خبرهای داغ:
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار همکاری ایده‌پردازان داخل و خارج از کشور با همایش فرصت‌ها و چالش‌های استان خوزستان شد.
کد خبر: ۹۴۴۰۲۳۸
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶

دکتر علی‌محمد آخوندعلی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های استان خوزستان در تحقق شعار سال که امروز (۳۱ خردادماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، در خصوص همکاری دانشگاه با این همایش اظهار کرد: معاونت پژوهشی دانشگاه تابلوی پردیس علم و فناوری را در مجموعه شش هکتاری دانشگاه برپا کند و از همه ایده‌پردازان از داخل و خارج از کشور تقاضا می‌کنم که ایده‌های خود را در قالب دو تا سه پاراگراف برای ما ارسال کنند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های دانشگاه در خدمت پیش بردن شعار سال قرار خواهند گرفت. از دانشگاهیان می‌خواهم که سریعا اقدام کنند تا بتوانیم ایده‌ها را جمع‌آوری کنیم و قدم‌های اولیه تحول در علم و دانش برداشته شود و بعد برای تجاری‌سازی به سمت پاک علم و فناوری حرکت کنند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مشکلات آب، گفت: در منطقه اقیانوس اطلس، شمال آفریقا، سوریه و عراق تا کشور ما و بعد افغانستان و کوه‌های هیمالیا و بعد صحرای چین، رطوبت در آن‌ها کم است؛ ما در منطقه پرحرارت و کم رطوبت زندگی می‌کنیم اما رودخانه‌های جاری این مساله را جبران کرده‌اند.

آخوندعلی افزود: رودخانه‌های جاری در استان خوزستان نسبت به ۳۰ تا ۵۰ سال پیش حدود یک سوم آب را دیگر به ما تحویل نمی‌دهند که علت آن توسعه در بالادست است و اینکه رعایت می‌کنند یا نه و محیط زیست نظارت می‌کند یا نه، بحث دیگری است. اکنون آب رودخانه کرخه به نصف تقلیل پیدا کرده است و علت هم بالادست بودن هفت هشت استان است. ریزش‌های جوی ۰.۲۵ متر است و تبخیر بین ۲ و نیم تا سه متر است.

وی در خصوص تامین آب شرب و آب کشاورزی به عنوان دو منابع مصرفی مهم، افزود: بیش از ۹۰ درصد مصرف آب مربوط به کشاورزی است و بعد از آن، مصرف آب شرب است. در کشاورزی آب مصرفی بستگی به نوع مصرف ما دارد؛ مطالعات نشان می‌دهد که ۲۰ سال پیش برای کشتی مانند گوجه ۱۷ تا ۱۸ هزار متر مکعب آب نیاز بود و البته این میزان برای گیاهان مختلف متفاوت است. برنج ۳۰ هزار متر مکعب و نیشکر ۴۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌کنند که نه تنها مصرف آب دارند بلکه پساب هم پس می‌دهند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این آب آشامیدنی ما است که باید کنترل شود. طرح این‌ها را ۱۰ سال پیش انجام دادیم. دنیا به سمت کشت گلخانه‌ای پیش رفته است و فناوری و تکنولوژی آن خیلی پیچیده نیست؛ کمک کنید تا انجام شود.

وی در خصوص وضعیت کانون‌های ریزگرد، گفت: علت اصلی ایجاد این کانون‌ها، همین عرض ۳۰ درجه و حاره‌ای بودن منطقه است. مطالعات ما در دانشگاه نشان داده که سه پارامتر اگر دست به دست هم دهند غبار ایجاد می‌شود؛ خشکی زمین، صافی زمین و وجود باد.

آخوندعلی ادامه داد: اگر فاصله در زمان بارش باران اتفاق بیفتد احتمال بلند شدن گرد و غبار وجود دارد. عراق و سوریه مورد حملات آمریکا بوده‌اند؛ اگر باران نباشد، خاکی که از عراق و سوریه می‌آید شخم خورده است و وارد کشور ما می‌شود.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با ارائه راهکاری برای پیشگیری از وقوع گرد و غبار عنوان کرد: ما دچار کمبود بارش هستیم و زمنیه برای بلند شدن گرد و خاک وجود دارد؛ در یک رساله دکتری همه کانون‌ها را شناسایی و خاک را تحت آزمایش قرار دادیم. راه حل این است که یا باید دیواره ایجاد کنیم یا زمین رطوبت داشته باشد.

وی با بیان اینکه از نظر خاک‌شناسی این خاک‌ها به درد کشاورزی نمی‌خورند، افزود: یکی از بهترین کارها ایجاد دیوراه‌های درختی است اما نه با بیل مکانیکی؛ کاشت یک درختچه به حفره‌ای به عمق ۳۰ سانت نیاز دارد. اگر این کارها را با هزینه‌های کمتر شروع کنیم تا چهار پنج سال آینده دیواره‌هایی درختی به وجود خواهند آمد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها