خبرهای داغ:
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت :از این پس، طبق سند آمایش سرزمین اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۹۴۳۹۷۴۰
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۶

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به تصویب سند آمایش خوزستان، گفت: همه فعالیت‌های توسعه‌ای و اقتصادی خوزستان، از این پس، طبق سند آمایش سرزمین اجرایی می‌شود که هدف آن حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و اقدام در چارچوب توان اکولوژیکی است.

سید مهرداد نیکو در همایش روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با بیان اینکه خوزستان ۱۹ فعالیت اقتصادی اصلی دارد، افزود: در سند آمایش سرزمین این فعالیت‌ها مشخص شده و پهنه‌بندی استان در سه سطح شامل مناطقی که یک فعالیت اقتصادی اولویت دارد، مناطقی که یک فعالیت اقتصادی مجاز است و مناطقی که یک فعالیت اقتصادی ممنوع است، طبقه بندی شده است که با این رویکرد دنبال جهت دهی به فعالیت‌های اقتصادی هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا با حمایت مجلس شورای اسلامی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم بتوان سند آمایش سرزمین در خوزستان را محقق کرد.

نیکو افزود: سند آمایش سرزمین برای مکان یابی فعالیت‌های عمده در خوزستان است تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود، با این هدف که اقدامات توسعه‌ای، سازگار با محیط زیست و پدافند غیرعامل اجرا شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز در این همایش نسبت به افزایش مهاجرت‌های محیط زیستی در خوزستان هشدار داد و گفت: بسیاری از اهالی روستا‌های خوزستان به دلیل معضلات ناشی از بحران آب، پوشش گیاهی و دامداری و مشکلات معیشتی ناشی از آن مهاجرت کرده‌اند به طوری که اهواز دومین کلانشهر حاشیه‌نشین کشور شده است.

آقارضا فتوحی با تاکید بر اجرای برنامه‌هایی برای جلوگیری از مهاجرت مردم، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان خواست تا برنامه‌های توسعه‌ای را بر مبنای حفاظت از محیط زیست اجرا کند.

وی با تاکید بر مدیریت خشکسالی و مدیریت خطرپذیری در خوزستان، افزود: هر سرمایه‌گذاری در استان اگر فقط بر مبنای سودآوری باشد و بدون رعایت ضوابط محیط زیست باشد، خیانت است.

فتوحی اضافه کرد: برای موافقت با اجرای برخی طرح‌ها به بهانه اشتغال‌زایی و تولید، به سازمان محیط زیست فشار می‌آوریم، این در حالیست که باید برنامه‌ریزی درستی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست داشته باشیم.

وی با اشاره به تبعات منفی فعالیت‌های عمرانی برای محیط زیست، ادامه داد: پیشگیری از تخریب محیط زیست باید در اولویت قرار گیرد؛ این به مفهوم پایداری محیطی است که این مساله نیاز به آموزش و اطلاع رسانی دارد.

فتوحی همچنین گفت: تخریب محیط زیست ناامنی غذایی، ناامنی محیط زیستی و ناامنی آبی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود ۳۰ میلیون هکتار بیابان در کشور و ۱.۳ میلیون هکتار بیابان در خوزستان، افزود: مساحت کانون‌های گرد و غبار خوزستان حدود ۳۵۰ هزار هکتار است که معادل با مساحت استان ایلام است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها