خبرهای داغ:
رویوران در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

رفتار آژانس تغییر نکند، همکاری های ایران محدود می شود/ هیچکس پایبند به توافق هسته ای نیست

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر آژانس با این اخطار رفتارش تغییر کرد بسیار عالی، اما اگر این رفتار تغییر نکرد، قطعا همکاری های ایران با آژانس محدود خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۳۸۸۱۲
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

حسین رویوران کارشناس مسائل بین الملل، در گفتگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به قطع نامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: ایران در مقابل آژانس دو نوع پایبندی دارد که یکی در چارچوب ان پی تی و دیگری در چارچوب توافق هسته ای است. آنچه که ایران در خصوص دوربین ها انجام می‌دهد فراتر از ان پی تی و فراتر از بحث هسته ای است.

وی ادامه داد: ایران قبول کرده که دوربین ها بماند و فیلمبرداری بکند ولی دیتا را تحویل نداده تا ببیند توافق وین به کجا می‌رسد و این همکاری ایران بیش از حد است. امروز هیچکسی پایبند به توافق هسته ای نیست. اینکه ایران تا این حد به تعهدات پایبند است، نشان دهنده حسن نیت ایران است.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: بحث دوم این است که علیرغم همکاری ایران با آژانس، غرب تلاش می‌کند از آژانس به عنوان ابزار تشکیک در پایبندی ایران، استفاده بکند و متأسفانه آژانس هم با آن‌ها همکاری می‌کند. غربی ها همیشه از آژانس به عنوان ابزار استفاده می‌کردند. رژیم صهیونیستی هم دارد این کار را انجام می‌دهد که این موضوع واقعا برای ایران جای تعجب دارد. رژیم صهیونیستی نه امضا کننده معاهده کاهش سلاح های هسته‌ ای است و نه عضو ان پی تی است و نه با آژانس ارتباطی دارد، اما ما شاهد هستیم که آقای گروسی به آنجا می‌رود و اطلاعات غلط به او می‌دهند. بر اساس این اطلاعات غلط شورای حکام جلسه تشکیل می‌دهد و این موضوع بی طرفی آژانس را زیر سوال می برد. در نهایت ایران احساس می‌کند که آژانس به ابزاری علیه ایران تبدیل می‌شود.


رویوران تصریح کرد: خاموش کردن دوربین یک اخطار از طرف ایران به آژانس است، که اگر آژانس تبدیل به ابزاری علیه ایران بشود، ایران دیگر با این آژانس همکاری نخواهد کرد. همکاری در چارچوب ان پی تی استمرار پیدا می‌کند، چرا که به هر حال ما عضو هستیم و تا زمانی که عضو هستیم به تعهد پایبندیم، اما فراتر از آن، ایران کاری انجام نخواهد داد. این یک اخطار به آژانس است که آژانس وارد بازی فشار علیه ایران از طرف غربی ‌ها نباید بشود، اطلاعاتی که رژیم صهیونیستی به عنوان یک دشمن می‌دهد، نباید مبنای بررسی در شورای حکام قرار بگیرد. اگر آژانس با این اخطار رفتارش تغییر کرد بسیار عالی، اما اگر این رفتار تغییر نکرد، قطعا همکاری های ایران با آژانس محدود خواهد شد.

ارسال نظرات