خبرهای داغ:
تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهارداشت: همه باید برای پاک کردن غبار مظلومیت از چهره غدیر تلاش کرده و این واقعه را برای مردم درست تبیین کنند.
کد خبر: ۹۴۳۷۷۲۷
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اذربایجان شرقی، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، روز سه شنبه در آیین رونمایی از پوستر دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با بیان اینکه پیام غدیر را می‌توان با شعر به گوش دنیا رساند، افزود: شاعران باید واقعه غدیرخم را به درستی برای مردم و حتی در ابعاد بین‌المللی برای مردم جهان تبیین و معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه شاعران ترک زبان و آذربایجان از ابتدای زندگی خود به مولا علی(ع) و اولاد ایشان گرایش خاص و ارادت ویژه ای دارند، اظهار داشت: یکی از شعرای کلاسیک آذربایجان که از اهالی این دیار اما ساکن و متوفی شهر کربلاست، مولانا محمد فضولی است و به سه زبان ترکی، عربی و فارسی شعر می‌سروده که مملو از آموزه‌های دینی و عشق به خداوند، اسلام و ائمه اطهار(ع) است.

حجت الاسلام آل هاشم،با بیان اینکه مدح مولا، زینت بخش قلب‌ها و ذهن‌ها و دفترهاست، گفت: کمتر شاعری را می‌توان پیدا کرد که از حلاوت عشق علوی بهرمند نشود.

امام جمعه تبریز  ادامه داد: کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر می‌تواند علاوه بر معرفی شاعران و ایجاد انگیزه، شور و نشاط معنوی برای تولید آثار فاخر و ماندگار در گستره ادبی جامعه اثرگذار باشد.

وی یادآوری کرد: دومین کنگره بین المللی ترکی شعر غدیر می‌تواند به ترویج و اشاعه فرهنگ و اندیشه غدیر در سایه انتشار و ارائه آثار تولیدی در جامعه اسلامی بپردازد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی هم در این مراسم، با بیان اینکه ۱۱ کشور جهان جامعه هدف دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر است، گفت: نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر سال گذشته با حضور شرکت کنندگانی از هشت کشور جهان در تبریز برگزار شد و در این دوره بیش از ۴۸۰ اثر از شعرای داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شد.

سیدمحمدحسین بلاغی، افزود: این کنگره موجب شد تا شبکه گسترده ای از شاعران اهل بیت (ع) ایجاد شود که خوشبختانه با ضریب رسانه ای این کنگره در شبکه های تلویزیونی کشورهای همسایه به ویژه پخش مستقیم اختتامیه این کنگره در شبکه ترکیه ای، هویت و قطبیت تبریز به عنوان پایتخت تشیع جهان اسلام بازگردانده شد.

وی با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر، اظهار داشت: پیش بینی شده بیش از یک هزار شعر توسط شاعران ترک زبان جهان به دبیرخانه این کنگره ارسال شود.

بلاغی، با اشاره به برنامه جانبی این کنگره ادامه داد: برگزاری نشست های پژوهشی با همکاری دانشگاه های تبریز، نشست عصر شعر علوی در استان های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان و اردبیل، نشست های فرهنگی در کشورهای همسایه، تولید تابلو نقاشی فاخر، تولید محتوای فضای مجازی و چندین برنامه فرهنگی و هنری دیگر از برنامه های پیش بینی شده این کنگره است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه تبیین و تبلیغ واقعه غدیر باید به فرهنگ عمومی و مردمی تبدیل شود، گفت: زنده نگه‌داشتن این رویداد مهم از وظایف ذاتی مسلمان است.

حجت الاسلام کاملی فر، افزود: غدیر باید مثل فرهنگ عاشورا و اربعین که مردم خود را وقف امام حسین (ع) کرده اند، پررنگ شود و در این زمینه همه باید تلاش کنند.

وی یادآوری کرد: شعر به عنوان یک رسانه گویا و همچنین یکی از ابزارهای مهم احیای واقعه غدیر است که باید به این مقوله توجه ویژه ای کرد.

نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با موضوعات سیمای علی (ع) در فرآن، علی (ع) خانواده و سبک زندگی، علی (ع) و مساله صلح جهانی، علی (ع) در آیینه نهج البلاغه و سایر موضوعات مرتبط تیر ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

ارسال نظرات