خبرهای داغ:
مدیرکل حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان:

فتح خرمشهر، یعنی 40 سال پیش ثابت کردیم «ما مقاوم هستیم»

سردار مرادحاجتی با بیان اینکه فتح خرمشهر، مصداق واقعی شعار «ما مقاوم هستیم» است، گفت: پس از این اتفاق ها، آمریکا به دنبال جایگزین برای خود در منطقه بود، به همین دلیل صدام را وادار کرد به ایران حمله کند.
کد خبر: ۹۴۳۴۹۷۷
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

سردار «عبدالرضا مرادحاجتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان امروز به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در ویژه برنامه تلویزیونی سیمای خوزستان شرکت کرد و به تشریح این حماسه پرداخت.

وی با تبریک سالروز سوم خرداد با بیان اینکه استان ما از جایگاه راهبردی برخوردار بود و منطقه‌ای مهم محسوب می‌شد، اظهار داشت: پس از اتفاقات زمان انقلاب، معادلات عجیبی رقم خورد و آمریکا به دست امام خمینی (ره) از کشور اخراج شد.

سردار مرادحاجتی با بیان اینکه فتح خرمشهر، مصداق واقعی شعار «ما نوانستیم» است، افزود: پس از این اتفاق ها، آمریکا به دنبال جایگزین برای خود در منطقه بود، به همین دلیل صدام را وادار کرد به ایران حمله کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که صدام حسین از حمایت‌های آمریکا به خود مغرور شده بود، به فرماندهان قدرتمند خود از جمله «عدنان خیرالله»، «ماهر عبدالرشید» و «عبدالجبار شنشل» دستور حمله به خوزستان را داد، زیرا همه شرایط برای سقوط این استان که نبض ایران است، فراهم بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه بندر خرمشهر با فاصله‌ای ۲۵ کیلومتری بندر بصره را از پای درآورده بود، اضافه کرد: با حمایتی که آمریکا از صدام می‌کرد، با همه قوا جنگ را آغاز کرد و در کمال ناباوری در ۴ آبان ماه سال ۱۳۵۹ و پس از ۳۴ روز جنگ با نیرو‌های بعث عراق، خرمشهر سقوط کرد.

این مقام مسئول گفت: صدام حسین با این تصور که ۳ ساعته خرمشهر و ۳ روزه خوزستان را تصرف و یک هفته‌ای جمهوری اسلامی را ساقط خواهد کرد، اما عملیاتی با عنوان «الی بیت المقدس» با رمز «یا علی ابن ابیطالب» (ع) و در ۴ مرحله آغاز شد.

وی افزود: بعثی ها روزی بر در و دیوار‌های خرمشهر نوشته بود «آمده ایم که بمانیم»، ولی در ۲۵ روز و با فدارکاری‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام، آزاد شد و استرس این اتفاق مبارک، سراسر دنیای غرب را فراگرفت.

سردار مرادحاجتی در ادامه بیان داشت: هدف رژیم بعث عراق جدا کردن خوزستان از ایران بود، اما با شکست مواجه شدند، زیرا نه تنها نتوانستند خرمشهر را برای خود حفظ کنند، بلکه در تصرف این استان ناکام ماندند و در این شرایط به دنبال راهی برای حفظ صدام بودند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان متذکر شد: با جانفشانی‌های برون ها، نورانی ها، موسوی ها، مرادی ها، بهنام محمدی ها، محمد جهان آرا ها، رزمندگان نیروی دریایی ارتش، مقاومت مردم و مرز نشینان توانستیم ایران را حفظ کنیم و با خون‌هایی که ریخته شد، معادلات دشمن بهم ریخت و چهارمین مرحله تصرف خرمشهر، ناکام ماند.

وی با بیان اینکه امروز با تلاش نیرو‌های مسلح و مرزبانی، شاهد امنیت مرز‌ها بیش از دیروز هستیم، ادامه داد: در حال حاضر در اوج قدرت نظامی به سر می‌بریم، بطوریکه اگر دشمن یک ضربه به ما بزند، ۱۰ برابر تلافی می‌شود.

سردار مرادحاجتی با اشاره به اسارت ۱۹ ماهه خرمشهر گفت: وقتی این شهر آزاد شد، دنیای غرب شگفت زده شد که با دستان خالی و کمترین امکانات و تجهیزات، بزرگ‌ترین ابرقدرت دنیا شکست خورد، زیرا همه ملت ایران به خوزستان آمدند تا خرمشهر را پس از ۵۷۰ روز دوباره به نقشه کشور بازگردانند.

دبیر ستاد استانی سوم خرداد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید «محمد جهان آرا» افزود: این فرمانده دلیر با اشک از خرمشهر عقب نشینی کرد، اما به پس گرفتن این شهر امیدوار بود و تاکید می‌کرد که خرمشهر را آزاد و نیرو‌های دشمن را بیرون می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در آن روز‌های سخت ولی غرورآفرین، بزرگ مردانی، چون شهید «صیاد شیرازی»، «محسن رضایی»، «احمد کاظمی» و دیگر فرماندهان دست به دست هم دادند و دشمن را از خاک ایران بیرون کردند.

مرادحاجتی گفت: ملت عراق با مردم ایران مشکلی نداشتند و حزب بعث با تحریک‌های قدرت‌های غاصب جهان که تلاش می‌کنند میان کشور‌ها جنگ به وجود بیاورند، با ایران وارد جنگ شد، اما امروز کشور امن است و روابطی دوستانه با عراق داریم.

وی از عرب‌های خوزستان به عنوان قومی بی نظیر و وفادار به امام و انقلاب یاد کرد و یادآور شد: دشمن با دیدن مقاومت ملت ایران در دوران ۸ سال دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر در دومین سال از جنگ تحمیلی، دیگر جرات ندارد از طریق نظامی با ما بجنگد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان گفت: وظیفه ما حفاظت از اسناد، مدارک و یادگاری های دوران دفاع مقدس و انتشار آن ها در موزه‌هاست و باید شهدای بی پلاکی که وارد کشور می‌شوند را به عنوان زیارتگاهی برای مردم نگه داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها