خبرهای داغ:
جلالی گفت: این نوید را می دهیم هر سرباز فراری از خدمت تا دهم تیرماه جاری به سازمان قضایی نیروهای مسلح یا یگان خدمتی مراجعه کند از معافیت مجازات کیفری و ارفاق بهره مند خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۴۰۲۲۲
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستان نظامی استان با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین برگزار شد.

امیر جلالی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضاییه بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح در اصل ۱۷۲ قانون اساسی، به عنوان تنها دادگاه اختصاصی در نظام قضایی ایران مورد پیش بینی است.

وی گفت: قانون اساسی هر کشوری محل حل و تقریر موضوعات مهم است. تنها دادگاه اختصاصی در بدنه قوه قضاییه، در رابطه با نیروهای مسلح، دادگاه و دادسرای نظامی است که ماموریت این دادگاه رسیدگی قضایی به جرایم نیروهای مسلح است که از ابتدای انقلاب تا کنون با نظر امامین انقلاب توسعه یافته است.

جلالی اظهار کرد: رسیدگی قضایی به جرائم نیروهای مسلح، جرائم امنیتی و حین خدمت نظامیان، سلاح و مهمات، بازنشستگان نیروهای مسلح در شرایطی که ۵ سال از اتمام خدمت آنها نگذشته باشد و جرائم یگان های حفاظت سراسر کشور نیز در حوزه وظایف سازمان قرار دارد.

رضایت ۹۰ درصدی مردم از سازمان قضایی نیروهای مسلح

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین عنوان کرد: جامعه هدف این سازمان ستاد کل نیروهای مسلح در سطح ملی، ارتش جمهوری اسلامی و سازمان های وابسته، سپاه و سازمان های وابسته و تابعه، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و سازمان های وابسته، وزارت دفاع و سازمان های وابسته به آن و رسیدگی به جرایم کارکنان وزارت اطلاعات و همچنین یگان حفاظت دستگاه های اجرایی است.

وی افزود: یک پنجم پرونده های ما را شکایت مردم تشکیل داده است و آنچه سامانه ها نشان می دهد رضایت بیش از ۹۰ درصدی مردم از سازمان نیروهای مسلح است. نوع محکومیت ما با سایر دستگاه ها متفاوت است که یکی از احکام آن قاطعیت در محکومیت است و خوشبختانه چون ضابطین ما در درون مجموعه هستند ما ظرفیت بسیار مناسبی در رسیدگی و کشف جرایم داریم.

افزایش ۱۰ درصدی پرونده مختومه در سازمان قضایی نی وهاب مسلح استان

جلالی اضافه کرد: در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۹ پرونده های وارده به سازمان ۷ درصد رشد داشته که این میزان کمتر از آمار کشوری است هرچند که این آمار هم عدد زیادی است و با تلاشی که از سوی مجموعه همکاران ما صورت گرفت در همان زمان تعداد پرونده های مختومه ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین اضافه کرد: بیشترین پرونده های بررسی شده در سازمان مربوط به فرار سربازان از خدمت بوده که رشد ۵۵ درصدی داشته اما با توجه به افزایش حقوق سربازان شاهد کاهش این روند هستیم و این موضوع نشان از دخالت مسایل معیشتی بر فرار سربازان از خدمت دارد.

وی یادآور شد: این نوید را می دهیم هر سرباز فراری از خدمت تا دهم تیرماه جاری به سازمان قضایی نیروهای مسلح یا یگان خدمتی مراجعه کند از معافیت مجازات کیفری و ارفاق بهره مند خواهد شد. همچنین به مناسبت هفته قوه قضاییه در کمتر از یک روز سربازان فراری که خود را معرفی نمایند این معافیت و ارفاق در کمتر از یک روز انجام می پذیرد. طی سه ماه گذشته اقدامات ما نسبت به سربازان فراری سرعت بیشتری گرفته و ده درصد رشد دستگیری و جلب داشتیم.

عملکرد سازمان قضایی استان رشد ۷۲ درصدی داشته است

جلالی در ادامه با اشاره به نوع دوم جرائم نظامی تصریح کرد: ایراد خسارت به اموال، نوع دوم جرایم نیروهای مسلح است که اغلب سهوی است. همچنین مصرف مواد مخدر بین سربازان سومین فراوانی جرایم است که در این راستا بایستی یک کمپ ویژه ترک اعتیاد برای سربازان ایجاد شود.

وی با اشاره به رشد ۷۲ درصدی عملکرد سازمان قضایی نیروهای مسلح در سال گذشته یادآور شد: در حوزه کاهش جمعیت کیفری سال گذشته ۱۵ درصد کاهش ورودی به زندان داشتیم و سعی کردیم از ظرفیت های دیگری به جای بازداشت استفاده کنیم و در عین حال سال گذشته نسبت به سال ۹۹، حدود ۱۱ درصد آزادی از زندان داشتیم و برای اولین بار در سال گذشته استفاده از پابند برای نظامیان در استان اتفاق افتاد که ۱۵۰ درصد افزایش استفاده از پابند الکترونیکی وجود داشت.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین اضافه کرد: سال گذشته از سوی دادسرای نظامی یک مورد حکم قصاص نفس برای یک نظامی و یک مورد قصاص نفس لازم الاجرا برای یک سرباز صادر کردیم که خوشبختانه با تلاش نیروهای مسلح تا به امروز برای اجرای این حکم مهلت گرفتیم و این برای ما خوشایند نیست و امیدواریم این عدد به صفر برسد. 

 

وی افزود: محکومیت حبس در سال قبل از نظر میزان مدت حبس دو برابر، مبلغ جزای نقدی یک ممیز چهار برابر، صدور حکم محرومیت از ترفیع نظامیان ۲ممیز ۵ برابر و صدور حکم تنزیل درجه نیز ۲ برابر شد.

 

جلالی بیان کرد: در شش ماهه سال گذشته ۷۵۶ مورد کلاس آموزش و آگاه سازی برای کارکنان نیروهای مسلح از رده سرباز تا فرماندهان داشتیم و این کلاس ها بسیار مورد استقبال یگان های نیروهای مسلح است. 

 

جلالی اضافه کرد: یکی از مهمترین موضوعات موجب افزایش جرایم، تعدد و تنوع ماموریت ها در نیروهای مسلح است. این امر ناخواسته موجب آسیب به نیروهای مسلح شده و از طرفی شرایط اقتصادی به گونه ای شده که کل جامعه درگیر آن هستند و نیروهای مسلح از این امر مستثنی نیستند که با فرهنگ سازی و آموزش بایستی این وضعیت را بهبود یابد.

 

وی افزود: به هر میزان در امور زیرساختی و فرهنگی سرمایه گذاری و تلاش کنیم به همان میزان از آمار جرائم کاسته شده و شاهد وضعیت مطلوب تری خواهیم بود که در این زمینه حضور و حمایت رسانه ها می تواند بسیار موثری باشد. 

 

سامانه ۱۹۷، پاسخگوی شکایات مردمی 

 

جلالی عنوان کرد: سرعت رسیدگی به پرونده ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطلوب بوده و از یک روز تا شش ماه متغیر است. شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مجموعه نیروهای مسلح می توانند موارد را از طریق سامانه ۱۹۷ و یا درگاه ارتباطی و سایت سازمان قضایی اعلام نمایند تا به آن رسیدگی شود.

 

وی گفت: نیروی مسلح ما نیروی اعتقادی است. نیروهای مسلح در داخل مجموعه خود سامانه های نظارتی دارند که ضمن نظارت نیروی انتظامی از این سامانه، ما نیز در بازدیدها، این سامانه را رصد می کنیم که اگر جرمی رسیدگی نشده باشد به سرعت رسیدگی شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰/گ

ارسال نظرات
پر بیننده ها