خبرهای داغ:
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:
همدان-مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: شهرستان بهار یکی از قطب‌های تولیدات محصولات شوری و ترشیجات است که بخش عمده محصولات را به کشورهای همسایه صادر می‌کند و ارزآوری مناسبی را برای استان دارد.
کد خبر: ۹۴۳۵۶۴۱
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه صنایع ترشیجات و گیاهان دارویی در شهرستان بهار اظهار کرد: شهرستان بهار در صنایع تبدیلی و کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان پیشرو بوده و سالانه حدود ۴۵۰میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی دارد.

وی افزود: اگر بتوانیم گیاهان دارویی را که گل‌محمدی هم جزء گیاهان دارویی طبقه‌بندی می‌شود، فرآوری کنیم این رقم در بازه زمانی ۵ سال به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید و با توجه به این‌که با بحران آب در استان و در کشور مواجه هستیم باید سعی کنیم در سال‌های آتی کشاورزان را به کشت محصولات کم‌آب‌بر به ویژه گل‌محمدی و گیاهان دارویی سوق دهیم.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شهرستان بهار در بحث صنایع تبدیلی در بسیاری از زمینه‌ها در سطح استان پیشرو است، تصریح کرد: از ۴۴۲ واحد صنایع تبدیلی استان با توان جذب ۴ میلیون تن محصولات خام کشاورزی و اشتغال مستقیم ۹ هزار نفر ۱۲۳ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان بهار است.

وی ادامه داد: این نشان‌دهنده این است که شهرستان بهار مقام اول در تعداد واحدهای صنایع تبدیلی استان را به خود اختصاص داده و لازم به ذکر است که تعداد ۱۷۹ طرح صنایع تبدیلی با ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در استان در حال احداث که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد تاکنون داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا فروردین سال ۱۴۰۲ این واحد به بهره‌برداری برسد.

محمدی افزود: سه واحد فرآوری سیب زمینی در شهرستان بهار در حال احداث است که بهره‌برداری از این سه واحد ارزش افزوده خوبی به دنبال دارد و در کاهش ضایعات سیب زمینی اثرگذار است و پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد یکی از واحدها با سرمایه‌گذاری ۲۰۰میلیارد تومان در حال پیگیری برای تخصیص تسهیلات بانکی است که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ این واحد به بهره‌برداری برسد و مجدد واحد فرآوری سیب‌زمینی در شهرستان بهار با سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در زمینه تولید فرنچ فرایز، پوره و پودر فعالیت دارد و امیدواریم تا دو سال آینده بتوانیم این واحدها را در شهرستان بهار به بهره‌برداری برسانیم .

وی در خصوص ارزش‌افزوده و کاهش ضایعات سیب‌زمینی گفت:در دو دهه گذشته خیلی از محصولات کشاورزی به‌خصوص در شهرستان بهار حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصولات به‌صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شد و از سال ۸۸ سه پروژه ذخیره‌سازی در شهرستان بهار تعریف شده است و پروانه بهره برداری ۸۸ واحد سردخانه با سرمایه گذاری ۳هزار میلیارد تومانی با ظرفیت ذخیره سازی ۲۵۰ هزار تن در استان صادر شده است که از این رقم ۵۷ فقره در شهرستان بهار است و حدود ۶۳ واحد سردخانه با ظرفیت ۲۴۰ هزار تن درحال‌احداث داریم که ۴۰ واحد در شهرستان بهار قرار دارد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: شهرستان بهار یکی از قطب‌های تولیدات محصولات شوری و ترشیجات است که بخش عمده محصولات را به کشورهای همسایه صادر می‌کند و ارزآوری مناسبی را برای استان دارد.

وی عنوان کرد: شهرک صنایع غذایی بهار که مختص صنایع غذایی احداث‌شده بود خوشبختانه با توجه به حجم سرمایه‌گذاری که داشته تا حد زیادی به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم در یک‌سال آینده شهرک صنایع غذایی تکمیل شود و واحدها به بهره‌برداری برسد و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل شهرستان بهار در صنایع تبدیلی و حوزه کشاورزی دارد.

محمدی گفت: از سرمایه‌گذاران در حوزه تبدیلی دعوت می‌کنیم تا با سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی از حمایت‌های خاص جهاد کشاورزی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات