یک کارشناسان مسائل منطقه گفت: آقای گروسی کاملاً برعکس پیش‌بینی‌ها و نظر مقامات مسئول ایران عمل کرد و دقیقاً مطالبی را مطرح کرد که خواست آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی بود.
کد خبر: ۹۴۳۷۶۹۴
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه و خاورمیانه با اشاره به نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گمانه زنی‌ها در خصوص تصویب قطعنامه علیه ایران گفت: آنطور که قابل پیش بینی بود خوش بینی آقایان درباره سفر آقای گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و بازدید از مراکز هسته‌ای ایران اشتباه بود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت که آقای گروسی موضع ملایم‌تر و مناسب‌تری نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کند، اما متاثر از فشار‌های لابی صهیونیستی و آمریکا آقای گروسی کاملاً برعکس پیش‌بینی‌ها و نظر مقامات مسئول ایران عمل کرد و دقیقاً مطالبی را مطرح کرد که خواست آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی بود.

این کارشناسان مسائل منطقه تصریح کرد: بر اساس ادعای آقای گروسی و گزارشی که به آژانس ارائه کرد، جمهوری اسلامی ایران هنوز پاسخی درباره آثار اورانیوم پیدا شده در مراکز غیر اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران به آژانس نداده است. این مطالب مبنا شد تا سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه را متاثر از اقدامات و فشار رژیم صهیونیستی و آمریکا در دستور کار آژانس قرار داده که این اقدامات مبنایی برای حرکت در جهت اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی شود.

زارعی رفتار آژانس و طرف‌های غربی را قابل پیش بینی دانست و گفت: طرف‌های غربی در برجام نتوانستند امتیازاتی که می‌خواستند را در نشست‌های متعددی که طرف‌های ایرانی برگزار کردند، از ایران بگیرند و ناکامی آن‌ها در اخذ امتیاز در مذاکرات احیای برجام باعث شد که نشست شورای حکام را یک ابزار برای رسیدن اهداف خود قرار داده و با استفاده از گزارش یک طرفه و بی اساس آقای گروسی بر علیه جمهوری اسلامی ایران فشار بر کشور ما را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اطلاع از این روند اعلام کرد که قدر آنچه کارساز است و گفته بود و اگر آن‌ها بخواهند در این مسیر از ابزار‌های غیر دیپلماتیک استفاده کنند چند نوع رفتار واکنش جمهوری اسلامی نیز متفاوت خواهد بود. البته نظر چین و روسیه هم برای ایران مهم است تا ببینیم تا چه اندازه آن‌ها با ایران همراه هستند و حاضر می‌شوند در این شرایط در برابر قطعنامه و رفتار‌های طرف‌های غربی رویکرد مناسب و مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کنند.

ارسال نظرات