پکن در واکنش به اظهارات تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا درباره تایوان تصریح کرد به هیچ‌ عنوان در خصوص اراضی و قلمرو خود مصالحه نمی‌کند.
کد خبر: ۹۴۳۴۴۲۵
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، در پی اظهارات اوایل امروز (دوشنبه) «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت نظامی از تایوان در صورت مواجهه با حملات نظامی، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنشی تند تصریح کرد که هیچ‌کس نباید عزم راسخ چین در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد.

بنا بر گزارش شبکه «ان دی تی وی»،  «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات بایدن گفت: «هیچکس نباید عزم راسخ، اراده راسخ و توانایی قوی مردم چین در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد».

بایدن امروز (دوشنبه) طی نشست خبری با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در توکیو گفت اگر تهاجم نظامی علیه تایوان انجام شود، آمریکا نیز آماده‌ است که به‌شکل نظامی دخالت کند.

وی با ادعای اینکه آمریکا به سیاست «چین واحد» متعهد است اما مدعی شد دولت پکن در حال بازی‌کردن با آتش درخصوص تایوان است.

شبکه ان دی تی وی گزارش کرد که پکن نیز در اعتراض به اظهارات بایدن مبنی بر محافظت از جزیره تایوان در مقابل هرگونه تهاجم پکن، تصریح کرد که از منافع ملی خود در مورد تایوان دفاع می‌کند.

ونبین در واکنش به اظهارات بایدن تصریح کرد: «تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است»

وی ادامه داد: «مسئله تایوان یک موضوع کاملاً داخلی چین است. در مورد مسائلی که به منافع اصلی چین یعنی حاکمیت و تمامیت ارضی مربوط می‌شود، چین جایی برای مصالحه یا امتیاز ندارد».

وانگ گفت چین همیشه با نیروی 1.4 میلیارد جمعیت خود از منافع خود دفاع خواهد کرد و تأکید کرد: «هیچ کس نباید عزم راسخ، اراده راسخ و توانایی قوی مردم چین در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیرا دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

ارسال نظرات