خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین؛

ائمه جماعت‌ در هر محله مسئول رسیدگی به مشکلات نیازمندان، خانواده‌ها و جوانان هستند

آیت اله عابدینی در همایش اعتلای جایگاه رفیع مسجد در الوند گفت:شما یک تشکیلات منسجم هستید، شما و مسجد هر کدام ظرفیت‌های بی‌نظیری دارید. امام جماعت در هر محله مسئول رسیدگی به مشکلات نیازمندان، مسائل مربوط به خانواده‌ها و جوانان است.  
کد خبر: ۹۴۳۸۸۵۴
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش اعتلای جایگاه رفیع مسجد که در مصلای الوند برگزار شد، اظهار کرد: میلاد امام رضا (ع) را تبریک عرض می‌کنیم، امیدواریم از برکات وجودی و نورانی آن حضرت، از بیانات و احادیث ایشان همواره بهره‌مند باشیم، تبریک به معنای برکات است، تبریک میلاد حضرت یعنی از خداوند التماس کنیم که برکات وجودی آن حضرت در زندگی ما جاری و ساری باشد و در قیامت نیز حضرت به داد ما برسند.

 

وی ادامه داد: ما زمانی که راجع به اعتلای مساجد صحبت می‌کنیم باید عرصه دغدغه‌ها را تفکیک کنیم، در سال 87 یک همایش ملی راجع به مساجد برگزار شد که آن را به دو بخش تقسیم کردند، در یک بخش مهندسان و فعالان عمرانی فعال شده و مقاله ارائه کردند، در بخش دیگر نیز به مسائل محتوایی و نرم‌افزاری نگاه شد.

 

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اکنون نیز همین‌گونه است، دغدغه‌ها و نیازهای مساجد را مجزا کنیم، اینکه مساجد به پول نیاز دارند و باید آستین‌ها را بالا زد و فعال شد تا حال مساجد بهتر شود یک بخش است، اکنون در استان ما جامعه مهندسین پیشنهاد داده‌اند که مساجد را بررسی کنند که کدام مساجد در معرض خطر ریزش قرار دارند و یا از نظر ظاهری زیبا نیستند و می‌توان با یک جابجایی کوچک آن‌ها را تغییر داد، این عزیزان پیشقدم شده‌اند تا در راه رضای خدا کاری در این راستا انجام دهند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در مساجد امام جماعت حرف اول را در اعتلای مسجد می‌زند، قرن‌ها ما به او پیش‌نماز گفته‌ایم، پیش‌نماز یعنی کسی که نمازش را می‌خواند و می‌رود و دغدغه دیگری ندارد اما معارف دینی به ما یاد می‌دهد که ما باید امام جماعت داشته باشیم، زیرا این جماعت مأموم هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: شما یک تشکیلات منسجم هستید، شما و مسجد هر کدام ظرفیت‌های بی‌نظیری دارید، ظرفیت‌های اجتماعی همراه با سرمایه‌های اجتماعی کم نظیر که باید از این سرمایه‌های غنی استفاده کنیم، این در صورتی محقق می‌شود که ما امام جماعت داشته باشیم، امام جماعت در هر محله مسئول رسیدگی به مشکلات نیازمندان، مسائل مربوط به خانواده‌ها و جوانان است. 

 

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: اگر هر امام جماعتی در مسجد خود با این مسئولیت‌ها به فعالیت نپردازد، کار امام جمعه که در مرکز قرارگاه قرار دارد با مشکل مواجه می‌شود و کار او پیش نمی‌رود چون تک‌تک مساجد به جای اینکه با فرمانده قرارگاهی محله خود مشکلات را حل کنند به سراغ امام جمعه می‌آیند.

 

 امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر هر امام جماعتی تکلیف و وظیفه خود را بداند و تقسیم کار کند در آن صورت امام جمعه هم با قدرت بیشتری وظیفه و رسالت خود را انجام می‌دهد.

 

آیت‌الله عابدینی اذعان داشت: حضرت حاج آقای قرائتی، این شخصیت قرآنی و مؤمن، فرمودند بنده خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کردم که خدا به حضرت ابراهیم (ع) می‌فرماید که مردم را به حج دعوت کن، می‌گوید تو مردم را به خانه خدا دعوت کن، در ادامه می‌گوید این‌ها برای تو می آیند، معلوم می‌شود که در خانه خدا هم ابراهیم محور است، این در آیه 27 سوره مبارکه حج آمده که «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ» یعنی در میان مردم اداء مناسک حج را اعلام کن تا خلق پیاده و سواره بر شتران لاغر اندام تیزرو از هر راه دور به سوی تو جمع آیند.

 

وی عنوان کرد: خداوند در سوره مبارک جمعه فرموده که وقتی کاروان از شامات کالاهای رنگارنگ می‌آوردند، روز جمعه بود و مردم برای نماز جمعه جمع می‌شدند، این کاروان‌ها به محل برگزاری نماز می‌آمدند و طبل می‌زدند که مردم متوجه حضور آن‌ها شوند، خداوند در آیه 11 سوره جمعه می‌فرماید«وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» یعنی این مردم سست ایمان چون تجارتی یا لهو و بازیچه‌ای ببینند بدان شتابند و تو را در نماز تنها گذارند؛ بگو که آنچه نزد خداست بسیار برای شما از لهو و لعب و تجارت دنیا بهتر است و خدا بهترین روزی‌دهنده است، خداوند نمی‌گوید مردم نماز را ترک کردند، می‌گوید ای پیغمبر مردم تو را ترک کردند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت حاج آقای قرائتی در ادامه فرمودند این دو آیه نشان‌دهنده این است که محوریت مسجد از نظر جغرافیایی و محوریت امام جماعت بسیار مهم است و باید این تشکیلات ایمانی و دینی را جدی بگیریم.

وی تصریح کرد: فرض کنید ما در مسجدی کلنگی هستیم، اگر این مسجد تبدیل به یک مسجد پیشرفته و امروزی با ساز و کارهای پیشرفته معماری شود اما در آن خبری از اخلاق، اخوت ایمانی، قرآن و نهج‌البلاغه نباشد ارزشی ندارد، یا برای مثال سنگر رزمندگان در کربلای 5 و فاو که نمازخانه رزمندگان هم بود و در آن برادری و صفا موج می‌زد، این ارزشمند است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار