خبرهای داغ:
همدان-مدیرکل آموزش وپرورش استان همدان برضرورت اعتلای آموزش وپروش در راستای تربیت نیروی اثرگذار تاکید کردوگفت: اگر انتظار داریم مسئولین آموزش وپرورش را در رأس قرار دهند باید خودمان نیز این دیدگاه را داشته باشیم.
کد خبر: ۹۴۳۴۲۳۳
|
۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود نقوی در همایش تجلیل از برگزیدگان و مجریان طرح‌های تحولی آموزش ابتدایی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما اعتلای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: افزایش جایگاه و منزلت آموزش و پرورش، کلاس، مدرسه، درس و معلم  وظیفه ما است که باید در راستای ارتقای این جایگاه تلاش کنیم.

وی بر ضرورت اعتلای آموزش و پروش در راستای تربیت نیروی اثرگذار تاکید و بیان کرد: اگر ما انتظار داریم مسئولین کشور در نظر، دیدگاه و باور خود، آموزش و پرورش را در رأس قرار دهند باید خودمان نیز همین دیدگاه را داشته و ویژگی‌هایی که لازم است آموزش و پروش وهمچنین معلم برای رسیدن به این مهم را داشته باشد باید در خود پرورش دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه در راستای ارتقای شأن و جایگاه و منزلت معلم برنامه‌های خوبی در هفته معلم در استان برگزار کردیم، گفت: اعتقادمان بر این بود در تجلیل از معلم باید همه به پا خیزند و قیام کنند که البته برنامه‌های اجرایی در این راستا در استان خوب بود، اما کافی نبود.

وی با اشاره به اهمیت نقش معلمان در جامعه، بر لزوم توجه به این قشر و ارتقای جایگاه و منزلت آن‌ها تاکید و بیان کرد: معلم به تجلیل نیاز ندارد، اما تجلیل از معلم به افزایش این جایگاه و کمک به دانش آموزش است، به این صورت که هر اندازه شأن معلم و آموزش و پروش ارتقا یابد، دانش‌آموز نگاه بهتر و بالاتری به آموزش و پرورش پیدا می‌کند و در نتیجه بهتر درس می‌خواند و آموزش می‌بیند بنابراین باید تلاش کرد و اشکالات را برطرف و اهداف را پیگیری کرد.

*بالاترین شأن و جایگاه در سند تحول بنیادین ازآن معلم است

نقوی در ادامه با تحلیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه در این سند بالاترین شأن و جایگاه از آن معلم است، بر لزوم توجه جدی به این سند تاکید و اظهار کرد: قله سند تحول بنیادین آموزش و پروش دانشگاه فرهنگیان است که در معلم تربیت می‌شود.

وی با بیان اینکه صلاحیت‌های حرفه‌ای و رتبه‌بندی معلمان یکی دیگر از بحث‌های سند تحول بنیادین است، گفت: حقوق تنها یک بخش از موضوع رتبه‌بندی معلمان است که بزرگ‌ترو مهم‌تر از آن شأن و جایگاه و منزلت معلم است، اما متاسفانه این موضوع را آنچنان طول دادند که دیگر رتبه‌بندی به افزایش حقوق تمام شد در صورتی که قبل از حقوق شأن و جایگاه معلم مطرح است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی اگر بخواهد به قله بالایی دست یابد و در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد باید تعلیم و تربیت را بیشتر و بهتر پیگیری کند و هوای تعلیم و تربیت را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به آموزش و پروش از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است، اضافه کرد: توجه به آموزش و پروش و دستگاه تعلیم و تربیت در همه دولت‌ها بوده، اما در دولت آقای رئیسی نگاهی که به آموزش و پروش شده یک نگاه عالی، مثبت و رو به رشدی است.

نقوی اضافه کرد: افزایش بودجه آموزش و پرورش از یک هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و از ۹.۹ درصد به ۱۳.۶ درصد بودجه نکته‌ای است که باید تقویت شود و ادامه پیدا کند.

