رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: سامانه های الکترونیک به کمک دستگاه قضا آمده اند و ۹۱ درصد ابلاغ ها در سطح استان به صورت الکترونیکی در اختیار مردم قرار می گیرد.
کد خبر: ۹۴۴۰۲۹۴
|
۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان ، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت:رسانه ها، رسالت مهم و سنگینی دارند و مقام معظم رهبری نیز به وظیفه رسانه و مطبوعات در جنگ رسانه ای دشمن، اشاره مهم داشته اتد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: در ایجاد امید و نشاط در جامعه و در رساندن پیام مردم به عنوان نمایندگان مردم در جامعه و آنچه که مردم حق دارند از مسئولان درخواست کنند، رسانه ها نقش مهمی دارند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تاکید کرد: رسانه یار دستگاه ها و حاکمیت هستند و می تواند پشتوانه خوبی برای دستگاه های اجرایی باشند و برای انجام وظایف دستگاه ها به آنها می توانند، کمک کنند.

وی با بیان اینکه فرا رسیدن هفته قوه قضائیه را تبریک می گوئیم و یاد و خاطره امام راحل معمار بزرگ انقلاب اسلامی را گرامی می داریم، عنوان کرد: سیدالشهدای انقلاب اسلامی آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان، در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند.

حمیدی تصریح کرد: شخصیت شهید بهشتی، شخصیت بی بدیل در بین شخصیت های اسلامی است و از ایشان بعد از امام خمینی(ره)، به عنوان تاثیرگذارترین فرد در شکل گیری نظام اسلامی یاد می شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: افکار، اندیشه و برنامه های شهید بهشتی، بر اساس برنامه های نوین سازمانی بود که در آن زمان کمتر کسی می توانست برنامه ریزی کند و ایشان برای ایده پردازی انقلاب اسلامی، شبهات انقلاب را پاسخ می داند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با تاکید بر اینکه شهید بهشتی برای تشکیل نظام فرد تاثیرگذار در عمل بود، اظهار کرد: آیت الله شهید بهشتی را به عنوان معمار بزرگ دستگاه قضایی می شناسیم.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در همه عرصه ها، برنامه های مفید، خوب و عملیاتی را برای تشکیل نظام ارائه می کردند و امروز قانون اساسی که قانون مترقی است نتیجه ایده، فکر و اندیشه شهید بهشتی است.

حمیدی اظهار کرد: آیت الله شهید بهشتی مذاکرات مجلس خبرگان را راهبردی می کرد و تلاش می کرد در قانون اساسی اصول اسلام تثبیت شود و خدمات ارزشمند ایشان در تاریخ انقلاب اسلامی فراموش شدنی نیست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه آیت الله شهید بهشتی قوه قضائیه را پایه گذاری کرد که امروز ما خدمات ایشان را به خوبی می بینیم، ابراز کرد: اگر قوه قضائیه امروز پویاست، احکام اسلام در آن اجرا می شود و مبنای کار در قوه قضائیه احکام دین است؛ نتیجه مدت کوتاه حضور شهید بهشتی در این قوه است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با اشاره به اینکه امروز قوه قضائیه به الگو خوب و موفق برای کل دنیا تبدیل شده است که بر اساس موازین دینی و احکام شرع اداره می شود، گفت: در نظام جمهوری اسلامی در احکام، مقررات و قوانین، احکام اسلام پررنگ است.

وی اظهار کرد: برای اینکه به مردم بیشترین خدمات را ارائه دهیم از فناوری های روز استفاده می کنیم و دادرسی الکترونیک، قوه قضائیه پویایی را نوید می دهد و هم اکنون ۷۵ سامانه در اختیار مردم است و شهروندان در منزل می توانند از طریق سامانه های الکترونیک از خدمات دستگاه قضا استفاده کنند.

حمیدی با بیان اینکه قوه قضائیه در استفاده از ابزار الکترونیک پیشتاز است، عنوان کرد: سامانه های الکترونیک به کمک دستگاه قضا آمده اند و ۹۱ درصد ابلاغ ها در سطح استان به صورت الکترونیکی در اختیار مردم قرار می گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان ۳۲ حوزه قضایی که ۱۶ حوزه شهرستان و ۱۶ حوزه عمومی بخش فعالیت می کنند، ابراز کرد: در شهر کرمان ۱۰ مجتمع قضایی، اداری و ستادی داریم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، تعداد پرونده ورودی به حوزه دادگستری و دادسراهای سطح استان ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ پرونده است که این آمار نسبت به سال قبل، ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه هر قاضی باید به طور میانگین در طول ماه ۷۰ پرونده را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد؛ اما در استان کرمان قضات ما، ماهانه به آنها  ۱۳۲ پرونده ارجاع می شود، اظهار کرد: خروجی پرونده های ما در سال گذشته ۶۰۱ هزار و ۱۶۷ پرونده بوده است که نسبت به سال گذشته ده درصد افرایش داشته است که این اقدام، حاصل تلاش همکاران و تفکر جهادی آنها است.

حمیدی با اشاره به اینکه تعداد پرونده هایی که مورد رسیدگی قرار نگرفته اند ۱۰۶ هزار و ۶۳۵ پرونده است، ابراز کرد:  ۹۷ درصد پرونده وارد شده به دستگاه قضا استان، مورد رسیدگی قرار گرفته اند و همچنین متوسط رسیدگی به پرونده ها ۸۱ روز است که نسبت به سال گذشته هشت روز کاهش داشته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه پرونده مسن، به پرونده ای گفته می شود که یک سال از زمان تشکیل آن گذشته و به آن رسیدگی نشده است، گفت: در سطح استان ۳ هزار و ۶۳۸ پرونده مسن وجود دارد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با اشاره اینکه در سال گذشته به شوراهای حل اختلاف استان، ۶۱۷ هزار پرونده وارد شده است، تصریح کرد: ده جرم اول استان شامل سرقت از منازل، مغازه ها و دستگاه ها است که این جرم با 13.5 درصد، رتبه اول جرم استان را دارد که این رقم درشتی است و روزانه هزار پرونده سرقت در استان تشکیل می شود، بنابراین به منظور پیشگیری از این جرم باید اقدامات لازم اتخاذ شود.

وی  افزود: نزاع، جرم دوم با 7.5 درصد،تصادف با 6.5 درصد، مواد مخدر با 5.8 درصد، توهین با 5.7 درصد، تهدید با 4.8 درصد، تخریب، رانندگی با 3.2 درصد و کلاهبرداری با 2.9 درصد دیگر جرائم در سطح استان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی با بیان اینکه گرانی‌ها یکی از مشکلات امروز جامعه است و عده‌ای با گرانفروشی مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند که این کار سوءاستفاده از موقعیت است،  خاطر نشان کرد: نظارت بر بازار در دستور کار است و به دولت کمک کردیم و دادستان‌ها در کنار تیم‌ها و گشت‌های بازرسی از بازار حضور دارند و رسیدگی به این پرونده‌ها در اسرع وقت انجام می‌شود.

ارسال نظرات