتصادی، افزایش مشکلات ناباروری زوجین، روابط نادرست در بین دختران و پسران. تمایل به ادامه تحصیل قبل از زندگی مشترک و در نهایت تغییر در سبک زندگی که مجموعه ای از مسائل بالا را در بر می گیرد قابل اشاره است. در کشور، چیزی حدود 3 تا 5/3 میلیون زوج نابارور داریم که می بایست شرایط لازم برای رفع آن و درمان این زوجین فراهم گردد.

ازدواج در کشور به دلایل مختلف اعم از تغییر در سبک زندگی، مشکلات اقتصادی و معیشتی و ... کاهش پیدا کرده و همچنین سن ازدواج بالا رفته است میزان سازگاری در بین زوجین پائین آمده و همین امر موجب کاهش طول زندگی مشترک در بین زوجین شده است و آمار طلاق را در کشور بالا برده است همۀ این مسائل خود، عاملی برای کاهش جمعیت است که نیاز به یک عزم ملی برای رفع این مشکلات داریم هم دستگاه های مرتبط با این موضوعات می باست با یک برنامه ریزی دقیق و هم راستا و واحد برای از میان برداشتن این چالش تلاش کنند هر چه قدر جمعیت کشور کاهش یابد سرمایه انسانی کشور کاهش یافته است و این امر برای کشور در حال توسعه ای مثل ایران عزیز بسیار مهم است چرا که توسعه اقتصادی کشور رابطه مستقیمی با افزایش سرمایه انسانی دارد .

در حدود 5 سال اخیر کشور با 25 درصد کاهش جمعیت مواجه بوده است این رقم بسیار قابل توجه است نهاد ها و دستگاه های مسئول با عزم راسخ به کمک سازمان های مردم نهاد با برنامه ریزی صحیح می بایست به امر آگاه سازی و نیز آموزشی جامعه هدف، یعنی خانواده هایی در سن باروری می باشند بپردازند و آنان را تشویق به فرزند آوری کنند البته اجرایی شدن سیاست های ابلاغی مرتبط با افزایش جمعیت کمک موثری در افزایش جمعیت خواهد داشت. در حال حاضر چیزی حدود 17 درصد از موالید متعلق به زنان بالای 35 سال کشور است با توجه به اینکه اوج سنین باروری در سن 20 تا 35 سال رخ می دهد باید نسبت به تشویق جوانان در این سنین و فراهم نمودن امکانات و شرایط تشکیل زندگی مشترک را برای آنان ایجاد نمود. چنانچه هر زوج ایرانی که شرایط فرزند آوری را دارند، 3 فرزند را متولد نمایند مشکل تهدید و بحران جمعیت برطرف خواهند شد که البته این نیازمند آگاهی خانواده ها و نیز عزم مسؤلین مرتبط در سطح ملی دارد که با حمایت خانواده ها به خصوص زوجین جوان مشکلات پیش روی آنان را برطرف نمایند.

همانطور که اشاره شده ارتقاء سطح آگاهی حانواده ها و اجرایی نمودن قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده راه کار جدی برای مقابله با کاهش جمعیت و تشویق خانواده های جوان به فرزند آوری و نیز تشویق جوانان به ازدواج در سنین جوانی است که می توان از آن به تغییر رویکرهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در جامعه نام برد برای تحقق این مهم هم مردم و هم مسؤلین باید تلاش مضاعفی را به نمایند اگر شرایط طوری فراهم شود که خانواده های جوان تشویق به فرزندآوری شوند و به جای یک فرزند 2 تا 3 فرزند بدنیا آوردند بحران کاهش جمعیت حل خواهد شد اگر مشکل جمعیت حل نشود یقیناً در آینده جغرافیای هویتی ما نابود خواهد شد با  توجه  به مهاجرت های فراوانی که در کشور صورت می گیرد این موضوع مرتبط با مهاجرت های خارج از ایران و مهاجرت های داخل ایران می باشد اگر بحران جمعیت حل نشود مخاطرات امنیتی، هویتی و جمعیتی به شکل جدی علیه کشور فعال خواهد شد. وظیفه آگاه سازی مردم بر دوش رسانه هایی است که این مهم را می بایست با همت عالی به انجام برسانند.

ارسال نظرات