*نگاه هشت سال گذشته حکومت به آموزش و پرورش در بحث اعتبارات بسیار تضعیف شده است

وی با ابزار تاسف از اینکه نگاه هشت سال گذشته حکومت به آموزش و پرورش در بحث اعتبارات بسیار تضعیف شده است، یادآور شد: این اعتبارات نه به خاطر معلم بلکه به خاطر دانش‌آموز باید افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اهمیت نقش معلم در پیشرفت کشور ادامه داد: نگاه ما این است که اگر ما توانستیم جنگ هشت ساله دفاع مقدس را مدیریت کنیم، معلمانی بودند که قبل از انقلاب در حکومت ستم شاهی به خوبی معلمی کردند و جوانان و نوجوانان را در مدارس و مکتب خانه‌ها به خوبی تربیت کردند که توانستند جنگ را اداره کنند و در این راه شهدای گرانقدری از معلمان و دانش‌آموزان را تقدیم نظام و انقلاب کنند.

وی اضافه کرد: معلمان باید همکاری کنند تا بتوانیم همین مسیر را ادامه دهیم و جوانانی را با سند تحول بنیادین در آموزش و پروش تربیت کنیم تا بتوانند راه و مسیر شهدا و امام راحل را ادامه دهند که به طور قطع این شدنی است و امروز آثار آن را می‌بینیم که جوانان و نوجوانان در دفاع از نظام و کیان جمهوری اسلامی در صد‌ها کیلومتر دورتر از مرز‌ها ایثار و از خودگذشتگی می‌کنند و این نشان می‌دهد که نظام موفق بوده و توانسته جوانانی را تربیت کند که همین مسیر را ادامه می‌دهند.

نقوی با تاکید بر افزایش کیفیت آموزش در مقطع ابتدایی تصریح کرد: باید طوری حرکت کنیم که آموزش و پرورش در کشور بدرخشد و چالش‌هایی را که در آموزش ابتدایی است حل کرده و نگاه ویژه‌ای به افزایش کیفیت آموزش در ابتدایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید با مدیریت جهادی و برنامه‌ریزی درست و دقیق کیفیت آموزش را بالا ببریم، یادآور شد: مهر ماه سال گذشته تا پایان سال ۴۰۰ کلاس خالی وجود داشت که اگر امسال کوتاه بیاییم و کم کاری کنیم این عدد به یک هزار کلاس می‌رسد بنابراین باید با برنامه‌ریزی درس و مدیریت جهادی کیفیت را ارتقا دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ نفر تکرار پایه اول ابتدایی داشتیم، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳ هزار بازمانده از تحصیل بودند که جذب شدند و باید در تابستان برای دانش‌آموزانی که نیاز به آموزش دارند شرایط را فراهم کنیم و برنامه‌های تحولی انجام دهیم تا دانش‌آموزان با کیفیت آموزش بهتر ارتقا پیدا کنند و خروجی بهتری در آموزش و پروش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما در استان همدان حامی جدی و محکم در مقطع ابتدایی و افزایش کیفیت آموزش هستیم، گفت: ما در حرف و عمل اولویت را ابتدایی می‌دانیم و با پیگیری معلمان شاهد کاهش مشکلات آموزش و پرورش استان خواهیم بود.

نقوی به سختی‌های آموزش در دوران کرونا نیز اشاره و بیان کرد: معلمان در دو سال گذشته در دوران کرونا زحمات فراوانی کشیدند و در سخت‌ترین شرایط با ایثار و فداکاری و مجاهدت‌های بی‌بدیل آموزش و پرورش را تعطیل نکردند که این همه افتخار و ایثار و فداکاری به خوبی ثبت نشده که کوتاهی از ما بود و باید جلوه‌های معلمی در دوران کرونا را به بهترین شکل به تصویر بکشیم و در جامعه به خوبی نشان دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات